kisalfold.hu podcast

2023.11.11. 06:25

A jó kommunikáció alapjai - dr. Stöckert Dávid kommunikációs szakemberrel beszélgettünk

A mai információs társadalom alappillére a kommunikáció.

Varga Henrietta

dr. Stöckert Dávid

Mindenki tud kommunikálni, mégis egyre több feszültséget szül, hogy nem értjük a másikat. Akkor mégis hogyan kommunikálhatunk jól egymással? Vajon mitől lesz helyes a kommunikációnk? - tettük fel a kérdést dr. Stöckert Dávid kommunikációs szakembernek. A mostani podcast-ban erre és számos kommunikációs helyzetre is választ kaphatunk.

Hallgassa meg!

- Valóban mindenki tud kommunikálni és mindenki a saját nyelvén kommunikál, de ezen nem feltétlenül az anyanyelvet értjük, hanem a születésünktől, neveltetésünktől fogva ránk ragadt, bennünk kialakult kommunikációs rendszert, amelyben vannak szavak, szokások, metakommunikációs elemek (hangerő, testtartás) - kezdte a szakember.

- Mindannyian éreztük már, hogy annak ellenére, hogy először beszélünk valakivel, olyan, mintha már ezer éve ismernénk. Ez azért van, mert a kommunikációs készletünk és hátterünk nagyjából hasonló. Voltunk már olyan szituációban is, amikor az ellenkezője volt igaz és nem értettük, hogy a másik miért nem ért bennünket. A különbözőség abból adódik, hogy más készlet szerint, más nyelvezeten kommunikálunk, mást hoztunk magunkkal - tette hozzá.

A mai világban többféle módon, gyorsabban kommunikálunk, több eszközzel, rövid idő alatt sokkal több információt szeretnénk átadni, amely óhatatlanul is leegyszerűsíti a beszélgetést. Például a telefonos üzenetekben több rövidítést használunk, esetleg a gyorsabb írás miatt ékezetek nélkül írjuk meg az üzenetet és ezek mind félreértésre adhatnak okot.

- Az, hogy elbeszélünk egymás mellett leginkább annak köszönhető, hogy nem figyelünk oda egymásra, pedig a jó kommunikáció egyik lényegi eleme, hogy érthetően adom át az üzenetemet és odafigyelek a másikra. Onnantól kezdve, hogy a beszélgetőpartnerem megérzi, figyelek rá, elmúlik a szituáció miatt érzett feszültség és sokkal komfortosabban érzi magát. Ha valamit nem értünk mindig kérdezzünk vissza, soha ne hagyjuk elveszni az információt. Amennyiben így teszünk a kommunikáció is lényegesen gördülékenyebbé válik - hangzott a jó tanács.

- A tapasztalatom az, hogy sokakban rossz érzés van a visszakérdezéssel kapcsolatban, pedig a kérdések fontosak, kérdezni kell. Egyrészt ennek segítségével tisztázhatunk olyan dolgokat, amelyek később problémát okozhatnak, másrészt egyfajta visszajelzést adunk a másiknak arról, hogy ő hogyan kommunikál és hogyan tudna esetlegesen jobban kommunikálni, harmadrészt pedig arról ad tanúbizonyságot, hogy figyelünk és kíváncsiak vagyunk a beszélgetőtársunkra, érdekel minket amit mond. Azt vallom, hogy bármire képesek vagyunk, a megfelelő kommunikáció is tanulható, jobbá tehető, ha akarjuk - zárta a beszélgetést.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában