Auróra újragombolja

Hímzések újraértelmezése mesélő ékszerekben.

Rimányi Zita

Akárcsak a legtöbb néptáncos, Németh Hajnal Auróra is ötvözi saját öltözködésében a régi mintákat és a modern divatelemeket. Így tervez ékszereket is képzőművészként, s azokkal a Gombold újra! pályázat elődöntőjéig jutott.

 

 

 

 

– Múltunk minél több értékes darabját szeretném megőrizni úgy, hogy közben átformálom érthetőbb, hordhatóbb alakba. Keresem a lehetőségeket, amelyekkel a régi technikákat, gazdag kultúránk darabjait átalakíthatjuk, de az is fontos, hogy kezem nyomát viselve megtartsák eredeti szépségüket. Hiszem, hogy ékszereim minden csodálóját megérinthetem legalább egy pillanatra, ha megtalálom hozzá a megfelelő művészi nyelvet. Ha mai trendekhez igazítjuk régi értékeinket, akkor azokhoz is eljuthat üzenetük, akik amúgy az eredeti népi hímzésvilággal nem találkoznának – állítja Németh Hajnal Auróra, aki benevezte FolkGlamour nevű ékszerkollekcióját a Gombold újra! pályázatra.

 

 

 

Versenyművei az iparművészet, a tradicionális szlovák népművészet és a klasszikus üvegművészet elemeiből állnak össze. Főképpen szlovák hímzések inspirálták, a szlovák tüll fejkendők és ingvállak motívumkincse ragadta meg. A Magyar Néprajzi Múzeum online adatbázisát böngészve talált rájuk. Sajnos ilyen régi szlovák viselet nem volt a kezében, de mivel magyar viseleteket gyűjt, el tudta képzelni, hogy is néznek ki.

 

 

 

Kalotaszegtől Rábaközig

A manigai kendők, amelyek versenykollekciója alapját adják, leginkább a kalotaszegi és a rábaközi kendőkhöz hasonlítanak. Például a kalotaszegi dulándrének nevezett menyasszonyi fátyolhoz, amiből egy faluban csak egy volt, azt adták-vették kölcsönbe.

 

 

 

A szlovák kendők négyzet alakú tüll- vagy vászonszövetek, amelyeket rátétes díszítéssel, lyuk- és pókolásos hímzéssel gazdagítottak. „Ami megfogott bennük, az a pálmafa-életfa szimbólum, amely hármas egységet jelképez. Az életfa vagy világfa a három világot összekötő kapocs: a korona a túlvilágot, az istenek, jó szellemek világát ábrázolja, a törzs a földi világ jelképe, ezen a szinten éljük életünket, a gyökérzet az alvilágot, a rontó szellemek, démonok világát szimbolizálja. A pálmalevél a keresztény világban békét és tisztaságot jelképez. Tehát nemcsak esztétikai élményt nyújtanak medáljaim, karkötőim, fülbevalóim, hanem egy régi világ jelképrendszerével elmesélt történetet segítenek újra elolvasni" – mondta el a művész.

 

 

 

Ősi minták divatszínekben

Auróra ékszereiben a textilrészek vásznára satírozásos hímzés került, pókolás, áttörés díszíti. A hímzésnek vannak olyan részei, amiket kézi irányítású varrógéppel lehetett csak kivitelezni. Miután elkészült minden apró részlet, az áttöréseknél a vásznat kézzel kellett kivágni, majd az anyagot kikeményítve, kivasalva lehetett az ékszert összeépíteni.

 

 

 


A textilrészek kézzel készített üveggyöngyökkel vannak keverve. A gyöngyök alkották régen a népi viseletek ékszereit. Az üvegbotokat Muránó szigetéről szerezte be a művész, az ezekből készült gyöngyök régen Magyarországon és a környező országokban is a csúcsminőséget jelentették. Manapság a népi viseletekhez való gyöngysorokat „muránóinak" hívják, akkor is, ha nem is onnan származnak. Auróra üveggyöngyein látszik a kézműves jelleg, nem mindegyik tökéletesen egyforma, hiszen egyesével kellett őket magas hőfokú lángon az üvegbotokból kialakítani.

 

 

 


Az ékszerek végső formájukat rézkiegészítők és szalagok révén nyerték el. Ezek is illeszkednek a régi világ divatjához és a mai kor trendjéhez is. A színek kiválasztásánál az ékszertervező törekedett arra, hogy a 2015-ös divatirányzatba illeszkedjen mindegyik darab. Ezért döntött a körtezöld, a smaragd, a Klein-kék (vízkék) és a türkiz mellett.

 

 

 


Tradíció és trend násza

Auróra azoknak tervez szívesen, akik nyitottak a múlt újraértelmezésére, aprólékosan, kézzel készített darabjaira, amelyek a kortárs trend igényeihez vannak igazítva. Akik szeretnék a hagyományokat ápolni vagy megismerni. Ékszereit akár olyan méretűre is lehet növelni, hogy felsőruhákká váljanak. Versenyre, kifutóra elsősorban ezek illenek, de vannak a hétköznapokban könnyebben hordható változataik.

 

 

 


Tervezői pályázat
A Gombold újra! öltözék- és kiegészítő tervezői pályázatot negyedszer hirdette meg a Design Terminál. Célja, hogy rávilágítson Közép-Európa hagyományaira, arra, hogy azok beilleszthetők a divattrendekbe. Alkalmat biztosít pályakezdő tehetségek bemutatkozására. Idén a Central European Fashion Days keretében láthatták nemrégiben az érdeklődők Budapesten a 19 döntős tervező modelljeinek bemutatóját. Még Mihalik Enikő magyar szupermodell is a kifutóra lépett.

 

 

A tehetségkutató pályázat fődíjasa az öltözék kategóriában Domi Grzybek lengyel designer lett, akinek inspirációs forrása a ’60-as évek modern építészete volt. Kiegészítők kategóriában pedig Balázs Viola és Szécsi Tamás nyert a Bar Mlczeny című selyemsál-kollekcióval, melyhez a lengyel tejbárok asztalterítőiből merítettek ihletet. A Design Terminál díját a legjobb magyar tervezőtrió, Hársfalvi Réka, Schütz Nikolett és Szenteczki Boldizsár kapta meg a November formációban. Kollekciójukhoz a prágai bársonyos forradalom szabadságharcosai adtak ötletet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!