kisalfold.hu podcast

2023.07.03. 06:03

A győri hajózás aranykora - Megidéztük a múltat a burcsellásoktól kezdve az Elevátor-házon át a gőzhajókig - sok-sok régi fotó

„Miénk itt a tér” című múltidéző podcastünk ötödik részében állandó vendégeinkkel, Csobayné Pintér Évával, a GyereGyőrbe idegenvezetőjével és Biczó Zalán helytörténésszel, a Széchenyi István Egyetem könyvtárosával többek közt a folyók városának hajós aranykoráról beszélgettünk.

Szeghalmi Balázs

Hajók és vagonok a város szívében. A 19. század végéig kisebb rakodóváros működött a Rába parton Győr történelmi magjában. Fotó: Régi Győr

Újra fejlődhet a hajós kultúra

Az elmúlt évtizedekben „a folyók városa” jelző inkább volt üres szólam, mint kitüntető cím, ám a 30 milliárd forintból épített véneki torkolati műtárgy üzembe helyezésével nagyot fordult a világ tavaly. A korábbi alacsony vízszint megbízhatóan magassá vált, így a hajós kultúra lépésről lépésre újra fejlődhet Győrben.

Két kisebb rakodóváros Győrben

„A hajózás győri hagyományai a 19. századig nyúlnak vissza vagy még korábbra?” – kérdeztük. „Jóval korábbra. Mind a Mosoni-Dunán, mind a Rábán kisebb rakodóváros működött, amelyek a 19. század végéig virágoztak. Győr messze földön híres volt a hajómalmokról. Ezeken az `úszószigeteken´ ügyes molnárok őrölték a gabonát. Annyira jól végezték a munkájukat, hogy szerte az országból hozták ide búzát a gazdák – a hajómalmok aratás idején még a Rábcán is állomásoztak –, akiknek hétféle finomságú lisztet tudtak őrölni.

A 19. században akadt olyan esztendő, amikor 400 gőzhajó horgonyzott le a Mosoni-Duna partján. Később az 1870-es években vasúti síneket fektettek a Rába-partjára, s már a mai Klastrommal szemben is szortírozták a rakományokat” – tudtak meg Csobayné Pintér Évától.

Az Elevátor-ház

A győri hajózás aranykora – 150 éve rengetegen keresték a kenyerüket a város folyóin – kapcsán szóba került a belvárosi Elevátor-ház is, ahol anno a gabonát tarolták. Ez az egykori ikonikus győri épület a 21. század elején „tagozódott be” a Dunapart Rezidenciába. Múltidézésünk során megemlékeztünk a folyón dolgozó legendás győri hajósokról, a burcsellásokról is, akik lapos fenekű dereglyéjükkel könnyítettek a gabonával rakott hajók terhén. Így a sekélyebb győri folyószakaszokon ők juttatták el a búzát a molnárokhoz.

Zechmeister Károly megérezte az idők szavát

„A győri hajós szakmák lassan, de biztosan a 19. század végén kezdtek kikopni. A vasútépítési láz elérte Győrt is, a város történetének egyik legjobb polgármestere, Zechmeister Károly pedig megérezte az idők szavát és az iparosítás mellett tette le a voksát. Így 1896-ban megalapult a Magyar Waggon- és Gépgyár Részvénytársaság Győrben” – hallottuk Biczó Zalántól.

A kiváló helytörténész múltidéző podcastünkben a győri evezős múltról szintén mesélt – az első vízi egyleteket jóval korábban alapították, mint az ETO-t –, míg Csobayné Pintér Éva a sétahajózás múltjáról és jelenéről osztott meg érdekes történeteket.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában