Hazánk legrégebbi csónakháza

2021.02.21. 06:36

Alternatív megoldások a Radó-szigeti csónakház megóvásáért – Védőburokba álmodták az ikonikus épületet

Mint ismert, a város megvásárolta a Spartacus-csónakházat a Radó-szigeten tavaly ősszel. A folyók városának különleges háza műemléki védettséget élvez, az önkormányzat tervei szerint régi fényében állítják helyre. Kevesen tudják, hogy a 124 éves csónakház felújítására öt-hat évvel ezelőtt izgalmas koncepciót alkotott Rosta S. Csaba építész. Munkájában Győr XX. századi építészetének meghatározó alakja, Winkler Gábor is segítette közvetlenül a halála előtt.

Szeghalmi Balázs

2021.02.08.Gyõr legrégebbi csónakháza.Képen:Rosta S. Csaba építész.Csónakház Radó-sziget,Gyõr,Fotó:Huszár Gábor,Kisalföld

Fotó: HUSZAR GABOR

Találkozási pontok

Hazánk legrégebbi csónakházát egy esztendővel a millennium után, 1897 nyarán adták át a győrieknek. Winkler tanár úr – számos korábbi sikeres közös munkájukhoz hasonlóan – egykori tanítványával, Rosta S. Csabával kezdett éppen dolgozni a már akkor is rendkívül rossz állapotú, huszonnegyedik órában lévő épület megmentésén, de a tervek befejezését már sajnos nem érhette meg.

Mielőtt rátérnénk a 2010-es évtized közepén készült elképzelésekre, Rosta S. Csabát arra kértük, hogy idézze fel közös találkozási pontjaikat Winkler Gáborral.

A csónakház eredeti fényében a 19. század végén.

Érvek szép szóval

„A tanár úrtól elsősorban nem klasszikus oktatási keretek között, az egyetemen kaptam útravalót, évtizedeken átívelő inspirációt, hanem a való életben. Amikor mindketten építészként dolgoztunk a városban. Az, hogy a győri barokk történelmi negyed lenyűgözi a hozzánk látogatókat, elsősorban Winkler Gábor és Foltányi Miklós munkásságának az érdeme.

Úgy alakították a városmag szövetét a hetvenes-nyolcvanas években, hogy ma mindenki magáénak érzi a győri köztereket. Vallották, hogy a műemlékvédelem nem rendeleteken múlik, hanem azokon az embereken, akiket meggyőzöl, hogy fontosak a régi épületek. Teljesítményüket növeli, hogy többnyire a vállalkozókat, tulajdonosokat is megnyerték a jó ügyeknek. Szép szóval, érveléssel. Ennek a szemléletnek köszönhetjük, hogy magánkézben lévő tereken is sétálhatunk a Belvárosban, például a Bécsi udvarban” – közölte Rosta S. Csaba.

Winkler Gábor élete során főleg Győrben alkotott, de dolgozott többek közt Sopronban, Pozsonyban és Pápán is. Megyénkben a nevéhez fűződik a zsirai kastély és a csornai premontrei prépostság helyreállításának tervezése is. Fotó: Winkler Hedvig

A burcsellások nyomdokain

Winkler Gábor és Rosta S. Csaba első közös Radó-szigeti ügye interregnumhoz köthető 1994-ben. Ebben a pár hónapban Győr akkori főépítésze, Németh Iván tanulmányi szabadságon volt, így rövid időre Winkler Gábor vitte a főépítészi munkákat a kisalföldi megyeszékhelyen.

„Ekkor jöttem haza Finnországból, kerestem az irodám helyét. Az volt az ötletem, hogy a Radó-szigeten kikötött hajón tervezek. Az elképzeléssel megkerestem Gábort, mire azt javasolta, hogy találkozzunk a Klastromnál. Tudtam, hogy tervezőként jól ismeri az egykori kolostor épületét. Felmentünk az emeletre, a folyosón az egyik ablak fölött régi burcsellás hajó fényképe lógott. Kinéztünk az üvegen, mire a tanár úr azt mondta: »Ott kötöttek ki a Radóhoz egykoron a burcsellások (a győri mesterség gabonaszállítást jelentett a XIX. században; a burcsellások keskeny, lapos fenekű dereglyén hozták a kenyérnek valót – a szerk.), tedd te is oda a hajódat. Ők gabonát szállítottak a városba, te kultúrát hozol.« Nem mindenkinek tetszett a gondolat, de Gábor kiállt mellette, így a Rába folyóra költözhettem, hozhattam a kiállításokat, rendezvényeket tíz éven át” – elevenítette fel a győri építész.

Winkler Gábor és Rosta S. Csaba több épületen dolgozott együtt. Munkásságuk nyomán menekült meg az Apáca utca 9. alatti Fejérvári-ház, együttműködésük győri csúcsa a Lloyd palota a Széchenyi téren, Balatonfüreden a szívkórház melletti Anna Grand Hotel rendbetétele szintén a nevükhöz kötődik, valamint Pozsony óvárosában is terveztek két házat.

[eweb-voting id="10672405"]

Védőburokban a csónakház

A Radó-szigeten korzózók hosszú éveken át szomorúan szemlélték, hogy a város néhai ékszerdoboza – a Belváros látképét is csúfítva – mind rosszabb állapotba kerül. A helyzeten a 2013-as árvíz tovább rontott. „Fővárosi üzletember keresett meg azzal 2015 elején, hogy beleszeretett a csónakházba, éttermet kíván nyitni itt. A favázas szerkezetét addigra jelentősen károsította a víz. Gáborral akkoriban mégis úgy láttuk, hogy nem magától értetődő a ház visszabontása és újraépítése. Ez volt az egyik opció, a másik, hogy sorban javítják a sérült elemeket. A tervünk lényeges része volt az árvízvédelem. Egy méter magas betonelemmel védtük a XIX. századi épület alapját” – hallottuk Rosta S. Csabától.

A „becsomagolt” csónakház.

A győri építészpáros azonban készített sokkal merészebb forgatókönyvet is a csónakház megóvására. „Winkler Gábor újdonságok iránti nyitottságáról sokat mond, hogy túl a hetvenen is látott fantáziát a polgárosodás korának népszerű stílusában épült, jellegzetes `svájci típusú´ favázas szerkezetű csónakház becsomagolásában. Évekig volt a nemzetközi műemlékvédelmi szövetség, az ICOMOS elnöke, így a világon zajló értékmentés bátor példáinak ismerője volt. Olyan védőburkot kell elképzelni, amely egyrészt védte volna az időjárás viszontagságaitól az épületet, de az átlátszó üvegbúra – amelyet csónak alakra formáltak – alatt az eredeti épületet hagyták volna, mint egy kiállítási tárgyat. Ez a gondolat olyan modern kori értékmentő köntöst adott volna a csónakháznak, amelyre egyébként a mai napig nincs példa Győrben. Talán a grazi Murinsel, a folyó medrében álló üvegkávézóhoz hasonlítható turisztikai célpont lehetett volna” – tudtuk meg Rosta S. Csabától.

Végül a fővárosi étterem-tulajdonos elállt győri terveitől. Ebben nemcsak a csónakház rozoga állapota játszott szerepet, hanem a parkolási nehézségek is a Radó-sziget szomszédságában, valamint nem sikerült megegyeznie az akkori tulajdonossal.

Látványterv a 2015-ben született koncepcióról.

A jövő közösségi tere

Hogy látja a csónakház jövőjét? – kérdeztük. „Régi adósságát törlesztette a győri önkormányzat, hogy megvásárolta a csónakházat. Ennek nagyon örülök, remélem, hogy még időben vagyunk. Vétek lett volna elherdálni ezt az értéket. Többfunkciós közösségi térnek adja magát a ház és a Radó-sziget zöld környezete. Végre lehet majd csónakokat, kajakokat kölcsönözni Győr szívében. Kávézónak, gyerekeknek szóló játékbarlangnak is kiváló hely, emellett kamaraszínházi daraboknak, koncerteknek, művészeti kiállításoknak is hangulatos” – hangzott a válasz.

Rosta S. Csaba végszóként kiemelte: „Arra kicsi az esély, hogy ezek az izgalmas, modern tervek megvalósulhassanak, ám azt remélem, hogy a kiváló győri építész szemléletét valamilyen formában őrzi majd a Radó-sziget is, ahogyan őrzi a győri Belváros az utókornak. Az árvíz veszélyét pedig a hamarosan megvalósuló torkolati műtárgy hárítja el. Jó esély van tehát arra, hogy a múlt lenyomata, a legdíszesebb csónakház még hosszú évekig velünk maradjon.”

Rosta S. Csaba az egyelőre „rossz bőrben” lévő csónakháznál. Fotó: Huszár Gábor

A torony

A győri önkormányzat 135 millió forint plusz áfáért vásárolta meg a csónakházat tavaly októberben. A vételárban benne voltak a felújítási tervek; ezek engedélye azóta lejárt. A korabeli épületet torony is díszítette, utóbbiról dr. Dézsi Csaba András úgy nyilatkozott: szeretné helyreállíttatni ezt is.

Megkérdeztük, hogy idén mekkora büdzséből, milyen lépések várhatók a csónakház ügyében. Prédl Adél, a győri önkormányzat sajtóreferense arról tájékoztatott, hogy jelenleg készül a 2021-es győri költségvetés, a büdzsé elfogadása után szolgálnak bővebb információkkal a Radó-szigeti épületről.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában