Kisalföld logö

2016. 12. 03. szombat - Ferenc, Olívia -3°C | 4°C

Forma-1: Melbourne-ben rajtol az idény vasárnap

Vasárnap rendezik meg a 63. Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság első versenyét, az Ausztrál Nagydíjat.
Magyar idő szerint reggel hét órára elfoglalják a rajtkockákat a versenyautók az Albert Park aszfaltcsíkján és a száguldó autós cirkusz rajongói a hosszú téli szünet után ismét láthatják kedvenceik vetélkedését.

Tavaly azt jósolták a szakértők a vb-sorozat rajtja előtt, hogy Sebastian Vettel, a Red Bull német világbajnoka nagy csatát vív majd a Ferrari spanyol pilótájával, Fernando Alonsóval. Ám nagyon gyorsan kiderült, hogy a német autóversenyzőt 2011-ben sem lehet legyőzni. Olyannyira nem, hogy már négy futammal a zárás előtt, a Japán GP-n egy harmadik hely is elég volt neki, hogy bebiztosítsa második vb-címét. Alonsónak végül csak a negyedik hely jutott, Vettel mögött a brit Jenson Button (McLaren) és csapattársa, az ausztrál Mark Webber állhatott még föl a képzeletbeli dobogó második és harmadik fokára.

Sebastian Vettel
Sebastian Vettel

Ami az idei esélyeket illeti, a szakértők többsége szinte teljesen egységesen arra voksolt, hogy - ha nagyobb küzdelem árán is - a Red Bull német ászát az idén sem lehet majd megállítani. Ráadásul a ferrarisok egyelőre nem nagyon hisznek az új versenyautóban: Pat Fry, az olasz istálló technikai igazgatója odáig ment, hogy még dobogóra sem tartotta esélyesnek az autót az idénynyitó viadalon. Alonso is jelezte, hogy több helyen változtatni kell majd a gépen. Szerénykedett a McLaren is, a csapatnál többen is úgy vélekedtek, nem számítanak olyan meghatározó szerepre, mint amivel az elmúlt esztendőben a Red Bull rendelkezett.

Kimi Raikkönen
Kimi Raikkönen

Az idén a finn Kimi Räikkönen visszatérésével hat világbajnok versenyző küzd majd egymással és a kilométerekkel. A Jégembernek becézett versenyző, aki 2007-ben a Ferrarival nyert vb-t, ezúttal a Lotus Renault-val száguldozik majd. Mellette Vettel, Alonso, Button, a szintén brit Lewis Hamilton (McLaren) és az elnyűhetetlen német Michael Schumacher szólhat bele a végelszámolásba. A Mercedes hétszeres világbajnoka tavaly nem alkotott maradandót, igaz, a versenyautója sem sikeredett fényesre.

"Ha egyforma erejű gépekkel versenyeznénk, akkor én is ott lehetnék a favoritok között" - kesergett a hazai sajtóban még mindig rendkívül népszerű Schumi.

A "kis Kaiser", azaz Vettel csupán annyit mondott, hogy kemény ütközetekre számít, de azért indul, hogy megvédje címét.

A múlt év végén kötött megállapodásnak köszönhetően négy éven át, 2012 és 2016 között ismét az m1-en lesz látható a teljes Forma-1-es világbajnoki sorozat.

Michael Schumacher
Michael Schumacher


Szabályváltozások
Az év elején megtartott bemutatók alkalmával fény derült a  legszembetűnőbb változásra: az autók orrát mélyebbre tervezték, ez  gyakorlatilag a versenyzők biztonsága érdekében történt. Az új  előírás szerint ugyanis az orrkúp egyetlen pontja sem lehet  magasabban - a talajtól számítva - 550 milliméternél. Ezzel a  rendelkezéssel elkerülhető, hogy a frontálisan ütköző gépek  különböző magasságú orrkúpjaik miatt "rácsúszhassanak" egymásra. A  tervezők számára ugyanakkor problémát jelentett, hogy a váz többi  része nem süllyeszthető az orrkúpnál meghatározott maximális  magassággal arányosan, s az első tengely felett átlagosan 595  milliméter az F1-es autók magassága. A 40 milliméteres különbség  áthidalása érdekében a Red Bull, valamint a Ferrari, a Mercedes, a  Lotus, a Force India, a Sauber, a Toro Rosso, a Williams, a Caterham  és a Hispania is az ívében megtörő, lépcsőzetes orr-rész megépítését  választotta. A McLaren és a Marussia istállók nem így oldották meg a  feladatot, az ő autóikon nem törik meg az orr íve, viszont az első  tengelytől meredeken ível lefelé.  

A diffúzorra irányított kipufogógáz az idei szezonban már nem  alkalmazható, szakértők szerint ezzel a technikai megoldással tett  szert jelentős előnyre tavaly a később világbajnok Red Bull, és  pilótája, a címvédő, immár kétszeres vb-győztes német Sebastian  Vettel.   

Az idei évben ismét lesz lehetőség szezon közben tesztelni,  igaz, erre mindössze egy alkalma nyílik majd a csapatoknak. Az idény  közbeni gyakorlásokat 2009-ben, a költségek csökkentése érdekében  tiltották be, idén május elején azonban az olaszországi Mugellóban  három napig tesztelhetnek majd az istállók.  

Fernando Alonso
Fernando Alonso


A töréstesztekkel kapcsolatos előírásokat 2012-re szigorították:  az autóknak meg kell felelniük a Nemzetközi Automobil Szövetség  (FIA) biztonsági előírásainak, még mielőtt részt vennének az első  teszteken. Korábban csak az idény első versenye előtt kellett a  gépeknek átesniük a törésteszteken.  

A vb-futamok időtartamát az idei évtől négy órában  maximalizálták. A tavalyi Kanadai Nagydíj - rekordot felállítva - 4  óra 4 percig tartott, miután az özönvízszerű esőzés miatt  leállították a versenyt, amelyet csak két óra elteltével tudtak  folytatni.  

Az előzéseknél - az idei szabályok szerint - a védekezésre  kényszerülő pilótának csak egy alkalommal van lehetősége  irányváltoztatásra, s csak nagyon indokolt esetben hagyhatja el a  pályát.   

Szintén módosították a biztonsági autós szakaszok idejére  érvényes előírásokat. A változtatás értelmében a már lekörözött  autók megelőzhetik a biztonsági autót, és beállhatnak a sor végére.  Ezzel az intézkedéssel azt akarják elérni, hogy a biztonsági autós  szakasz utáni új rajt "tisztább" lehessen, s a lassabb versenyzők ne  tartsák fel az élmezőnyben egymással küzdő pilótákat.

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton

A Vb menetrendje
A 63.  Forma-1-es autós gyorsasági-világbajnokság menetrendje, a helyszínek  és a futamgyőztesek. 
       
Ausztrál Nagydíj:   
március 18., Albert Park (Melbourne)  pálya hossza: 5,303 km,   verseny: 58 kör (307,574 km)  leggyorsabb kör: 1:24,125 p, Michael Schumacher (német, 2004)  A 2011-es győztes: Sebastian Vettel (német)  

Malajziai Nagydíj: 
március 25., Szepang   pálya hossza: 5,543 km  verseny: 56 kör (310,408 km)  leggyorsabb kör: 1:34,223  p, Juan Pablo Montoya (kolumbiai, 2004)  A 2011-es győztes: Vettel   

Kínai Nagydíj: 
április 15., Sanghaj    pálya hossza: 5,451 km  verseny: 56 kör (305,066 km)  leggyorsabb kör: 1:32,238 p, Michael Schumacher (német, 2004)   A 2011-es győztes: Lewis Hamilton (brit)  

Bahreini Nagydíj:   
április 22., Szahír  pálya hossza:  5,451 km  verseny: 57 kör (308,238 km)  leggyorsabb kör:  1:30.252 p, Schumacher (2004)  A 2011-es győztes: Fernando Alonso (spanyol)  

Spanyol Nagydíj:  
május 13., Montmeló (Barcelona)  pálya hossza:  4,655 km  verseny: 66 kör (307,104 km)   leggyorsabb kör:  1:21,670 p, Kimi Räikkönen (finn, 2008)  A 2011-es győztes: Vettel  

Monacói Nagydíj:
május 27., Monte-Carlo  pálya hossza: 3,340 km  verseny:  78 kör (260,520 km)  leggyorsabb kör: 1:14,439 p, Schumacher (2004)  A 2011-es győztes: Vettel  

Kanadai Nagydíj: 
június 10., Montreal  pálya hossza: 4,361 km  verseny: 70 kör (305,270 km)  leggyorsabb kör: 1:13,622 p, Rubens Barrichello (brazil, 2004)  A 2011-es győztes: Jenson Button (brit)  

Európa Nagydíj: 
június 24., Valencia  pálya hossza: 5,419 km   verseny: 57 kör (308,883 km)   leggyorsabb kör: 1:18,683 p, Timo Glock (német, 2009)  A 2011-es győztes: Vettel  

Brit Nagydíj: 
július 8., Silverstone  pálya hossza: 5,891 km   verseny: 52 kör (306,747 km)  leggyorsabb kör: 1:30,874 p, Alonso (2010)  A 2011-es győztes: Alonso   

Német Nagydíj:
július 22., Hockenheim  pálya hossza: 4,574 km  verseny: 67 kör (306,458 km)  leggyorsabb kör: 1:13,780 p, Räikkönen (2008)   A 2010-es győztes: Alonso  A 2011-es győztes (a versenyt a Nürburgringen rendezték): Lewis  Hamilton (brit)     

Magyar Nagydíj:
július 29., Hungaroring  pálya hossza:  4,381 km  verseny: 70 kör (306,630 km)   leggyorsabb kör: 1:19,071 p, Schumacher (2004)  A 2011-es győztes:: Jenson Button (GBR).  

