Kisalföld logö

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 3°C

Kötelező lesz a kutyákba a microcsip

A mikrocsipet állatorvos ültetheti be a kutyák bőre alá. A beavatkozás ára rendelőnként változik: 3000-6000 forint.
Július 1-től jogszabály teszi kötelezővé Magyarországon a kutyák mikrocsipes megjelölését a kedvtelésből tartott állatokról szóló, februárban elfogadott kormányrendelet értelmében.

A rendelet szerint júliustól ebet forgalmazni, illetve tulajdonjogát forgalmazásnak nem minősülő más módon átruházni kizárólag az állatot azonosító elektronikus transzponderrel, azaz bőr alá ültetett mikrocsippel történő megjelölése után lehet. A lapka egy rizsszemnyi méretű, szövetbarát üvegből készült elektronikus eszköz, amelyet tűszúrással ültetnek be a kutya bőre alá, rendszerint a nyak bal oldalába. A beavatkozás gyors és nem jár nagyobb fájdalommal, mint egy közönséges oltás. A csipben nincs semmilyen mozgó eszköz vagy elem, amely meghibásodhatna, lemerülhetne, csupán egy kis szénszál, amelybe 15 jegyű számot kódoltak. Ezt az állat gazdájának adataival együtt rögzítik egy nyilvános adatbázisban - közölte a program kommunikációjával megbízott cég az MTI-vel.

A mikrocsipet csak állatorvos ültetheti be a kutyák bőre alá. A beavatkozás ára rendelőnként változik, általában 3000-6000 forint körüli összegért végzik el.


Az Európai Unióban a kutyák határátlépéséhez az állatútlevél mellett a mikrocsip megléte is kötelező. Számos uniós országban a lapkák segítségével vezetnek pontos nyilvántartást az országban élő kutyák számáról, és a megjelölés feltétele az állatok biztosíthatóságának is.

Többek között a pontosan vezetett nyilvántartásnak is köszönhető, hogy Nyugat-Európában számos biztosítótársaság szakosodott a kedvtelésből tartott kutyák betegség- és balesetbiztosítására. Ezzel szemben Magyarországon a biztosítással rendelkező kutyák száma elenyésző, pedig az komolyan mérsékelhetné a fertőzések, balesetek vagy szervi megbetegedések kezelése után kiállított állatorvosi számlák összegét.

Olvasóink írták

62 hozzászólás
  • 62. czindi 2010. március 23. 20:51
    „Vercsy, előbb a helyesírás, minimum primitív szinten azután jöhet a többi! ( ráadásul y-nal! Vagy viccnek szántad? Akkor jó.)
    Muaddib: a felsorolt "törvénycikkekkel" nem értek egyet. Ma, amikor még azt sem lehet elérni, hogy a veszettség-oltást beadassák ( az ebek 30-50 %-a nincs beoltva, helyektől függően!!!) és nincs az a törvény, amelyikkel végre lehetne hajtatni a nagy közegészségügyet is érintő rendelkezést...ugy-e nem kell leírnom, miről és kikről is van szó? ( persze tudom, merjünk nagyot álmodni....)”
  • 61. zotya975 2010. március 23. 16:10
    „Bocsánat kedves vimvirepellere , bizony nem olvastam elég figyelmesen. Akkor viszont a kedves cikkirónak ajánlom a figyelmébe a belinkelt oldalt. Linkelgettem, mert biza nyelvtanórán nem nagyon jeleskedtem, hát ez van.
    Amúgy oké, hogy az állatorvosnál lesz leolvasó, de a gyepmesternél, vajon lesz-e, mert az elkóborolt kutya általában oda kerül jobbik esetben.”
  • 60. kutyabarat00 2010. március 23. 14:19
    „"55. Muaddib 2010.03.23. 11:41
    54. Mancs13 2010.03.23. 11:25
    hát nálunk az ajtó mindig zárva és nem mászkálnak be idegenek

    Ezt az idegenek is tudják?"

    Kedves Muaddib. Ön hisz az idegenekben?:)
    Mert én kertes házban lakom és zárva van az utca és a ház ajtaja is. Ugyan miért járnának be oda mások és én miért engedném meg nekik?:D Nem értem....”
  • 59. Vercsy 2010. március 23. 12:42
    „muaddib igazad van egyetertek,de a legjobb lenne ha lenne egy állatrendőrség vegre megyénkbe is es vegre lenne valami tortenes,lenne kinek szolni mikor a szomszedom 1.5m porazon tartja kutyáját,a masiknak nincs vize, aharmadignak a szorebe bele van ragadva az urulék es huzza igy a bőrét,es meg sorolhatnam mert sajnos hosszu a lista az emberi butasagnak,nemtorodomsegnek.es jelenleg nincs kinek szolni,merta menhelynek nincs ilyenekre hatasköre,sem ideje.ha meg jomagam szolok akkor az en allataim vannak kiteve a primitiv szomszednak ,aki nembirja elviselni ha valaki segiteni probal.szerintem itt kene kezdeni a szabalyozasokat,s ha már minden rendben akkor kene csippelesekkel folytatni.mert igy max.az lesz hogy nincs rá penze a primitivnek es kidobja inkabb kutyait.es akkor mi történik?-meg tobb kobor kutya lesz.”
  • 58. Muaddib 2010. március 23. 12:32
    „57. czindi
    "higgye el sok ember a saját gyerekére, nem fordít annyi figyelmet, mint én a kutyámra."

    Én ezt írtam!

    De nem jöttem rá, hogy mivel nem ért velem egyet?”
  • 57. czindi 2010. március 23. 12:08
    „Muaddib, <moderálva> Gyere el egy "vegyes lakosságú" helyre, élj itt úgy 5-6 évet, azután akár parlamenti képviselő is lehetsz. A szemléleted már normális lenne. Aki meg úgy szereti a kutyáját, mint más a gyerekét, arról le se írom a véleményemet, mert úgy is "kimoderálnák" - egyébként jogosan.”
  • 56. Muaddib 2010. március 23. 11:46
    „Szerintem szükség van a chipre és keményebb átgondoltabb törvényekre.
    Én a következőképp képzelném el.

    1/Kutyaadó, amelynek a bevétele kizárólag az állatmenhely és a gyepmester tevékenységet illetik meg a város, abból nem kap semmit.
    2/Gyepmester szolgáltatást újra létre hozni és tájékoztatni a polgárokat köztudatba venni a hívószámukat, mint ahogy köztudatban van a rendőrség vagy a mentő.
    3/A gyepmester és a helyi állatmenhelyek szórós kapcsolatba legyenek
    4/bevezetni a kötelező chipet az újonnan születő kutyákra /visszamenőleg nem/ és úgy, hogy a törvénybelépés előtt fél évvel mindenkit egyértelműen tájékoztatnak.
    5/Kedvezményt adni a kutyaadóból, aki ivartalintja a kutyáit illetve visszamenőleg chipet rak bele.
    6/Kötelező alom bejelentés, mulasztás esetén büntetés ami szintén a gyepmester és az helyi állatmenhelyeket illeti meg.!
    7/Kutyatartási szabályzatot kapjon mindenki, aki kutyát tart és annak tartalmát tudomásul vette /tehát nincs, az hogy én nem tudtam, hogy ezt meg azt nem lehet./”
  • 55. Muaddib 2010. március 23. 11:41
    „54. Mancs13 2010.03.23. 11:25
    hát nálunk az ajtó mindig zárva és nem mászkálnak be idegenek

    Ezt az idegenek is tudják?”
  • 54. Mancs13 2010. március 23. 11:25
    „hát nálunk az ajtó mindig zárva és nem mászkálnak be idegenek..(én ebből indultam ki)
    én is gyerekként tekintek a kutyámra ..pont ezért ahogy a gyerekembe se úgy a kutyámba se rakatnék jószívvel csipet..
    és nem ellenérveket próbálok felhozni csupán megvilágítani hogy igen csekély javulást eredményez a csip
    és nem értem hogy egy ennyire elenyésző javulást okozó terméket miért akarnak kötelezővé tenni..
    miért nem lehet szabadon eldönteni hogy szeretném-e kihasználni az általa adott lehetőségeket..
    aki meg szabadon, az utcán tartja a kutyáját amíg ez a jogszabály nincs ellenőrizve ugyanígy fogja tartani és csipet sem fog bele rakatni...azt hiszem elég egyértelmű hogy aki a veszettség elleni oltást se adatja be a kutyájának ezt se fogja ...
    számomra viszont még mindig nem világos hogy a meglévő kutyáknak is kötelező -e vagy csupán a július 1-től eladott illetve elajándékozott kutyákra vonatkozik..”
  • 53. Muaddib 2010. március 23. 11:15
    „Mancs13
    "ilyen érvek hogy mi lesz ha elveszik a kutya (már alapból rossz hogy vki elveszíti)...rossz kerítés, nyitva hagyott ajtó...nem inkább figyelni kéne? "

    Kérem, gondolkozzon el a következőn "élet helyzetek"
    Az ajtót pl nyitva hagyhatja egy idegen is pld postás stb.
    Mindig történnek olyan dolgok, amire nem számit az ember lehet akár rosszindulat is.
    Azzal egyetértek, hogy figyelni kell, higgye el sok ember a saját gyerekére, nem fordít annyi figyelmet, mint én a kutyámra.
    Az a kutya tartó, akinek a kutyái oltatlanul kint rohangálnak azonosítás és ellenőrzés nélkül, nem lehet fellelőségre vonni, már csak akkor mikor baj van.”
  • 52. Mancs13 2010. március 23. 10:40
    „szerintem sokkal több értelme lett volna egy hatékony állatvédelmi (jogokkal rendelkező) szervezet kialakításának mint ennek...
    a kutyacsip egyátalán nem lesz megoldás..különben sem látom sok értelmét
    ilyen érvek hogy mi lesz ha elveszik a kutya (már alapból rossz hogy vki elveszíti)...rossz kerítés, nyitva hagyott ajtó...nem inkább figyelni kéne? a felelősségtudat nem a kutyacsippel jelenik meg hanem a kutya életterét kéne felelősen kialakítani..
    azaz hiába tesz vki csipet a kutyájába ha mondjuk nincs kerítése vagy olyan amin kimászik a kutya
    had másszon ki...van benne csip ...úgyis visszakerül?!( ez milyen hozzáállás...szerintem nem felelősség teljes)
    arra várni hogy vki majd csak visszahozza nem lehet építeni.. főleg elnézve a legtöbb embert nem...
    a lopás ellen meg nyílván nem véd mert ha akarják kiszedik a kutyából a csipet..és máris meg van oldva a dolog..”
  • 51. Muaddib 2010. március 23. 10:18
    „Lenne értelme, ha lenne mögötte a chip beültetés mögött más is.
    Komoly gyepmesteri szolgálat.
    Rendszeres adatellenőrzés
    Sok embernek kint van az utcán a kutyája életben, nem oltatta be, megharapja a gyerekedet esetleg veszett a kutya akkor nagy gáz, van.
    Ezzel be lehetne tartatni a szabályokat.
    Kutya nem csak úgy tűnhet el hogy elhagyod vagy ellopják hanem mégis szökhet egy nyitva hagyott ajtó, kívülről más kutyák által kibontott kerítés, stb.”
  • 50. kutyabarat00 2010. március 23. 10:06
    „Már nem azért, de ki az aki elhagyja a kutyáját?? Ha meg ellopják, semmit nem ér a chip ha nem olvastatod le! Ergo semmi, de semmi értelme ennek a dolognak csak a kutyának okoznak vele fájdalmat feleslegesen!”
  • 49. Muaddib 2010. március 23. 10:06
    „Mint a legelején is írtam nekem volt egy olyan problémám hogy a tenyésztőtől elhozott és chippel ellátott kiskutya adatait nem tudom átíratni a chip adatait, mert az állatorvos nem ért hozzá! Csak ígéretet kaptam, hogy majd utánanéz.
    Tehát kutyámban lévő chip jelenleg a tenyésztő adatait, aki nem a megyéből való tartalmazza.
    Ha elkóborolna, és tényleg megtalálnák a tenyésztőt, akkor vajon emlékszik e rá, hogy kinek adta el azt a kutyát?
    Valaki írta lentebb hogy az oltást is rávezeti én állatorvosomnál az új tulajdonos "már, mint én" adatait nem tudtam átíratni még!
    Én jó ötletnek tartom a Chipet de, nem ártana, ha a hatékonyágát illetően is tennének lépéseket az illetékesek.”
  • 48. tosa2 2010. március 23. 07:59
    „Aranyközépút! itt a csip beültetéséről szólt a hír! csak van pár ezer forintod, hogy ha a
    szeretett állatod elkóborol, akkor megtaláld!? Vagy nincs is ?? Politikáról ás cikkben kell
    hozzászólni !!”
  • 47. AranyKözépút 2010. március 22. 22:42
    „Akela,
    Majd mi szót emelünk!!!
    Kiváncsi vagyok én arra a kormányrendeletre. Különben mikor is hozták ezt a rendeletet??
    Nem arról volt szó, hogy "ezek" már nem csinálnak semmit?? tegyük hozzá, hogy hála isten. Inkább arról beszéljenek, hogy miért erőltette Gordonka a szélhámos Grupo Miltonnak és az abdai eredetű Mervo Józsefnek a 35 milliárd kifizetését.
    Mi meg majd beszélünk a kutyák sanyarú helyzetéről, aminél nem a chip kérdés lenne a legfontosabb.”
  • 46. vimvirepellere 2010. március 22. 21:46
    „45. hozzászólás zotya975 2010.03.22. 21:01

    Aha. Mikrocsip, ahogy szíveskedett írni. De semmiképpen nem micro (angol) csip (magyarított szó), ahogy a címben szerepel.

    Ne vedd személyeskedésnek, de linkek másolgatásával magadról állítasz ki szegénységi bizonyítványt. Nem a legkevésbé sem autentikus internetet kellene segítségül hívni, hanem még az iskolában kellett volna megtanulni a szabályokat. Egyébként meg illene figyelmesebben elolvasni amire reagálunk, nemde??!!
    Ha már helyesírás..... ;-)”
  • 45. zotya975 2010. március 22. 21:01
    „Kedves vimvirepellere! Javaslom ezen oldal tanulmányozását:
    http://www.magyarhelyesiras.hu/
    De tudod mit, ne is nézd meg, idemásolom:
    Keresett szó: mikrochip
    Nincs találat. Próbálja újra, keressen a szó egy részletére!
    Keresett szó: mikrocsip
    1 találat.
    Ha már helyesírás.....”
  • 44. vimvirepellere 2010. március 22. 20:38
    „Microchip vagy mikrocsip.

    Édes Istenem, kikből lesznek ma újságírók, hol tanulták ezek a helyesírást?? A délmagyar.hu gárdájával egy helyen, az tuti.

    Üdvözlettel:

    Egy szegedi olvasó”
  • 43. akela4 2010. március 22. 20:31
    „Még egy nagy áverés rendelőtől függően, mint a kötelező autóbiztosításnál!
    Ha már kötelező, akkor államilag garantált minimális áron kéne bevezetni, ezt az állatok érdekében is igy kívánná a józan ész!
    Ennek ellenére a kapzsiságtól teszik függővé az ebek életbenmaradását!
    Miért kell nálúnk mindent alárendelni a nem jól meggondolt és kivitelezett egyesek kaspzsiságától függő mértéknek!
    Ami nyugaton egyértelmű, itt nálúnk miért bonyolítják a rossz irányba!
    Az állatok érdekében ugyan ki emel szót!
    Nálúnk mikor lesz már végre emberi léptékű az állatok érdeke is!”
62 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Domokos László: Berényi Attila egy úriember

Az RTL Klub Barátok közt című sorozatában Berényi Attilát játszó Domokos László a való életben… Tovább olvasom