Huszonegy letört sorompó

2024.02.12. 07:36

Vasúti balesetek - Az országban kétszer annyi, Győr-Moson-Sopronban kevesebb, mint tavaly

A MÁV hálózatán tavaly két vasúti átjárós baleset fordult elő Győr-Moson-Sopronban. Ezek közül az egyik súlyos sérüléssel, a másik pedig anyagi kárral járt, és huszonegy sorompó csapórúdját törték le a közlekedők.

Dániel Viktória

Tavaly két baleset történt vasúti átjáróban Győr-Moson-Sopron vármegyében. Az egyik súlyos sérüléssel, a másik pedig anyagi kárral járt. A felvétel Bakonygyiróton készült novemberben. 

Forrás: Kisalföld archív

Fotó: Léhner Katalin

A MÁV hálózatán idén januárban kétszer annyi baleset történt vasúti átjárókban, mint tavaly az év első hónapjában. Az előző év adatai alapján Győr-Moson-Sopron vármegyében csökkent a balesetek száma: 2022-ben három baleset történt az átjárókban, egy súlyos, egy könnyű sérüléses és egy anyagi káros, 2023-ban pedig két eset fordult elő. Ugyanakkor számos sorompót rongáltak meg a figyelmetlen közlekedők.

Még átérek 

A vasúti átjárókban történt balesetek legfőbb oka a gyorshajtás, a „még átérek” gondolkodásmód. A záródó sorompórudakat látva a járművezetők megállás helyett gyakran gyorsítanak vagy csúcsforgalomban bent ragadnak a kereszteződésben, ahol tilos és életveszélyes megállni. 

Néhányan még a lezáródott félsorompót is megkerülik. Évente átlagosan 800 félsorompó rúdját törik le az autósok az országban. 

Kiemelt veszélynek vannak kitéve a kerékpárosok és gyalogosok is, az őket ért baleseteket sok esetben az érzékszerveket akadályozó tényezők, például a fülhallgató, kapucnis ruházat vagy mobiltelefon használata okozza. 

Esély sincs megállni 

Az elmúlt 15 évben nem történt a vasút hibájából halálos kimenetelű baleset átjáróban, azokat minden esetben a figyelmetlenség vagy a KRESZ-szabályok megszegése okozta. 
A vonat féktávolsága több száz méter, így a mozdonyvezetőnek az átjáróban szinte semmi esélye nincs az ütközés megelőzésére. Már a képzésük első szakaszától fogva felkészítik őket az ilyen helyzetekre. Az aktív állomány pedig időszakos oktatást kap a pszichoszociális kockázatokról. 

A legtöbb vasúti átjárós balesetet a gyorshajtás, a „még átérek” szemléletmód okozza.
Fotó: Rákóczy Ádám

Rehabilitáció és mentori támogatás 

Baleset esetén a mozdonyvezetőnek kell „irányítania” az eseményeket, amíg a hatóság meg nem érkezik. Gázoláskor a baleseti vizsgálók helyszínen feltett, szinte első kérdése, hogy vállalja-e a mozdonyvezető a további szolgálatot vagy inkább a leváltását kéri. Ha később, akár másnap úgy érzi, hogy mégsem tudja feldolgozni az őt ért megrázkódtatást, természetesen orvosi segítséget is igénybe vehet. A MÁV dolgozói a gázolást követő öt napra „rehabilitációs szabadságot” kérhetnek és mentori kíséretet is igényelhetnek. Ilyenkor a felkért szakember két szolgálatban elkíséri a mozdonyvezetőt, akinek legfőképpen lelki támogatást nyújt. 
2023-ban a mozdonyvezetői munkakörcsoportban 43 kollégánk vette igénybe a rehabilitációs pótszabadságot és öten igényelték a mentori kíséretet. 

Meg kell állni, ha nem működik 

A MÁV a vasúti átjárókon való keresztülhaladás kapcsán felhívta a figyelmet arra, hogy ha a biztosítóberendezés nem működik, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt. Csak azután szabad továbbhaladni, ha meggyőződtünk róla, hogy nem jön vonat. Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít. A fokozott figyelem, valamint a fényjelző készülék tilos jelzése a gyalogosokra és a kerékpárosokra is ugyanúgy vonatkozik, sőt, még a megkülönböztető jelzést használó járművekre is. 

Idén történt balesetek Győr-Moson-Sopronban

Lébény–Mosonszentmiklós és Kimle–Károlyháza között január 2-án csak egy vágányon közlekedhettek a vonatok, mert egy tehervonat elütött egy embert. Ugyanazon a napon Bakonyszentlászlóra induló személyvonat vonalán gázolás történt Győr-Szabadhegy közelében. 
Január 31-én a Keleti pályaudvarról Bécsbe tartó Semmelweis EuroCity elütött valakit Lébény–Mosonszentmiklós és Kimle–Károlyháza között. 
Két ismeretlen személyt is körözött a rendőrség vasúti sorompó megrongálása miatt. Január 17-én Győrben egy gépjárművezető a Tarkarét utcában lévő vasúti átjáróban, január 20-án pedig egy tehergépkocsi-vezető Mosonszentmiklóson, az 1-es számú vasúti fővonal kereszteződésében hajtott a tilos jelzés ellenére a kereszteződésbe, amely során a sorompónak ütközött, ami letörött. 

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában