Kisalföld logö

2017. 05. 27. szombat - Hella 13°C | 24°C Még több cikk.

Táltosfityisztől a fa Batmobilig

Fából faragott velocipédjeit, és főképp napelemes fenyőfa autóját látva megállapítható: a szombathelyi Kovács Gábor építész bámulatos fantáziával és kézügyességgel rendelkezik.

Három járművével nemrég elnyerte az első győri innovációs kiállítás közönségdíját.

Sokan foglalkoznak hobbiból fafaragással. E kategória – bátran mondhatjuk, nem mindennapi – képviselője a szombathelyi Kovács Gábor. Civilben építésztervező, igazságügyi szakértő, aki művészként egy meghökkentő világból mutat be nekünk szobrokat, újabban pedig elképesztő fantáziajárműveket. Az első győri innovációs kiállításon beszélgettünk az alkotóval.


Egy ujjal több, maradhat?

– A velocipédeket és az autót látva adódik a kérdés: mekkora utat járt be eddig?

– A faragás számomra három évtizedes hobbi, már 13 évesen nyertem vele díjakat. Évente, kétévente van kiállításom a szobrokból, de most néhány éve elkezdtem járműveket alkotni. Az egyik első munkámról azt hittem, elveszett, de fél éve visszakaptam. Egy fügét mutató kéz. Első ránézésre teljesen rendben van, arányos darab, és nem is én vettem észre, hanem édesapám, hogy hat ujj van rajta.


– Táltosfityisz?

– Tényleg az. De csak akkor derült ki, miután megcsináltam.


– Mik voltak a következő faragványok?

– A szobrászatban próbálkoztam sok más anyaggal, fémmel, üveggel, agyaggal. De a fa lett a végleges. Igaz, hogy él, mozog, reped, csavarodik, de az a dolga. Nem szeretem a műanyagot, a fix szerkezetű anyagokat sem.


– A kétkerekűekkel kezdődött?

– A velocipédet már régóta ki akartam faragni. Eredetileg ezek fémből készültek, de ahhoz nem értek – a fához igen.


Szép és tekerhetetlen

– Lendületből sem lehet átvinni a holtponton?

– Erre a fajta biciklire nagyon nehéz fel- és leszállni. Húsz centivel alacsonyabbnak kéne lennie.


– Ha ilyen nehezen kezelhető, miért volt egy időben sikeres a velocipéd?

– Ezen gondolkodtam magam is. Annyira nem logikus, hogy az első, két egyforma kerekű fabicikli után miért alakult ki egy ilyen aránytalan velocipéd, hogy már érthetetlen. Ráadásul könnyű volt orra bukni vele, mégis mentek vele valahogy.


– A direkt áttétel miatt tekerni is nehéz...

– Kétségtelen. Ezért inkább a kidolgozása érdekelt, aztán összehoztam a kicsit, a Velocipéd02-t, amivel már haladni is lehet. Járok vele ide-oda. Egyedi jelenség, ránézésre az ülésrugók is fából vannak, persze ez trükk, csak beszíneztem. Ez már megvolt alig egy év alatt. Utána elkezdtem egy lábbal hajtott, háromsebességes autót, aminek az az érdekessége, hogy kétéltű. De elsüllyedne, mint a kő, a fémváza miatt. Kellettek az aljába speciális panelek. Kiszámoltam, mennyi legyen a legkisebb sűrűsége, hogy velem együtt fönnmaradjon. Búvárokkal kipróbáltuk és ment.


Öko-Batman napelemes fakocsija


– Legújabb munkája, az autó egy különleges fantáziavilágba repíti a nézőjét. Mintha egy képregényből megvalósult öko-Batman fakocsiját látnánk, a tetején napelemekkel... Honnan jött a formai ötlet?

– Alapvetően a funkció szabta meg: hol legyen a motor, a pedálok, a kormányzáshoz szükséges elemek. A habitusa adta magát. Szeretem a fából készült íves, organikus formákat, a kockát, a szögletességet viszont nem. A napelemes autónál minden gramm számít: minél nehezebb, annál több energiát veszít haladás közben. Persze műanyagból jobb lehetne, a fa nem praktikus, de én abból tudom megoldani. És egy plexiautó hogyan nézne ki...


– Működőképes a jármű?

– Egyelőre nem, félkész állapotban hoztam el a kiállításra, még itt-ott fűrészporos, néhány elem nincs rögzítve, hiányoznak az akkumulátorok, a motor, az inverter. A 12 voltos rendszer, az index, a lámpák, a féklámpa már működik, a motort 48 voltos rendszer fogja táplálni. Május elejére üzemkész lehet az autó.


– A hiányzó részeknek megvan a kimért helyük, vagy még be kell őket „faragni" a járműbe?

– Kitaláltam a helyüket, de tapasztalatból tudom, hiába gondolkodom előre, mindig ér meglepetés. De ha az első ötlet nem jön be, majd jó lesz a második, harmadik. Kicsit tudom szélesíteni a helyet, de valóban sok még a bizonytalanság. Először formai okokból flexibilis napelemmel akartam megcsinálni, csak azt mondták hozzáértők, hogy annak rossz a hatásfoka. Ez viszont elrontja az egész autó formáját. De mivel csak így volt megoldható, vállalom.


– Ez a puzzle-mintázat nem lehetett egyszerű. Miért kellett?

– Talán azért, hogy meghökkenést keltsen: ha ránéz valaki, azt hihetné, hogy puzzle-darabokból raktam össze. Pedig nem. És egyszerű a megoldása, mint egy faék. Padlóból kivágok egy ívet, összeragasztom, összecsiszolom. Nem ördöngösség a kasztnit fából megcsinálni. Sokkal nagyobb munkának látszik, mint amekkora.


Az értéke ˝igazából nulla˝


– A formához nem sci-fi magazinok vagy filmek adták az ihletet?

– Teljesen saját elképzelés volt. Benne van majd egyévnyi munka, mindennap, hol két óra, hol négy, hétköznap, hétvégén. Igazából az értéke nulla, a faanyagot néhány éve már ingyen kapom.


– Mihez kezd vele, ha elkészül?

– Kértem a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól egy állásfoglalást, mit kell betartanom. Ők megmondták, milyen széles lehet, milyen hosszú, milyen magas, hány kiló, hány személyes, hol legyenek a lámpák, és ha ezeket betartom, kimehetek vele a közútra. A másikkal ha mentem például egy bemutatóra Szombathelyen, rendőri felvezetést kellett kérni. Ehhez már nem kell, haladhatok vele normál úton, bicikliúton, csak gyorsforgalmi úton és autópályán nem. Nagyon fontos, hogy másokat és magamat ne veszélyeztessem vagy akadályozzam. A minimális sebesség attól is függ, hány kilogramm lesz a kész tömeg, mennyire süt a nap: mintegy 35–40 km/óra várható, nem több. Ha nincs napfény, széliránytól, terepviszonyoktól függően negyven kilométer a hatótávolsága, ha süt a nap, akkor végtelen.


– Miért fontos ez önnek? A fantázia, alkotás, tervezés, önmegvalósítás miatt?

– Amikor ezekkel a járgányokkal közlekedek, az autók megállnak, lefékeznek, az utasok megnéznek. Szeretek mosolyt csalni az emberek arcára.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Osztrák–magyar Haydn-napok

Osztrák–magyar Haydn-napokat rendeznek a hétvégén a fertődi és a kismartoni (eisenstadti)… Tovább olvasom