500 km egy töltéssel

2024.06.11. 15:59

Egy óra alatt megtelik a tank - Helyi járat a tesztidőszakban Győrben a hidrogénhajtású busz

Hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszt tesztelnek Győrben június 27-ig. A próbának lesz egy második köre decemberben.

Schuller Vivien Csenge

Felvételünkön Kátai-Tóth Imre végzi a hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz töltését.

Forrás: Kisalföld archív

Fotó: Molcsányi Máté

 A hidrogénhajtású busz a helyi menetrend szerinti járatokat váltja ki bizonyos időközönként és egy sima menetjegy megvásárlását követően bárki felszállhat rá

A hidrogénhajtású busz egy töltéssel 500 kilométer távolságot képes megtenni.
A hidrogénhajtású busz egy töltéssel 500 kilométer távolságot képes megtenni.

– Az elsődleges cél az, hogy környezetkímélő technológiával egy ismételt, nem tisztán akkumulátoros elektromos hajtású buszt is kipróbáljunk és teszteljünk – osztotta meg lapunkkal dr. Mészáros Virág, a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitásfejlesztési Ügynökség Zrt. vezérigazgatója.

Teszt-üzemben a hidrogénhajtású busz 

– Az adatok mellett az utasok véleményére is kíváncsiak vagyunk. A projekttel egyúttal szemléletformálást is végzünk – mondta dr. Mészáros Virág vezérigazgató. – A tapasztalatok nyilvánosak lesznek. Célunk az is, hogy a jövő döntéshozóinak információkat szolgáltassunk. A vezérigazgató hozzátette: – A hidrogén-üzemanyagcellás hajtású járművek jelenleg teszt-üzemben működnek Magyarországon. A 2021 nyarán elfogadott hazai hidrogénstratégia többek között a közlekedés zöldítésére is fókuszál, már akkor elkezdtünk gondolkozni azon, hogy miként tudnánk ezt kivitelezni. A karbonsemleges technológiák tekintetében volt már tapasztalatunk, hiszen a Zöld Busz Programban akkumulátoros elektromos buszokat alkalmaztunk. 

2022 februárjában először vett részt hidrogénmeghajtású autóbusz a közösségi közlekedésben a budapesti agglomerációban. 

A hidrogén-üzemanyagcellás buszok hatótávolsága nagyobb, töltése gyorsabb az elektromos járművekével összehasonlítva.

 Mivel egyik hajtáslánc sem jár helyi károsanyag-kibocsátással, ezért a lokális klímasemlegesség szempontjából mindegyik jó választás. 

Egy busz üzemanyagtartályába 30 kilogramm hidrogén fér, ami 400–500 kilométerre elég. Ez függ a fogyasztástól, a sebességtől, útviszonyoktól. A helyközi járatokat napi egyszer kell tölteni. Fontos az ismeretterjesztés, edukáció, hiszen a hidrogén biztonságos technológia, de meg kell ismerni és be kell tartani az előírásokat – mondta dr. Mészáros Virág. 

Fotó: Molcsányi Máté / Forrás: Kisalföld archív

Stabil és a sofőrnek is kényelmes

– Nem érzékelek nagy változást a hidrogénhajtású és az elektromos buszok vezetése között – osztotta meg lapunkkal tapasztalatait Mészáros Zoltán autóbusz-vezető. – Utóbbi akkumulátora a jármű tetején van, így felül van a súlypont. Emiatt hajószerű, imbolygó a mozgása. Ezen az új buszon ilyen nem érződik, stabil. Nagyok az ablakok, kényelmes vezetni, könnyebb a padkát megközelíteni, illetve parkolni. Százalékos arányban látom, hogy mennyi hidrogén hajtja még a járművet. Körülbelül egy óra alatt tölt fel teljesen. Csak szakember végezheti a busz töltését, ehhez külön vizsgát kell tenni. Érdekesség, hogy a hidrogén által hajtott jármű egyben elektromos autóbusz, ebben is van akkumulátor. Az üzemanyagcella a hidrogénből adja az elektromos áramot a hajtáshoz – mondta az autóbusz-vezető. 
 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában