Hosszú várólisták

2023.07.21. 21:36

Sok az autó, kevés a szerelő Győrben és Sopronban

A használt és az új járművek áremelkedése miatt sokan in­kább régi járgányukat javíttatják. A szakemberek egy része nem járatos az újabb autók szervizelésében, az új munkaerőt pedig nehéz megtartani. Olvasónk kereste meg lapunkat, hogy sokhetes, néhol hó­napos várólistával talál csak autószervizt. Mint kiderült, az eset nem egyedi, a megyében a legtöbb helyen még a telefont is alig van idejük felvenni a szakembereknek.

Dániel Viktória

A győri Téé Autószervizbe a határon túlról is hoznak autókat javíttatni. Felvételünkön Takács Zsolt szervizvezető.

Fotó: Csapó Balázs

 Sokan külföldre mennek, mások nem tanulják meg az új módszereket

A győri Téé Autószervizbe is folyamatosan érkeznek a járművek. Kisebb szerelési munkákat gyorsan, hibától függően egy nap alatt is el tudnak végezni, a nagyobb, motorikus vagy vezérléshez kapcsolódó gondokat 2–3 hét alatt tudják orvosolni. 

– Az utóbbi években jelentősen megnőtt az egy háztartásra jutó autók száma. Emellett, bár a hozzánk érkező autók többsége relatíve újabb, 2010 utáni modell, azt tapasztaljuk, hogy a magas használtautó-árak miatt a régi autókat is többen javíttatják – mondta el Takács Zsolt, a szerviz vezetője. – Az idősebb generáció tagjai kezdenek ki­­öregedni a szakmából. Emellett sokan vannak, akik nem képzik tovább magukat, így az újabb típusú autók diagnosztikáját és javítását már nem tudják elvégezni. Ráadásul egyre gyakoribbak az olyan vállalkozók is a szakmában, akik csak kisebb munkákat, fékszervizt és olajcserét vállalnak.

A jó szerelőnek gyorsan híre megy.

– Így a nagyobb javításokra hosszabb a várólista. Az utánpótlás terén se jó a helyzet. Kevés az olyan fiatal, aki úgy lép be a szakmába, hogy lelkes és tanulni akar. Pedig a jó szakember híre szájról szájra terjed. Éppen ezért a népszerű szervizekben, főleg ha az internetes értékelése is jó, még többen jelentkeznek. És nem csak a környékről – mi csak a VW-csoport autóit javítjuk, de vannak, akik Mosonmagyar­óvárról, Szombathelyről vagy épp a határon túlról, Szlovákiából és Bécsből hozzák ide a járműveiket – folytatta a helyzetelemzést Takács Zsolt szervizvezető. 

A soproni Feldinger Autószervizben hárman dolgoznak, de ha duplájára nőne a létszám, akkor is lenne elegendő munka. 

– Hárman dolgozunk a műhelyben, jómagam és két alkalmazott. Már régen bővítettem volna a vállalkozást, de nehéz jó szakembert találni, így maradt ez a felállás. Az egyik kollégám több mint harminc éve itt dolgozik, egy másik öt-hat évig maradt, tavaly ment el, nem volt egyszerű pótolni – mondta Feldinger Mihály. 

Feldinger Mihály futóműállítást végez. Van munkájuk bőven. Azt mondja, autószervizükben általában egy-két hét az előjegyzési idő. 
Fotó: Máthé Daniella

Nagy múltú a műhelyük, idén kilencvenévesek. 

– A nagyapám alapította 1933-ban, édesapám folytatta, tőle pedig én vettem át a szervizt. Az osztrák bérekkel nem tudunk versenyezni, de jól megfizetem a munkatársaimat, mert anélkül nem megy. A fiatalok közül sokan külföldre pályáznak, itthon addig maradnak, amíg megtanulják a szakmát és tapasztalatot szereznek – tette hozzá. Náluk is van előjegyzés, a nagyobb munkákra általában két hetet kell várni, a kisebbeket előbb sorra tudják venni. 

A munka mennyisége miatt nem panaszkodnak a soproni autószerelők, van bőven megbízás. Egyre drágábbak az új autók, és a régiek is, ezért az emberek inkább a javítás mellett döntenek. Azt mondják, az alkalmazottakat meg kell becsülni és meg kell fizetni, hogy itthon maradjanak, de a szervizdíjak sem emelkedhetnek az égig, mert azt nem bírná el a kuncsaftok pénztárcája. 
 


 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában