Lassan elvérzik a céges ajándékozás

Úgy érzem, tanulságos volt a tavaly karácsonyi időszak az üzleti ajándékozás szempontjából a kommunikátoroknak. Emberemlékezet óta ennyi „boldogkarácsonytkívánok” e-card nem érkezett még céges postafiókomba, mint tavaly év végén.

Egyszóval már kevés az igazi, kézzelfogható ajándék-gesztus, és helyüket átvette a sok fantáziátlan spam. A SHIFT-DEL billentyűkre kattintok azonnal, mikor meglátom, hogy az üzenetküldő saját márkái lógnak a fán fadísz gyanánt. De akkor is, amikor megkérnek, hogy szavazzak egy alapítványra a levélben felsoroltak közül, és annak adják majd azt a pénzt, amit karácsonyi ajándékra szántak. Persze...van ilyen. 

Valahogy azaz érzésem, az ajándékozás gesztusa már karácsonykor sem fontos az üzleti életben a cégek nagy részének. Ez a tendencia ebből a cikkből is látszik sajnos… Azért az valahol komolyan jelzésértékű, hogy míg korábban a cégek 30-35%-a rendelt karácsonyon kívüli alkalmakkor is ajándékokat, mostanra ez a szám már csak 17%. Úgy tűnik, hogy az ajándékozás az utóbbi években egyre kevésbé része a vállalati kultúrának, egyre kevesebben érzik át hosszú távú előnyeit. Pedig vannak bőven.

Mi értelme az ajándékoknak?

Az ajándékozás a magánéletben a hosszú távú kapcsolatok fenntartásának egyik eszköze. Ez az üzleti életben ugyanúgy igaz. Nem lehet sikeres a kapcsolati tőke gondozása, az üzletfelek együttműködése ajándékozás nélkül. Viszont ha a kapcsolathoz, a megajándékozott személyhez és alkalomhoz illő ajándékot választunk, akkor pozitívan befolyásolhatjuk a megajándékozott viselkedését irányunkba, még akkor is, ha előtte negatív véleménye volt rólunk – írják az Üzleti célú ajándékozás(2009) című könyv szerzői is. A jól megválasztott ajándéknak használati értéke van, pl. nem kerül tovább ajándékozásra, személyre szabott, a megfelelő üzenetet közvetíti, és örömforrás is egyben. Ha ajándékozunk, gondolkodjunk hasonlóan, mintha a megajándékozott családtag lenne. Például, ha van mögötte egy jó sztori, akkor az nagyobbat üt, mint Papp Laci.

Mit ajándékoznak az üzleti szférában?

Kevesen veszik a fentieket figyelembe igazából. Évközben főleg csak akkor ajándékozunk, ha nagyon muszáj: kisebb repiajándékokkal, tollal, jegyzettömbbel, stb. Mindemellett az amúgy sem túl nagy ajándékozási kedv karácsonyra éri el zenitjét – a cégek egyötöde költ karácsonyi ajándékokra. A Promo Data tavaly év végi kutatása alapján azt is közli, hogy ebben az időszakban továbbra is a hagyományos ajándékok a meghatározóak: a vállalatok 40%-a bort, pálinkát és egyéb italt vásárol, 36%-a irodaszereket, írószereket, nyomtatványokat. Sokkal kevesebbet költenek édességekre(13%), cd-kre, naptárakra(4%), divatcikkekre(3,6%). Míg a trikók, a baseball-sapkák, és a sporteszközök csak 1-2%-ot hasítanak ki ebből a tortából. Pontosan annyit, mint az egyéni, exkluzív ajándékok – mint például a névvel gravírozott pendrive-ok, vagy az egyedi palackozású, címkézésű borok.

Az ajándékozás izgalmasabb esetei

Élmény - ajándékok

Ha azon gondolkozunk, hogy valami igazán különleges, egyedi dologgal lepjük meg üzletfelünket, érdemes ’élménnyel’ megajándékozni, – természetesen a kapcsolat szintjétől függően. Visszafogottabbaknak jazz koncert-, vagy színházjegy, borkóstoló meghívás, fürdőbelépő, extrémebbeknek gokartozás, kalandpark-élmény, rafting túra, esetleg sárkányrepülés is ajándékozható. A hatás sokkal intenzívebb, maradandóbb lesz, persze jóval körültekintőbben járjunk el, mint egy doboz bonbon esetében. Például úszni nem tudóknak nem túl jó ajándék egy szigetközi kenuzás…

Tréning ajándékba

Partnerünket meghívhatjuk különféle képzésekre, tréningekre, ami az ajándékozás gesztusa mellett oktató-továbbképző funkcióval is bír. Egy vállalati marketinges számára, aki sokféle katalógussal, nyomtatott anyaggal dolgozik, alapvető nyomdaipari-grafikai ismeretek elsajátítására, nyomdalátogatással egybekötött meghívásos tréning különösen érdekes lehet.

Szokatlan alkalmak

Minél szokatlanabb, váratlanabb alkalmakkor ajándékozunk, annál jobban felfigyelnek és emlékeznek az ajándékunkra. Az ajándékozást nem kell kizárólag karácsonyra korlátozni, van számos más alkalom is erre: cégalapítás évfordulója, egy sikeres üzlet megkötése, a titkárnő születésnapja, a közös együttműködés évfordulója, vagy akár a Húsvét is… Itt aztán megvillanthatjuk kreativitásunk éles pengéjét. Persze vigyázva, nehogy megszúrjunk valakit…

Komolyra fordítva a szót: a szoros üzleti kapcsolatok mostanság egyre jobban felértékelődnek. Mindenki számára fontos, hogy meglegyen a kellő bizalom a felek közt. Egész évben erősítsük meg a kapcsolatainkat, hiszen ez mindenki érdeke, és ne gesztusokon spóroljunk, ha lehet.

 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!