2020.11.14. 10:54
Hét megyei középiskola a legjobbak között – mutatjuk a rangsort
A napokban jelent meg a hazai középiskolák rangsora. A Győr-Moson-Sopron megyei középiskolák közül hét jutott az első százba. A győri Kazinczy- és Révai-gimnázium szerezte meg a legelőkelőbb pozíciókat szűkebb pátriánkban.
20201019 Szombathely Őszi érettségi vizsgák maszkban – Az előre hozott nyelvi érettségik a legnépszerűbbek Képen: A Horváth Boldizsár Közgazdasági és Informatikai Technikum egyetlen vizsgázóját, Őszy Petrát Elek Rita Katalin pedagógus felügyeli – Petra célja a tavaszi eredmény javítása Fotó: Szendi Péter SZP Vas Népe
Forrás: Mediaworks-archívum
Fotó: Szendi Péter
Aktuális lista
Az oktatási kiadvány a járvány idején különösen felértékelődött. Egyrészt a vírushelyzet miatt biztosan nem tartanak nyílt napokat a jövő év eleji középiskolai felvételi előtt – legfeljebb digitálisan a világháló segítségével –, másrészt idén tavasszal nem írtak kompetenciaméréseket a diákok.
Mivel a rangsor összeállításában a matematika- és a szövegértés-kompetenciamérésnek kulcsszerepe van, ezeket a mutatókat nem tudják figyelembe venni a kiadvány szerkesztői jövőre.
Kiemelkedő részsikerek megyénkből
Az idén három fő szempont alapján állt össze a rangsor. Mint említettük, figyelembe vették a nappali tagozatos tizedik évfolyamosok 2019-es kompetenciamérésének eredményeit matematikából és szövegértésből, a nappali tagozatosok tavalyi érettségi eredményeit matematikából, magyar nyelvből és irodalomból, történelemből és idegen nyelvből, valamint a felsőoktatási felvételin egyetemre-főiskolára bejutott diákok átlagpontszámát.
Ha kiváló megyei részsikereket keresünk, akkor ki kell emelni a Révai matematika-kompetenciamérésének (3.) és a Kazinczy szövegértés-kompetenciamérésének eredményét (7.), míg a Pannonhalmi Bencés Gimnáziumban végzettek történelemérettségije a legjobb lett hazánkban egy éve.
Kritikai észrevételek
Vidékről az összesített lista első tíz helye közé csak a veszprémi Lovassy-gimnázium jutott. Mint minden összesítést, a hazai középiskolák rangsorát is lehet vitatni. A kritikusok a lista egyik fő hiányosságának tartják, hogy nem veszi figyelembe a külföldi egyetemeken továbbtanuló diákokat.
Németh Tibor, a győri Kazinczy-gimnázium igazgatója szerint „ezzel a mutatóval valóban érdemes lenne számolni a következő években. Igaz, azt hozzá kell tenni: a fővárosi elitgimnáziumokból sokkal több diák nyer felvételt külföldi egyetemekre, mint a vidéki gimnáziumokból. Vagyis a végeredményt jelentősen nem befolyásolja ez a tényező”. A felvételi eredményeknél azt sem veszik figyelembe, ha egy vidéki diák felvételt nyer magas presztízsű fővárosi egyetemre, ám anyagi okok miatt nem képes vállalni a költözést és a beiratkozást.
Akik szerény anyagi lehetőségek mellett jutnak a legjobb gimikbe
– Örülünk, hogy idén a top 100-ban az 59. helyen állunk – kezdte Farkas Gábor, a Széchenyi István Gimnázium igazgatója. „A listán betöltött helyezés nagyban függ attól, hogy az adott évfolyamon milyen képességű diákok tanulnak. A rangsorral kapcsolatban az a hiányérzetem, hogy nem számol a családi háttérindexszel.
Vannak ugyanis diákok, akik szerény anyagi lehetőségek mellett érdemlik ki azt, hogy a legjobb hazai gimnáziumokban gyarapíthassák tudásukat. Esetükben előfordul, hogy nincs hozzáférésük a digitális technológiához, nincs otthoni számítógépük, internetkapcsolatuk vagy a családi könyvespolcon a könyvek száma elenyésző. Ezek nem elhanyagolható tényezők. Jó volna olyan rangsort is látni, amely nem csupán a gyerekek egyéni képességeit, érettségi és felvételi eredményeit veszi figyelembe, hanem a pedagógusok szakmai munkájának hozzáadott értékét is” – közölte Farkas Gábor.