Igy köszöntötték a Jézuskát

2023.12.25. 18:24

Karácsonyi népszokások emlékezete - A nagy ménfői bötlehemes és Szállást keres a Szent Család

A karácsonyi népszokásokról ki mást kérdezhetnénk, mint dr. Lanczendorfer Zsuzsanna néprajzkutatót, a Széchenyi István Egyetem egyetemi docensét, aki most vette át a Mestertanár Aranyérem kitüntetését a Zeneakadémián. Életének része volt, megélte, majd annak hatására kutatta és kutatja ma is.

Barki Andrea

– Milyen emlékeket őriz a régi karácsonyokról? 
– Gyermekkorom adventjait idézi fel a harangok hívó szava, amelyre válaszolva esténként a ménfői templomba igyekeztünk nővéremmel. Orrunkra szállt egy-egy „égi dunna pehely”, és nap mint nap befogadtuk a szállást kérő Szent Családot. Boldogan mentünk, hogy Jurek Marika néni kántorunk segítségével feleleveníthessük a betlehemi történetet, elénekelhessük Szűz Mária és Szent József szerepét. Eszembe jutnak a gyermekkori szentesték is, amikor édesanyám a fenyőfára függesztett harangocska „csendes éj”-ével jelezte, hogy megjött a Jézuska. 
– Milyen szokásokat sikerült fellelnie szűkebb szülőföldjén kutatásai során? 
– A betlehemezés a legnépszerűbb karácsonyi paraszti misztérium, pásztorjáték. Szülőfalumban, Ménfőn is élt ez a karácsonyi népszokás és 1990-ben felgyűjtöttem a „nagy bötlehemesnek” nevezett karácsonyi játékot. Szereplői közül ma már sajnos senki sem él. Arra a kérdésemre, hogy miért ménfői és miért „nagy bötlehemes”-nek hívják, adatközlőimtől azt a választ kaptam, hogy a nagyobbak, az idősebbek, úgy 16–17 éves legénykék vettek részt benne. Sok csoport járta a falut, és Csanakon más csoport is ment a Jézuskát köszönteni. 

 

– Süveges Jusztinia szakdolgozatából tudjuk, hogy „…a betlehemezés szövege Ménfőn és Csanakon ugyanaz vagy kisebb módosításokkal ugyanaz volt. Aztán az 1950-es évek elején Csanakon a »tréfás« elemek kezdtek benne dominálni, míg Ménfőn továbbra is a régi szöveg szerint történt a betlehemezés.” 

Ménfőn az élő szereplőkkel előadott, a pásztorok párbeszédes játékán alapuló betlehemest játszották, melyet többször az angyalok és pásztorok éneke szakított félbe. 

A betlehemes 1945 körül kihalt, a szokás feledésbe merült. Szereplői megnősültek és a politikai helyzet sem kedvezett a szokás fennmaradásának. 1990-ben lejegyeztem ezt a szokást, aminek szövegét és dallamát közölte a helyi Hegyalja újság decemberi száma. Az írást olvasta Erdélyi Tibor, az abban az évben alakult helyi cserkészcsapat vezetője, és betanította a cserkészcsapatának. Édesapám boldogan mesélte, hogy újból járnak a betlehemesek. Erdélyi Tibor akkor népművelőként tevékenykedett Ménfőcsanakon, éveken keresztül a karácsonyi tábor részeként járták ismét a falut a cserkész betlehemezők, majd néhány év múlva a csapat tagjai felnőttek és szétszóródtak. Ez a szép szokás azonban ma is él szerencsére. 2004-ben „A nagy ménfői bötlehemes” pásztorjáték bemutatójára invitált egy meghívó a ménfői Bezerédj-kastély pincéjébe. A szokást akkor az általános iskola színjátszó csoportja mutatta be, 2006 óta pedig a Marcal néptáncegyüttes vette át, amelynek vezetője, Klauz Balázs még a cserkészként játszotta a pásztor szerepét. 

Klauz Balázs csoportja, a Marcal néptáncegyüttes tavaly a ménfői Nagyboldogasszony-templomban készült.

Ménfőn más karácsonyi szokás is élt korábban „Szállást keres a Szent Család” elnevezéssel. 

A lényege, ugyanúgy, mint máshol, az, hogy karácsony előtt kilenc nappal más-más család fogadja be jelképesen a Szent Családot, illetve annak képét. Az országszerte elterjedt szálláskeresés szokásában a képet megszentelték vagy megszenteltették a pappal, és természetesen a befogadó család tagjai gyóntak és áldoztak is. A felszentelt képet a befogadó család házi oltárára helyezték, majd az összegyűlt közösség együtt énekelt és imádkozott. A „szentcsaládjárás”, máshol „szentcsaládkilenced” befejeztével a következő adventig a kép a templomba vagy valamely családhoz került. 
Ménfőn a szokás helyszíne bővült a templommal. Az asszonyok nem a családoknál gyűltek össze, hanem először a templomba mentek. Karácsony előtt kilenc nappal, 15-én az esti mise után „fogadták be a Szent Családot”. Mindennap más-más család volt a befogadó. A templom Jézus Szíve-oltárára helyezték a szentképet, mely a szamárháton ülő Máriát és jegyesét, Szent Józsefet ábrázolta. A befogadó család az első padban ült. A szólisták és a kórus éneke után a plébános úr átadta a szentképet a befogadó családnak. A szólisták, akik általános iskolások voltak, minden este cserélődtek. A „Szállást keres az Szent Család” szövegét és dallamát plébánosunk, Farkas Antal Simon József koroncói plébánostól kapta, akinek elmondása szerint abban az időben is élt ez a szokás a környéken. Plébánosunk 1976-ban történt halálával a szokás feledésbe merült. Gyömörén is gyűjtöttem ebből az ájtatossági formából szép változatot. Ott korábban, az 1930-as évektől az 50-es évekig élt ez a szokás, amelyet Dukkon Dezsőné, Márta élesztett újjá. 

A kórus szövegével kívánok áldott ünnepeket! 

Köszöntsük a Szent Családot, mert megáldja a világot, 

Szent Család légy örömünk, jóban, bajban légy velünk. 

Áldd meg minden ügyeinket, békében óvd nemzetünket, 

Szent Család, légy örömünk, jóban, bajban légy velünk.


 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában