2024.06.11. 15:59
Egy óra alatt megtelik a tank - Helyi járat a tesztidőszakban Győrben a hidrogénhajtású busz
Hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszt tesztelnek Győrben június 27-ig. A próbának lesz egy második köre decemberben.
Felvételünkön Kátai-Tóth Imre végzi a hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz töltését.
Forrás: Kisalföld archív
Fotó: Molcsányi Máté
A hidrogénhajtású busz a helyi menetrend szerinti járatokat váltja ki bizonyos időközönként és egy sima menetjegy megvásárlását követően bárki felszállhat rá.
![A hidrogénhajtású busz egy töltéssel 500 kilométer távolságot képes megtenni.](https://cdn.kisalfold.hu/2024/06/RBX91yfsdZ9okwRlPbYJESzMU8z4oKUXMq_fdX6Ofek/fit/1200/800/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzY0Y2NmYjNhMWUxNjRkMDk4MjA5MWQwMjEwYTIyYjQ1.jpg)
– Az elsődleges cél az, hogy környezetkímélő technológiával egy ismételt, nem tisztán akkumulátoros elektromos hajtású buszt is kipróbáljunk és teszteljünk – osztotta meg lapunkkal dr. Mészáros Virág, a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitásfejlesztési Ügynökség Zrt. vezérigazgatója.
Teszt-üzemben a hidrogénhajtású busz
– Az adatok mellett az utasok véleményére is kíváncsiak vagyunk. A projekttel egyúttal szemléletformálást is végzünk – mondta dr. Mészáros Virág vezérigazgató. – A tapasztalatok nyilvánosak lesznek. Célunk az is, hogy a jövő döntéshozóinak információkat szolgáltassunk. A vezérigazgató hozzátette: – A hidrogén-üzemanyagcellás hajtású járművek jelenleg teszt-üzemben működnek Magyarországon. A 2021 nyarán elfogadott hazai hidrogénstratégia többek között a közlekedés zöldítésére is fókuszál, már akkor elkezdtünk gondolkozni azon, hogy miként tudnánk ezt kivitelezni. A karbonsemleges technológiák tekintetében volt már tapasztalatunk, hiszen a Zöld Busz Programban akkumulátoros elektromos buszokat alkalmaztunk.
2022 februárjában először vett részt hidrogénmeghajtású autóbusz a közösségi közlekedésben a budapesti agglomerációban.
A hidrogén-üzemanyagcellás buszok hatótávolsága nagyobb, töltése gyorsabb az elektromos járművekével összehasonlítva.
Mivel egyik hajtáslánc sem jár helyi károsanyag-kibocsátással, ezért a lokális klímasemlegesség szempontjából mindegyik jó választás.
– Egy busz üzemanyagtartályába 30 kilogramm hidrogén fér, ami 400–500 kilométerre elég. Ez függ a fogyasztástól, a sebességtől, útviszonyoktól. A helyközi járatokat napi egyszer kell tölteni. Fontos az ismeretterjesztés, edukáció, hiszen a hidrogén biztonságos technológia, de meg kell ismerni és be kell tartani az előírásokat – mondta dr. Mészáros Virág.
![](https://cdn.kisalfold.hu/2024/06/78k7lnbZVZVZgzxs7Do0xES4ud05gPT_ywlsckUDnAc/fit/1200/800/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2U3Y2ZiYzZhMzcwNzRmZjJiNjJmZTY4NmUwZDhjODI0.jpg)
Stabil és a sofőrnek is kényelmes
– Nem érzékelek nagy változást a hidrogénhajtású és az elektromos buszok vezetése között – osztotta meg lapunkkal tapasztalatait Mészáros Zoltán autóbusz-vezető. – Utóbbi akkumulátora a jármű tetején van, így felül van a súlypont. Emiatt hajószerű, imbolygó a mozgása. Ezen az új buszon ilyen nem érződik, stabil. Nagyok az ablakok, kényelmes vezetni, könnyebb a padkát megközelíteni, illetve parkolni. Százalékos arányban látom, hogy mennyi hidrogén hajtja még a járművet. Körülbelül egy óra alatt tölt fel teljesen. Csak szakember végezheti a busz töltését, ehhez külön vizsgát kell tenni. Érdekesség, hogy a hidrogén által hajtott jármű egyben elektromos autóbusz, ebben is van akkumulátor. Az üzemanyagcella a hidrogénből adja az elektromos áramot a hajtáshoz – mondta az autóbusz-vezető.