400-500 km-en át bírják a tempót

2024.01.20. 10:01

Népszerű villanyautók - Hírgrafikán mutatjuk, hány gyors- és villámtöltő működik Győr-Moson-Sopron városaiban

A statisztikák szerint tavaly 107.720 új személygépjárművet helyeztek forgalomba Magyarországon. A tisztán elektromos hajtásláncú járművekből 5807-et értékesítettek. A plug-in hibrid modellek is hasonló arányban és darabszámban találtak gazdára; ezekből a járművekből ­ 5546-ot vásároltak a tu­­lajdo­nosok. Így a villanyautók és a plug-in hibridek együttes hazai piaci részesedése elérte a 10,5 százalékot az új autók között az elmúlt évben.

Szeghalmi Balázs

Az infrastruktúra a gyenge pont. A képen Németh Ágnes és Horváth Szabolcs, a Magyar Elektromobilitás Egyesület helyi vezetői töltik villany­autóikat a győri Rába-part melletti parkolóban. Fotó: Csapó Balázs

  • A korábbi évekhez képest jelentős növekedést mutatnak az adatok: a tisztán e-autók eladásai 23,4 százalékkal emelkedtek, míg a plug-in hibrideknél 13,7 százalékos bővülést jegyeztek fel.
  • Bár erre vonatkozóan pontos számok nincsenek, a Magyar Elektromobilitás Egyesület kisalföldi vezetői, Németh Ágnes és Horváth Szabolcs egyetértenek abban, hogy az Észak-Dunántúlon, azon belül is Győr-Moson-Sopronban különösen népszerűebbek az e-autók.
  • Az e-autózás jelenlegi fő kihívása a töltőpontok bővítése és a villámtöltők számának emelése Győr-Moson-Sopronban.
  • A köztéri töltők növelése mellett időszerű a munkahelyi csatlakozási pontok kialakítása, növelése is.
  • Viszonylag gyorsan behozzák az árukat: az átlagos villany­autók bő három éven belül megtérülnek.
 

Idén akár 7500 új villanyautót is eladhatnak

Mielőtt a két Győr környéki villanyautós egyesületi vezetőt kérdeznénk tapasztalataikról, érdemes még két adatot idézni a 2023-as új gépjármű forgalomba helyezési statisztikákból.

Egyrészt a zöldrendszámok kiadása is folyamatosan növekszik itthon; november végéig 84.454-et állítottak ki a hatóságok. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének előrejelzése szerint 2024 végére akár 100 ezer új személyautó lelhet gazdára Magyarországon. Ezen belül az elektromos autók eladásainak száma elérheti a 7500-at.

400–500 kilométeren át bírják a tempót 

„Itthon az elektromos hálózati infrastruktúra, a nyilvános gyorstöltők alacsony száma és az elektromos járművek hatótávja kapcsán merül fel a legtöbb kérdés és aggodalom. Ezért ragaszkodnak sokan a hagyományos erőforrásokhoz, különösen, ha hosszabb útra indulnak. Érdemes ezeket a kérdésköröket külön-külön részletezni. Van, ahol jogos a kritika, akadnak azonban olyan állítások, amelyek napjainkban nem állják meg a helyüket.

Modellektől függetlenül a villanyautók akkumulátorai ugyanis óriásit fejlődtek az elmúlt pár évben. Vagyis attól nem kell félni, hogy az e-autók ne bírnák egyhuzamban több száz, akár 400–500 km-en át, ha teljes feltöltöttség mellett indulnak.

Persze a villany­autósok tízparancsolatának tán legfontosabb pontja továbbra is érvényben van: vagyis a kocsijainkat nem akkor kell feltölteni, amikor nagyon muszáj, hanem amikor lehetőség van rá” – kezdte Németh Ágnes. Az elnök bő öt éve jár villanyautóval, amellyel napi szinten ingázik Győr térségéből Ausztriába.

DSC_8908
A Magyar Elektromobilitás Egyesület kisalföldi vezetői, Németh Ágnes és Horváth Szabolcs Győrben. Fotó: Csapó Balázs

Lehet cserélni a hibás cellákat

„Az sem igaz, hogy ha tönkremegy egy-egy akkumulátorcella, akkor kuka az egész akku. A hibás cellákat napjainkban minden további nélkül lehet cserélni.

A hazai elektromos hálózati infrastruktúra színvonala és a nyilvános gyors­töltők alacsony száma ugyanakkor valós problémát jelent. Ezeknek a fejlesztése mielőbbi megoldást sürget” – vette át a szót Horváth Szabolcs. A villany­autósok civil szervezetének statisztikái szerint jelenleg 117 töltőpontot vehetnek igénybe az elektromos kocsik tulajdonosai Győr-Moson-Sopronban.

Kevés töltőpont és „villám­pisztoly”

„Bár a 117 helyi töltőállomás számát is időszerű volna növelni, a fő gondot nem ez jelenti, hanem az, hogy kevés a villámtöltő. (Részletek a grafikán.) Itthon még mindig a 20–50 kW-os nyilvános DC-k, azaz gyorstöltők dominálnak.

A legtöbb autópálya-pihenőben szerencsére már megtalálhatók a 120–180–360 kW teljesítményű töltőpontok. Ezekből a »villám­pisztolyokból« lenne szükség minél többre, elsősorban a nagyvárosainkban, Győrben, Sopronban és Mosonmagyar­óváron” – emelte ki Horváth Szabolcs. Mivel egyre több villany­autót vásárolnak itthon, mind több zöldkocsinak kell osztoznia a meglévő töltőpontokon.

Viszonylag gyorsan behozzák az árukat

„Emellett fontos fejlesztési teendő az is, hogy a munkahelyeken szintén gyarapodjanak a töltési lehetőségek. Hozzáteszem, ez nemcsak infrastrukturális, hanem elszámolási kérdés is, mivel jelenleg a munkáltatók csak munkabérként – annak minden adóterhével – tudják kifizetni a villany­autóval közlekedő alkalmazottak otthoni töltését, azaz nincs mód egyszerű költségtérítésre” – közölte Németh Ágnes.

Majd hozzátette: otthon és a munkahelyen jó megoldásnak tartja a sima gyorstöltők bevetését, hisz garázsban vagy a cég udvarán többnyire 8–10 órát parkolnak a járművek. Hogy mennyit lehet spórolni az e-autók vásárlásával? A két egyesületi vezető szerint viszonylag gyorsan behozzák az árukat: az átlagos villany­autók bő három éven belül megtérülnek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában