Krimi

2024.05.27. 10:14

Kiderült, miért nem figyelte a verőcei tragédiában a vizet a kapitány (videó)

Egy nyugalmazott dunai hajóskapitány elmondta, hogy miért okozhat nagy bajt, ha nagy testű hajó találkozik egy motorcsónakkal.

A kicsi, gyors motoros csónakok műanyagból és üvegszálas anyagok keverékéből vannak, ezért nem érzékeli őket a radar

Forrás: MTI

Fotó: Lakatos Péter

A verőcei hajótragédia kapcsán a Bors megkérdezett egy szakembert, aki elmondta: a folyami szállodahajók a legmodernebb berendezésekkel vannak felszerelve, több radar, műszerek egész sora segíti a tájékozódást, sőt előre meghatározott útvonalat is képesek követni teljesen automatikusan, az irányító személyzet felügyeletével.

Nincs szükség rá és nem is kötelező, hogy a kapitány a fedélzet külső részéről figyelje a vizet.

Fontos tudni, a kis gyors motoros csónakok műanyagból és üvegszálas anyagok keverékéből vannak, hogy minél könnyebbek legyenek, de így a radar csupán egy-egy felvillanó jelet vagy semmit nem érzékel belőlük.  

Hordaléknak gondolhatták

A kapitány azt is kiemelte, hogy a szállodahajó folyásiránnyal szemben haladt, és ilyen esetben felfelé a vízen úszó fák, különféle hordalékok gyakran a hajótestnek ütköznek, ezek miatt azonban nem áll meg egy hajó.

Amikor a motorcsónak nekiütközött a Heidelbergnek, a kapitány természetes, hogy azt gondolta, ismét vízi hordalékkal van dolga

– mutatott rá a kapitány. 

Arról, hogy hallhatták-e a kis motoros hangját, ezt mondta:

„A kormányállások hangszigeteltek, pont azért, hogy ne tudja az ott tartózkodókat a zaj a feladatukban zavarni, így hallani sem sok esély van egy apró motorost. Ha pedig valaki a külső fedélzeten tartózkodik, az nem tudja megmondani, hogy mely irányból érkezik a hang.”

Nagy a holttér

Mint elmondta, egy nagy szállodahajónak az érzékelők és műszerek ellenére is lehet akár 5 méteres holttere. Ha ezen belül tartózkodik egy jármű, ami ráadásul nagy sebességgel gyors irányváltásokra képes, esély sincs idejében észrevenni.

Valójában teljesen szabálytalan megközelíteni egy ilyen pici, gyors hajónak egy szállodahajót, pont a biztonság miatt

– mondta a nyugdíjas hajós, és hozzátette, hogy a szállodahajó feketedoboza minden minden radaros érzékelést, rádióbeszédet rögzít, sőt, némelyik hajón még a kapitányi állásban elhangzott beszélgetést is. Ezzel szemben egy kis motorosnak legfeljebb a rádió, illetve a világítás kötelező, pedig hasznos lenne a feketedoboz is – derül ki a Bors cikkéből. 

A következő videón jól látszik, milyen nagy holttere van a MS Heidelbergnek:

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!