Belga Nagydíj:
szeptember 2., Spa-Francorchamps  pálya hossza: 7,004 km  verseny: 44 kör (308,052 km)  leggyorsabb kör: 1:45,108 p, Räikkönen (2004)  A 2011-es győztes: Vettel  

Olasz Nagydíj:
szeptember 9., Monza  pálya hossza: 5,793 km  verseny: 53 kör (306,720 km)  leggyorsabb kör: 1:21,046 p, Rubens Barrichello (brazil, 2004)  A 2011-es győztes: Vettel  

Szingapúri Nagydíj:  
szeptember 23., Marina Bay, Szingapúr  pálya hossza: 5,073 km   verseny: 61 kör (309,316 km)  leggyorsabb kör: 1:45,599 p, Räikkönen (2008)  A 2011-es győztes: Vettel    

Japán Nagydíj: 
október 7., Szuzuka  pálya hossza: 5,807 km  verseny: 53 kör (307,471 km)  leggyorsabb kör: 1:31,540 p, Räikkönen (2005)   A 2011-es győztes: Jenson Button (brit)  

Dél-koreai Nagydíj:   
október 14., Jeongam  pálya hossza: 5,615 km  verseny: 55 kör (309,155 km)  leggyorsabb kör: 1:50,257 p, Alonso (2010)  A 2011-es győztes: Vettel  

Indiai Nagydíj:
október 28., Újdelhi  pálya hossza: 5,137 km  verseny: 60 kör (308,220 km)  leggyorsabb kör:  1:27,249. Vettel (2011)  A 2011-es győztes: Vettel  

Abu-Dzabi Nagydíj:   
november 4., Yas Marina  pálya hossza: 5,554 km  verseny: 55 kör (305,361 km)  leggyorsabb kör: 1:40,279 p, Vettel (2009)  A 2011-es győztes: Lewis Hamilton (brit)  

Egyesült Államok Nagydíja: 
november 18., Austin  pálya hossza: 5,5 km  verseny: még nincs meghatározva a táv  leggyorsabb kör: új helyszín  

Brazil Nagydíj:
november 25., Interlagos (Sao Paulo)  pálya hossza: 4,309 km  verseny: 71 kör (305,909 km)   leggyorsabb kör: 1:11,473 p, Juan Pablo Montoya (kolumbiai, 2004)   A 2011-es győztes: Mark Webber (ausztrál)


Jenson Button
Jenson Button

Versenyzők és csapataik

A 63.  Forma-1-es autós gyorsasági-világbajnokság csapatai, az autók, a  pilóták és a győzelmek.

Red Bull Racing (osztrák), Red Bull Racing Renault (versenyautó) 
1. Sebastian Vettel (német)  született: 1987. július 3.  világbajnok: 2010, 2011  futamgyőzelmek: 21   dobogós helyezés: 36  első rajtkocka: 30  leggyorsabb kör: 9  vb-pont: 773 
2. Mark Webber (ausztrál)  született: 1976. augusztus 27.   legjobb helyezés: vb-3. (2010, 2011)  futamgyőzelmek: 7   dobogós helyezés: 30  első rajtkocka: 9  leggyorsabb kör: 13  vb-pont: 669,5 
tartalék (Sébastien Buemi (svájci) 

Vodafone McLaren Mercedes (brit), McLaren Mercedes 
3. Jenson Button (brit)  született: 1980. január 19.  világbajnok: 2009  futamgyőzelmek: 12  dobogós helyezés: 43   első rajtkocka: 7  leggyorsabb kör: 6  vb-pont: 811 
4. Lewis Hamilton (brit)  született: 1985. január 7.  világbajnok: 2008   futamgyőzelmek: 17  dobogós helyezés: 42  első rajtkocka: 19   leggyorsabb kör: 11  vb-pont: 723 
tartalék: Gary Pfaffett (brit) és Oliver Turvey (brit) 

Scuderia Ferrari (olasz), Ferrari 
5. Fernando Alonso (spanyol)  született: 1981. július 29.   világbajnok: 2005, 2006  futamgyőzelmek: 27  dobogós helyezés: 73  első rajtkocka: 20  leggyorsabb kör: 19  vb-pont: 1086 
6. Felipe Massa (brazil)  született: 1981. április 25.  legjobb helyezés: vb-2. (2008)  futamgyőzelmek: 11  dobogós helyezés: 33  első rajtkocka: 15  leggyorsabb kör: 14  vb-pont: 582 
tartalék: Marc Gené (spanyol), Giancarlo Fisichella (olasz), Davide  Rigon (olasz) 

Mercedes GP Petronas F1 Team (német), Mercedes 
7. Michael Schumacher (német)  született: 1969. január 3.   világbajnok: 1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004   futamgyőzelmek: 91  dobogós helyezés: 154  első rajtkocka: 68  leggyorsabb kör: 76  vb-pont: 1517 
8. Nico Rosberg (német)  született: 1985. június 27.   legjobb helyezés: vb 7. (2009, 2010, 2011)   dobogós helyezés: 5  leggyorsabb kör: 2   vb-pont: 306,5 
tartalék: még nincs bejelentve 

Lotus F1 Team (brit), Lotus Renault 
9. Kimi Räikkönen (finn)  született: 1979. október 17.,   világbajnok: 2007  futamgyőzelmek: 18  dobogós helyezés: 62  első rajtkocka: 16  leggyorsabb kör: 35  vb-pont: 579 
10. Romain Grosjen (francia)  született: 1986. április 17.  legjobb helyezés: vb-23. (2009) 
tartalék: Jerome d,Ambrosio (belga) 

Sahara Force India F1 Team (indiai), Force India Mercedes 
11. Paul di Resta (brit)  született: 1986. április 16.  legjobb helyezés: vb-13. (2011)  vb-pont: 27 
12. Nico Hulkenberg (német)   született: 1987. agusztus 19.  legjobb helyezés: vb-14. (2010)   első rajtkocka: 1.   vb-pont: 22 
tartalék: Jules Bianchi (francia) 

Sauber F1 Team (cseh), Sauber Ferrari 
14. Kobajasi Kamui (japán)  született: 1986. szeptember 13.   legjobb helyezés: vb-12. (2010, 2011)    vb-pont: 65 
15. Sergio Perez (mexikói)  született: 1989. december 26.   legjobb helyezés: vb-16. (2011)    vb-pont: 14 
tartalék: Esteban Gutierrez (mexikói) 

Scuderia Toro Rosso (olasz), STR Ferrari 
16. Daniel Ricciardo (ausztrál)  született: 1989. július 1. 
17. Jean-Eric Vergnre (francia)  született: 1990., április 25. 
tartalék: Sebastien Buemi 

AT Williams (brit), Williams Renault 
18. Pastor Maldonado (venezuelai)  született: 1985. március 9.  legjobb helyezés: vb-19. (2011)  vb pont: 1 
19. Bruno Senna (brazil)  született: 1983. október 15.  legjobb helyezés: vb-18. (2011)  vb pont: 2 
tartalék: Valtteri Bottas (finn) 

Team Caterham (maljziai), Caterham Renault 
20. Heikki Kovalainen (finn)  született: 1981. október 19.  legjobb helyezés: vb-7. (2007, 2008)  futamgyőzelmek: 1  dobogós helyezés: 4  első rajtkocka: 1  leggyorsabb kör: 2  vb-pont: 105 
21. Vitalij Petrov (orosz)  született: 1984. szeptember 8.   legjobb helyezés: vb-10. (2011)  dobogós helyezés: 1  leggyorsabb kör: 1   vb-pont: 64 
tartalék: Giedo van der Garde (holland) és Alexander Rossi (amerikai) 

HRT F1 Team (spanyol), HRT 
22. Pedro de la Rosa   született: 1971. február 24.  legjobb helyezés: vb-11. (2006)  dobogós helyezés: 1.  leggyorsabb kör: 1  vb-pont: 35 
23. Narain Karthijeyan (indiai)   született: 1977. január 14.   legjobb helyezés: vb-18. (2005)   vb-pont: 5 
tartalék: Danio Clos (spanyol) és Vitantonio Liuzzi (olasz)  Marussia Virgin Racing (orosz),

Marussia Cosworth 
24. Timo Glock (német)  született: 1982. március 18.   legjobb helyezés: vb-10. (2008, 2009)  dobogós helyezés: 3   vb-pont: 51 
25. Charles Pic (francia) - újonc  született: 1990. február 15. 
tartalék: Maria de Villota (spanyol)
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nem védhet férfi csapatban az amerikai női válogatott kapusa

Nem védhet a St. Louis férfi csapatában Hope Solo, az amerikai női labdarúgó-válogatott kapusa. Tovább olvasom