2021.10.16. 05:43
Színre lépett az új csuklós Credobus – sok-sok fotón mutatjuk a Győrben és Mosonmagyaróváron gyártott 18 méteres buszt
A Kravtex-Kühne Csoport a fővárosban tartott 51. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson mutatta be saját fejlesztésű és gyártású csuklós autóbuszát, a Credobus Econell 18 Nextet. A járműújdonság világszinten is a legkönnyebb 18 méteres csuklós busz.

Hosszú évek után az első magyar csuklós busz
A győri és mosonmagyaróvári telephellyel rendelkező cégcsoport több mint két éve döntött úgy, hogy újra fejleszt csuklós buszt. 2019 vége óta dolgoztak a szakemberek a most bemutatott Credobus Econell 18 Nexten. Ezzel hosszú ideig tartó csendet „tört meg” a Kravtex-Kühne Csoport; éveken át nem készült csuklós autóbusz hazánkban.
A Győr-Moson-Sopron megyei gyártónak korábban volt csuklós busz a kínálatában. Ezek közül a 2000-es évek második feléből származó BN 18-as modell a mai napig szállítja az utasokat a helyi tömegközlekedésben.
Színre lépett az új csuklós Credobus
Három tonnát „spóroltak” az új csuklós buszokkal
Nézzük az új járművet, amelynek több eleme világszinten is unikumnak számít. A 19,5″-os futóművekkel szerelt csuklós autóbusz koncepciója attól egyedülálló, hogy hasonló tervezésű „kis kerekű” buszok kivétel nélkül szóló változatban közlekednek. „A műszaki innováció lényege, hogy a jármű mindhárom futóművét 19,5″ átmérőjű kerekekhez méreteztük. Az újszerű futómű-konfiguráció a teljes konstrukcióra kiható, nagymértékű optimalizációt és tömegcsökkentést tesz lehetővé. Ezért a jármű saját tömege a megszokott 17–18 helyett mindössze 14 tonna” – tudtuk meg Tormássy Attilától, a Kravtex-Kühne értékesítési és marketingvezetőjétől.
A legalább három tonnával alacsonyabb saját tömeg és fogyasztás egyszerű összefüggése miatt az új Econell 18 Next kategóriája legkedvezőbb üzemanyag-felhasználású, és legalacsonyabb fajlagos szén-dioxid-kibocsátású dízel csuklós busza. Ez az a „csatatér”, ahol – különösen a növekvő üzemanyagárak tükrében – mind erőteljesebb versenyfutás bontakozik ki a nemzetközi piacon. Nem véletlen, hogy cseh, lengyel és holland gyártók is folyamatosan kísérleteznek ezzel a megoldással és próbálják bővíteni „kis” kerékrendszerű buszaik választékát. A Credobus azonban jelenleg az egyetlen gyártó, amelynek e téren sikerült áttörést elérnie a csuklós buszok között. „A kiváló eredményben fontos szerepet játszik a Rába-alkatrészekkel készült, a Kühne-üzemben gyártott B futóművünk” – emelte ki Tormássy Attila.

Mosonmagyaróváron épül Közép-Európa egyik legnagyobb buszgyára
Az új csuklós Credobus minden költségtényezőben kedvezőbb versenytársainál, beleértve a vételárat is, amely számottevően alacsonyabb lesz. Mikor kezdődik az új csuklós sorozatgyártása? – kérdeztük.
„A cégcsoportnál a jövőbe való befektetésnek tekintik, hogy a világpiaci bizonytalanságok ellenére tovább építkeznek Mosonmagyaróváron. A folytatódó öntödei rekonstrukció mellett 2022 elején elkészül a 2008 óta folyamatosan bővülő új mosonmagyaróvári autóbuszgyár harmadik üteme. A kétmilliárd forint összértékű beruházáshoz – amely megteremti a csuklós autóbuszok vázszerkezeteinek termelési környezetét – a kormány a Nagyvállalati Beruházási Támogatási Program keretében 470 millió forint támogatást nyújtott. A létrejövő több mint 20 ezer négyzetméteres autóbuszgyár az egyik legnagyobb lesz a közép-kelet-európai régióban. Az új gyártóhellyel a cégcsoport kapacitása 2022-től, több műszakos munkarendet figyelembe véve, évi ezer darab buszra emelkedik” – tudtuk meg Tormássy Attilától.
Hogy ez mekkora ugrást jelent a mostani termeléshez képest, sokatmondó adat, hogy az elmúlt esztendőkben maximum évi 300 buszt gyártottak Győrben és Mosonmagyaróváron.
