2021.02.21. 06:36
Alternatív megoldások a Radó-szigeti csónakház megóvásáért – Védőburokba álmodták az ikonikus épületet
Mint ismert, a város megvásárolta a Spartacus-csónakházat a Radó-szigeten tavaly ősszel. A folyók városának különleges háza műemléki védettséget élvez, az önkormányzat tervei szerint régi fényében állítják helyre. Kevesen tudják, hogy a 124 éves csónakház felújítására öt-hat évvel ezelőtt izgalmas koncepciót alkotott Rosta S. Csaba építész. Munkájában Győr XX. századi építészetének meghatározó alakja, Winkler Gábor is segítette közvetlenül a halála előtt.
2021.02.08.Gyõr legrégebbi csónakháza.Képen:Rosta S. Csaba építész.Csónakház Radó-sziget,Gyõr,Fotó:Huszár Gábor,Kisalföld
Fotó: HUSZAR GABOR
Találkozási pontok
Hazánk legrégebbi csónakházát egy esztendővel a millennium után, 1897 nyarán adták át a győrieknek. Winkler tanár úr – számos korábbi sikeres közös munkájukhoz hasonlóan – egykori tanítványával, Rosta S. Csabával kezdett éppen dolgozni a már akkor is rendkívül rossz állapotú, huszonnegyedik órában lévő épület megmentésén, de a tervek befejezését már sajnos nem érhette meg.
Mielőtt rátérnénk a 2010-es évtized közepén készült elképzelésekre, Rosta S. Csabát arra kértük, hogy idézze fel közös találkozási pontjaikat Winkler Gáborral.
Érvek szép szóval
„A tanár úrtól elsősorban nem klasszikus oktatási keretek között, az egyetemen kaptam útravalót, évtizedeken átívelő inspirációt, hanem a való életben. Amikor mindketten építészként dolgoztunk a városban. Az, hogy a győri barokk történelmi negyed lenyűgözi a hozzánk látogatókat, elsősorban Winkler Gábor és Foltányi Miklós munkásságának az érdeme.
Úgy alakították a városmag szövetét a hetvenes-nyolcvanas években, hogy ma mindenki magáénak érzi a győri köztereket. Vallották, hogy a műemlékvédelem nem rendeleteken múlik, hanem azokon az embereken, akiket meggyőzöl, hogy fontosak a régi épületek. Teljesítményüket növeli, hogy többnyire a vállalkozókat, tulajdonosokat is megnyerték a jó ügyeknek. Szép szóval, érveléssel. Ennek a szemléletnek köszönhetjük, hogy magánkézben lévő tereken is sétálhatunk a Belvárosban, például a Bécsi udvarban” – közölte Rosta S. Csaba.
A burcsellások nyomdokain
Winkler Gábor és Rosta S. Csaba első közös Radó-szigeti ügye interregnumhoz köthető 1994-ben. Ebben a pár hónapban Győr akkori főépítésze, Németh Iván tanulmányi szabadságon volt, így rövid időre Winkler Gábor vitte a főépítészi munkákat a kisalföldi megyeszékhelyen.
„Ekkor jöttem haza Finnországból, kerestem az irodám helyét. Az volt az ötletem, hogy a Radó-szigeten kikötött hajón tervezek. Az elképzeléssel megkerestem Gábort, mire azt javasolta, hogy találkozzunk a Klastromnál. Tudtam, hogy tervezőként jól ismeri az egykori kolostor épületét. Felmentünk az emeletre, a folyosón az egyik ablak fölött régi burcsellás hajó fényképe lógott. Kinéztünk az üvegen, mire a tanár úr azt mondta: »Ott kötöttek ki a Radóhoz egykoron a burcsellások (a győri mesterség gabonaszállítást jelentett a XIX. században; a burcsellások keskeny, lapos fenekű dereglyén hozták a kenyérnek valót – a szerk.), tedd te is oda a hajódat. Ők gabonát szállítottak a városba, te kultúrát hozol.« Nem mindenkinek tetszett a gondolat, de Gábor kiállt mellette, így a Rába folyóra költözhettem, hozhattam a kiállításokat, rendezvényeket tíz éven át” – elevenítette fel a győri építész.
Winkler Gábor és Rosta S. Csaba több épületen dolgozott együtt. Munkásságuk nyomán menekült meg az Apáca utca 9. alatti Fejérvári-ház, együttműködésük győri csúcsa a Lloyd palota a Széchenyi téren, Balatonfüreden a szívkórház melletti Anna Grand Hotel rendbetétele szintén a nevükhöz kötődik, valamint Pozsony óvárosában is terveztek két házat.
[eweb-voting id="10672405"]
Védőburokban a csónakház
A Radó-szigeten korzózók hosszú éveken át szomorúan szemlélték, hogy a város néhai ékszerdoboza – a Belváros látképét is csúfítva – mind rosszabb állapotba kerül. A helyzeten a 2013-as árvíz tovább rontott. „Fővárosi üzletember keresett meg azzal 2015 elején, hogy beleszeretett a csónakházba, éttermet kíván nyitni itt. A favázas szerkezetét addigra jelentősen károsította a víz. Gáborral akkoriban mégis úgy láttuk, hogy nem magától értetődő a ház visszabontása és újraépítése. Ez volt az egyik opció, a másik, hogy sorban javítják a sérült elemeket. A tervünk lényeges része volt az árvízvédelem. Egy méter magas betonelemmel védtük a XIX. századi épület alapját” – hallottuk Rosta S. Csabától.
A győri építészpáros azonban készített sokkal merészebb forgatókönyvet is a csónakház megóvására. „Winkler Gábor újdonságok iránti nyitottságáról sokat mond, hogy túl a hetvenen is látott fantáziát a polgárosodás korának népszerű stílusában épült, jellegzetes `svájci típusú´ favázas szerkezetű csónakház becsomagolásában. Évekig volt a nemzetközi műemlékvédelmi szövetség, az ICOMOS elnöke, így a világon zajló értékmentés bátor példáinak ismerője volt. Olyan védőburkot kell elképzelni, amely egyrészt védte volna az időjárás viszontagságaitól az épületet, de az átlátszó üvegbúra – amelyet csónak alakra formáltak – alatt az eredeti épületet hagyták volna, mint egy kiállítási tárgyat. Ez a gondolat olyan modern kori értékmentő köntöst adott volna a csónakháznak, amelyre egyébként a mai napig nincs példa Győrben. Talán a grazi Murinsel, a folyó medrében álló üvegkávézóhoz hasonlítható turisztikai célpont lehetett volna” – tudtuk meg Rosta S. Csabától.
Végül a fővárosi étterem-tulajdonos elállt győri terveitől. Ebben nemcsak a csónakház rozoga állapota játszott szerepet, hanem a parkolási nehézségek is a Radó-sziget szomszédságában, valamint nem sikerült megegyeznie az akkori tulajdonossal.
A jövő közösségi tere
Hogy látja a csónakház jövőjét? – kérdeztük. „Régi adósságát törlesztette a győri önkormányzat, hogy megvásárolta a csónakházat. Ennek nagyon örülök, remélem, hogy még időben vagyunk. Vétek lett volna elherdálni ezt az értéket. Többfunkciós közösségi térnek adja magát a ház és a Radó-sziget zöld környezete. Végre lehet majd csónakokat, kajakokat kölcsönözni Győr szívében. Kávézónak, gyerekeknek szóló játékbarlangnak is kiváló hely, emellett kamaraszínházi daraboknak, koncerteknek, művészeti kiállításoknak is hangulatos” – hangzott a válasz.
Rosta S. Csaba végszóként kiemelte: „Arra kicsi az esély, hogy ezek az izgalmas, modern tervek megvalósulhassanak, ám azt remélem, hogy a kiváló győri építész szemléletét valamilyen formában őrzi majd a Radó-sziget is, ahogyan őrzi a győri Belváros az utókornak. Az árvíz veszélyét pedig a hamarosan megvalósuló torkolati műtárgy hárítja el. Jó esély van tehát arra, hogy a múlt lenyomata, a legdíszesebb csónakház még hosszú évekig velünk maradjon.”
A torony
A győri önkormányzat 135 millió forint plusz áfáért vásárolta meg a csónakházat tavaly októberben. A vételárban benne voltak a felújítási tervek; ezek engedélye azóta lejárt. A korabeli épületet torony is díszítette, utóbbiról dr. Dézsi Csaba András úgy nyilatkozott: szeretné helyreállíttatni ezt is.
Megkérdeztük, hogy idén mekkora büdzséből, milyen lépések várhatók a csónakház ügyében. Prédl Adél, a győri önkormányzat sajtóreferense arról tájékoztatott, hogy jelenleg készül a 2021-es győri költségvetés, a büdzsé elfogadása után szolgálnak bővebb információkkal a Radó-szigeti épületről.