Felesleges vásárlások

2023.11.24. 17:25

Ma ne vegyünk semmit! A Túlfogyasztás Világnapja a tudatos vásárlásért Győr-Moson-Sopronban is

A tudatos vásárlásra ösztönöznek a túlfogyasztás világnapján, amelyet nem véletlenül tartanak november 24-én, együtt a fogyasztás hedonizmusát piedesztálra emelő Black Friday napjával. Egyes szervezetek arra is biztatnak, hogy ma ne vásároljunk semmit. Van kereskedő, aki ellenzi, cég, amelyik támogatja, mások az egyensúlyra figyelmeztetnek.

Gyurina Zsolt

Kovácsné Molnár Csilla nem hallott még a „ne vásárolj” napról, de szerinte nem lesz nagy hatása a felhívásnak. Fotó: Csapó Balázs

– A péntek amúgy gyenge nap, nem véletlen az időzítése egyik kezdeményezésnek sem. Hozzánk tudatos vásárlók járnak, csak azt veszik meg, ami kell, a pandémia óta pedig különösen figyelnek az emberek arra, mire költenek – mondta Kovácsné Molnár Csilla, a Bendegúz Textilház egyik vezetője.

A Tudatos Vásárlók Egyesületének kezdeményezésére itthon hagyományosan a Black Friday napján tartják a  „Ne vásárolj semmit!” napot, arra hívva fel a figyelmet, hogy ne vásároljunk felesleges termékeket, leegyszerűsítve: ne pazaroljunk. Utóbbi különös hangsúlyt kap most az energiaválság, az elszabaduló infláció, a megélhetési krízis miatt.

 Azt javasolják, akármilyen vonzónak tűnik is egy Black Friday-akció, előtte mindenképp körül kell nézni otthon, nincs-e a célnak megfelelő eszköz, esetleg a rokonságban olyan, ami erre alkalmas, de ők nem használják, vagy meg tudjuk-e venni használtan. 

Választék van bőven, de nem árt, ha nem ragadnak el a vágyaink, és tudatos döntést hozunk vásárláskor – nem csak egyetlen nap. A győr-belvárosi Daniel Ray-üzletben Rontó Ivett eladó mutatja a termékeiket. Fotó: Csapó Balázs

Tele vagyunk felesleges dolgokkal 

– Átlagosan harmadával több gép van a háztartásokban, mint amennyit elsőre tippelnénk, azaz sokan nincsenek tisztában a berendezéseik számával, és valószínűleg ezek összeadott fogyasztásával sem. Ebből az látszik, hogy több mint elég eszköz van egy-egy háztartásban – nyilatkozta lapunknak Dénes Júlia, az egyesület munkatársa. – Különösebb dolgot nem is kell tennünk ezen a napon: egyszerűen ne vásároljunk. Nem arról van szó, hogy ne vehetnénk vécépapírt, buszjegyet, ebédet, vagy hogy ne vehetnénk meg a vacsorának valót. Az egynapos fogyasztói böjt kifejezetten a boltok tudatos elkerülésére vonatkozik, hogy használjuk az időnket valami másra. 

Ne csak egy nap legyünk tudatosak 

– Nem értek egyet a kezdeményezéssel – fogalmazott Obertolné Horváth Tímea, a vármegyei kereskedelmi és iparkamara védnöksége alatt működő Győri Bevásárló Utcák Alapítvány elnöke. – Ugyanis a tudatos vásárló mindig tudatosan vásárol, nem csak egy nap, mindig csak azt veszi meg, amire szüksége van, felesleges erre egy napot kijelölni. Viszont ha kijelölünk egy napot, amikor arra biztatjuk az embereket, hogy ne vegyenek semmit, ez a mikro- és kkv-szektort negatívan érinti. Akkor fennáll a veszélye, hogy aznap nincs bevétel, és nincs miből fizetni az alkalmazottakat, a munkatársaknak, kisegítőknek azon a napon nincs jutalék, nincs munkabér. 

Hozzátette, hogyha pedig arról beszélünk, hogy a felesleges pénzköltésre is biztató Black Friday ellentételezése lenne a kezdeményezés, akkor arról elmondható, hogy az főleg az online áruházaknak és a nagy vásárlóerővel rendelkező bevásárlóközpontoknak éri meg igazán, Győr-Moson-Sopronban nem honosodott meg. 

Gondoljunk az ökolábnyomra 

Koncz Nóra, a győri Muszáj Természetvédelmi Koordinációs Egyesület elnöke a kezdeményezésről szólva lapunknak elmondta, hogy nem kell kisarkítani az ügyet, nem arról van szó, hogy egy doboz tejet sem vehetünk meg pénteken. Csak arra figyeljünk, hogy azt vegyük meg, amire valóban szükségünk van. Sokszor a reklámok belehajszolnak minket a felesleges vásárlásba, és közben esetleg eszünkbe sem jut, az adott termék honnét érkezett, mekkora az előállításának az ökolábnyoma. Egy gesztus, egy szívesség gyakran többet ér, mint egy újabb tárgy – emelte ki Koncz Nóra. 

Múlik a varázs

A legtöbb kereskedő idén többhetes Black Fridayt tart, viszont egyre kisebb mértékű árleszállításokkal. Bizonyára ennek is köszönhetően Magyar­ország Európában a lista élén áll abban, hogy milyen mértékben (53 százalékkal) veszítették el az érdeklődésüket a vásárlók az elmúlt három évben a Black Friday iránt, és ebben a világátlagot (43 százalék) is felülmúljuk. 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában