Világhírű magyar hangszer

2023.02.21. 06:46

Üveges Péter, a Bogányi-zongora soproni tervezője

A zeneszerető emberek fejében megjelenik, hogy milyen is a Bogányi-zongora. Azt viszont már kevesen tudják, hogy a hangszer egyedülálló formavilága a Soproni Egyetemen oktató Üveges Péter ipari formatervező művésznek köszönhető.

kisalfold.hu

Üveges Péter tervezte a Bogányi-féle zongorát, mely formavilágával, hangzásával egyedülálló hangszer. Fotó: Üveges Péter

A Soproni Egyetem Alkalmazott Művészeti Intézet formatervező szaka oktatójának nemcsak a Bogányi-zongorát köszönhetjük, hanem egyedi tervezésű gitárjaival is találkozhatunk egy-egy koncerten. 

– Gyermekkorom óta rajzolok és technikai beállítottságú is vagyok. Tizennégy éves koromban a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolában tudtam meg, hogy létezik az ipari formatervező szakma, melyben ötvözhetném a képességeimet. Még mindig kevesen tudják, mivel foglalkozik egy formatervező, így legtöbbször azt válaszolom, hogy designer, mert a fogalom divatossága okán gyorsabban képbe tudják helyezni magukat az érdeklődők. Sokak fejében a designer általában a ruhatervezővel kapcsolódik össze. A két művészeti ág közötti hasonlóság az alkotásban egyezik meg, ugyanis a formatervező a tárgyakat öltözteti „szép ruhába”. Van, aki köztéri bútorokat, lámpákat, járműveket vagy különböző használati cikkeket tervez, az én profilom a jármű- és hangszertervezés – kezdte a beszélgetést Üveges Péter, aki hangszercsaládjáért formatervezési díjat is kapott. 

Egyre népszerűbb a zongora már a tengerentúlon is, Üveges Péter pedig fejlesztőként foglalkozik a gyártással és a Soproni Egyetem formatervező-hallgatóit is segíti.  Fotó: Üveges Péter

Nem a zongora az első húros hangszer, amit tervezett, gitárokat is alkot, többet közülük ismert zenészek használnak, például a Slide-üveg gitárt Nikodém Norbert előszeretettel vette elő koncertjein. 

– Közös ismerősön keresztül találkoztam Bogányi Gergellyel, aki ismerte már a munkáimat és felkért, hogy álmodjak neki egy zongorát. Teljes művészi szabadságot kaptam tőle, annyit kért, hogy legyen a zongora hagyományőrző, de közben huszonegyedik századi is. A látványtervek között szerepelt tradicionálisabb és elrugaszkodottabb kialakítású is, ő a legformabontóbbat választotta. A megvalósításhoz közel tíz év és rengeteg munka, sok ember közreműködése kellett. Bükki Attila, majd Cs. Nagy József hangszertechnikusok a zongora megfelelő hangzását alakították, míg Bolega Attila gyártástechnológus-konstruktőrként fogta egybe a projektet, de sok ember lelkiismeretes munkájára is szükség volt ahhoz, hogy megvalósuljon ez a hangszer – beszélt a kezdetekről a formatervező. 

– Zeneművészeti közegben itthon nem igazán számít, hogy ki is tervezte a zongorát, a hangzás a lényeg, ami egyfelől jó, hiszen ezzel teljesült az álmom, hogy az általam tervezett tárgy a saját környezetében éljen és ne csak kiállítva legyen. Másfelől meg érdekes, hogy aki ilyen zongorát vesz, az a formája miatt rendeli meg, ugyanis a hangzáshoz szervesen kapcsolódik a forma, melynek hangterelő és hangerősítő szerepe van. Az íves tető és a hátsó láb is jól közvetíti a hangot a közönség felé, így zongoránk hangereje erősebb a klasszikus, azonos méretű híres társainál. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában