Autó

2015.09.24. 15:30

A BMW is csalhatott a mérésekkel, negatív kilátás a VW-nél

A Volkswagen bukása lavinát indíthat el az autóiparban.

A BMW is


A dízel üzemű gépkocsik károsanyag-kibocsátására vonatkozó határértékek túllépése nem korlátozódik a Volkswagenre - írja az Auto Bild.


A német szakfolyóirat előzetesen részleteket közölt a pénteki számában megjelenő írásból, amely szerint az ICCT (Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa) vizsgálata kimutatta: a BMW X3 xDrive nitrogénoxid kibocsátása a közúti közlekedésben 11,88-szorosan haladta meg a kilométerenként 0,08 grammos európai Euro-6 normát. Ez valamivel még rosszabb, mint az amerikai környezetvédelmi hatóság által pellengérre állított VW Passat 2,0 TDI által produkált 11,35-szörös érték.


Az Auto Bild kérdésére, hogy a BMW a próbapadon végzett mérések során másképp kalibrálja -e a motort, a társaság azt válaszolta, hogy a BMW autóiban nincs olyan funkció, ami a mérési ciklusokat ellenőrizné.


Az X3-assal kapcsolatban érkező negatív hírek hatására a BMW papírja 6 százalékkal zuhant a frankfurti tőzsdén, és esett a Daimler és az autóipari beszállító Continental részvénye is.


A VW korábban elismerte, hogy az Egyesült Államokban olyan szoftvert alkalmazott, amely csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem korlátozza a motorteljesítményt.


Alexander Dobrindt német közlekedési miniszter utasította az illetékes hatóságot, hogy minden VW-dízelmodellt vessen alá vizsgálatnak. Más gyártók vagy a VW-konszernhez tartózó más márkák esetében erről nem volt szó - írja az Auto Bild.


Az Európai Bizottság szerint korai lenne egész Európára kiterjedő vizsgálatot kezdeni, mert egyelőre nem lehet megmondani, hogy az Európában futó VW-gépkocsikat manipulálták-e. Az EU bizottsága a következő napokban össze kívánja hívni a tagországok felügyeleti szerveit, hogy megvitassák, megfelelő-e a jelenlegi ellenőrzési rendszer.


A Skoda is


Csütörtök délután a VW-leányvállalat szóvivője közölte, hogy egyes típusaiba manipulált motorokat szereltek be.


A 2009 és 2013 között gyártott Fabia, Roomster, Octavia és Suberb típusok egy része lehet érintett. Az újabb modellekkel nincs probléma - mondta a szóvivő. 


A cseh közlekedési minisztérium vizsgálatot indított, és egy esetleges visszahívási akció esetén támogatást nyújt.  


Winfried Vahland, a Skoda vezérigazgatója szóba került a szerdán lemondott Martin Winterkorn VW-vezér utódjaként. 


A Skoda gyártmányok mintegy 6 százalékos részesedéssel bírnak a német piacon. 


Másfélmillió Seat is érintett lehet


Mintegy félmillió Seat márkájú autó lehet érintett a Volkswagen (VW) autógyár károsanyag-kibocsátási botrányában - közölte csütörtöki számában az El País című napilap, hivatkozva a céghez közeli forrásokra.  


A VW-csoporthoz tartozó Seat a lapnak küldött e-mailben elismerte, hogy 2009 óta eladott modelljei közül többet olyan EA189-es motorral szereltek fel, amelyet az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége szerint manipuláltak. A motorokat az anyavállalattól kapták, és a barcelonai üzemben kerültek bele az autókba - írja az újság, hozzátéve, hogy a cég nem közölte, pontosan hány járműről van szó. 


A Seat ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a jelenleg árusított modellek közül mindegyik már Euro-6-os motorral van felszerelve, és megfelelnek a jogi és környezetvédelmi normáknak. 


A spanyol ipari minisztérium munkacsoportot állított fel, és további információkat kért a VW-től arról, hogy a spanyol autóipart milyen mértékben érinti a botrány. 


Az El Diario című online napilap szerint a spanyol kormány óvatos az ügyben, mert a német cég jelentős beruházó Spanyolországban. A VW-csoport két nagy gyára, a barcelonai és a pamplonai, összesen 16 ezer embernek ad munkát. A turizmus után az autóipar jelenti a legnagyobb bevételi forrást a spanyol gazdaság számára. 


Spanyolországban a legkedveltebb autómárka a Volkswagen, amelyet a Seat követ a sorban. A Seat tavaly 378 ezer autót értékesített Spanyolországban, az elmúlt hat évben összesen 2 milliót. A Spanyolországban jelenleg forgalomban lévő gépkocsik 63 százaléka dízelüzemű. 


Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként akár 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elméletileg elérheti a 18 milliárd dollárt.


Tisztogatás a Volkswagennél


Martin Winterkorn vezérigazgató lemondása után további vezetőknek kell feladniuk pozíciójukat a VW-csoportnál.  

A német hírügynökség a konszern köreiből úgy értesült, hogy távozik Wolfgang Hatz, a Porsche kutatási igazgatója és Ulrich Hackenberg, az Audi fejlesztésért felelős igazgatósági tagja.  


A Spiegel úgy tudja, hogy kész megválni a vállalattól Heinz-Jakob Neusser, a VW fejlesztési részlegének igazgatója és Michael Horn, a Volkswagen USA vezetője. 


Martin Winterkorn, a VW-konszern vezérigazgatója szerdán mondott le, hogy utat engedjen a vállalat megtisztulásának, noha - mint közölte - neki magának nem volt szerepe a szoftvermanipulációban és nem is tudott róla.  


A VW korábban elismerte, hogy az Egyesült Államokban olyan szoftvert alkalmazott, amely csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem korlátozza a motorteljesítményt. 


Negatív adósságkilátás


Leminősítés lehetőségére utaló negatívra rontotta a Volkswagen német autóipari csoport adósosztályzati kilátását a Moody's Investors Service is.  


A nemzetközi hitelminősítő csütörtökön Londonban ismertetett döntését azzal a véleményével indokolta, hogy a Volkswagen amerikai részlegénél kirobbant, súlyos pénzbírságokkal és veszteségekkel fenyegető csalási botrányt a cég globális szinten is hosszú időre megszenvedheti. 


A Moody's az osztályzati kilátás rontásával egy időben a Volkswagen-csoport hosszú futamú kötelezettségeinek A2/(P)A2, illetve a rövid lejáratú adósságpapírok Prime-1/(P)Prime-1 besorolásait megerősítette. Ezek továbbra is elsőrendű befektetői minősítések. 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!