2023.07.21. 21:36
Sok az autó, kevés a szerelő Győrben és Sopronban
A használt és az új járművek áremelkedése miatt sokan inkább régi járgányukat javíttatják. A szakemberek egy része nem járatos az újabb autók szervizelésében, az új munkaerőt pedig nehéz megtartani. Olvasónk kereste meg lapunkat, hogy sokhetes, néhol hónapos várólistával talál csak autószervizt. Mint kiderült, az eset nem egyedi, a megyében a legtöbb helyen még a telefont is alig van idejük felvenni a szakembereknek.
A győri Téé Autószervizbe a határon túlról is hoznak autókat javíttatni. Felvételünkön Takács Zsolt szervizvezető.
Fotó: Csapó Balázs
Sokan külföldre mennek, mások nem tanulják meg az új módszereket
A győri Téé Autószervizbe is folyamatosan érkeznek a járművek. Kisebb szerelési munkákat gyorsan, hibától függően egy nap alatt is el tudnak végezni, a nagyobb, motorikus vagy vezérléshez kapcsolódó gondokat 2–3 hét alatt tudják orvosolni.
– Az utóbbi években jelentősen megnőtt az egy háztartásra jutó autók száma. Emellett, bár a hozzánk érkező autók többsége relatíve újabb, 2010 utáni modell, azt tapasztaljuk, hogy a magas használtautó-árak miatt a régi autókat is többen javíttatják – mondta el Takács Zsolt, a szerviz vezetője. – Az idősebb generáció tagjai kezdenek kiöregedni a szakmából. Emellett sokan vannak, akik nem képzik tovább magukat, így az újabb típusú autók diagnosztikáját és javítását már nem tudják elvégezni. Ráadásul egyre gyakoribbak az olyan vállalkozók is a szakmában, akik csak kisebb munkákat, fékszervizt és olajcserét vállalnak.
A jó szerelőnek gyorsan híre megy.
– Így a nagyobb javításokra hosszabb a várólista. Az utánpótlás terén se jó a helyzet. Kevés az olyan fiatal, aki úgy lép be a szakmába, hogy lelkes és tanulni akar. Pedig a jó szakember híre szájról szájra terjed. Éppen ezért a népszerű szervizekben, főleg ha az internetes értékelése is jó, még többen jelentkeznek. És nem csak a környékről – mi csak a VW-csoport autóit javítjuk, de vannak, akik Mosonmagyaróvárról, Szombathelyről vagy épp a határon túlról, Szlovákiából és Bécsből hozzák ide a járműveiket – folytatta a helyzetelemzést Takács Zsolt szervizvezető.
A soproni Feldinger Autószervizben hárman dolgoznak, de ha duplájára nőne a létszám, akkor is lenne elegendő munka.
– Hárman dolgozunk a műhelyben, jómagam és két alkalmazott. Már régen bővítettem volna a vállalkozást, de nehéz jó szakembert találni, így maradt ez a felállás. Az egyik kollégám több mint harminc éve itt dolgozik, egy másik öt-hat évig maradt, tavaly ment el, nem volt egyszerű pótolni – mondta Feldinger Mihály.
Nagy múltú a műhelyük, idén kilencvenévesek.
– A nagyapám alapította 1933-ban, édesapám folytatta, tőle pedig én vettem át a szervizt. Az osztrák bérekkel nem tudunk versenyezni, de jól megfizetem a munkatársaimat, mert anélkül nem megy. A fiatalok közül sokan külföldre pályáznak, itthon addig maradnak, amíg megtanulják a szakmát és tapasztalatot szereznek – tette hozzá. Náluk is van előjegyzés, a nagyobb munkákra általában két hetet kell várni, a kisebbeket előbb sorra tudják venni.
A munka mennyisége miatt nem panaszkodnak a soproni autószerelők, van bőven megbízás. Egyre drágábbak az új autók, és a régiek is, ezért az emberek inkább a javítás mellett döntenek. Azt mondják, az alkalmazottakat meg kell becsülni és meg kell fizetni, hogy itthon maradjanak, de a szervizdíjak sem emelkedhetnek az égig, mert azt nem bírná el a kuncsaftok pénztárcája.