Kisalföld logö

2017. 03. 30. csütörtök - Zalán 8°C | 19°C Még több cikk.

Közös légi mentést terveznek

Az Osztrák–Magyar Corvinus Kör kezdeményezésére határon átnyúló mentőhelikopter-állomás létrehozásáról egyeztettek.

Az ötlet nem új, egyelőre azonban úgy tűnik, több nehézséggel kell szembenézni a régióba tervezett helikopter-leszállóhelynek. 
Évek óta húzódik a Nyugat-Dunántúlon működő mentőhelikopter-állomás ügye. Két éve már szó volt arról, hogy a bécsújhelyi (Wiener Neustadt) bázis hatókörét egészen Sopronig kiterjesztenék, de azóta sem történt semmi.

Nemrég újból felvetődött egy közös osztrák–magyar légimentő-szolgálat létrehozása, miután a bécsújhelyi légimentő-osztag egyik helikoptere a Szombathelyhez közeli Felsőőrre (Oberwart) került.

Alacsony a kihasználtsága

Puskás Tivadar, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) regionális vezetője elmondta: az osztrák Christophorus mentőszolgálat burgenlandi helikopterének egyelőre alacsony a kihasználtsága. Ez adná az alapot a nyugat-dunántúli új bázishoz, amely Győr-Moson-Sopron, Vas, Zala megyéket, valamint Burgenlandot és Stájerország egy részét látná el. Dr. Helmut Trimmel, a bécsújhelyi bázis vezető orvosa a Kisalföldnek elmondta: – Az osztrák autóklub által fenntartott Christophorus légimentő-szolgálat eddig is végezhetett mentést Magyarország nyugati részén, de csak abban az esetben, ha osztrák állampolgár szenvedett súlyos balesetet. Most azonban arról lenne szó, hogy a szolgálat légi járműve magyar sérülteket is szállítson, például a bécsújhelyi bázis gépét riasztják a Sopron környéki sérültekhez. Felvetődött az is, hogy a helikopter állomáshelye ne Ausztriában, hanem Magyarországon, Szombathelyen, esetleg Sopronban legyen – tette hozzá dr. Helmut Trimmel.

Több kérdést is tisztázni kell azonban a közös mentőhelikopter-állomás kapcsán. Amint azt dr. László Előd, az Országos Mentőszolgálat légimentő-szervezetének főorvosa a Kisalföldnek elmondta: nagyon jó ötletnek tartja a közös légi mentést, de ez több problémát is felvet. Milyen nyelven beszéljen a személyzet? Dolgozhat-e magyar orvos az osztrák hatóságok engedélye nélkül Ausztriában és viszont? Ki adja a feladatot a mentők számára? És persze ki finanszírozza a bevetéseket?
Több százmillióba kerülne

– A beruházás több százmillió forintot igényelne, és a működtetés se lenne olcsó, hiszen egy repült óra ára több százezer forintba kerül. Az eddigi tapasztalatok szerint egy regionális mentőhelikopternek átlagban naponta 3–4 alkalommal kellene felszállnia, hogy kifizetődő legyen. Jelenleg a pápai bázis szolgálja ki a nyugat-dunántúli régiót, így Sopront is. A tervezett új heliport nem befolyásolja a már meglévő pápai helikopterállomást, csak annak területi illetékessége változna – tette hozzá dr. László Előd. Az egyeztetések már elkezdődtek, de egyelőre még csak alsóbb szinten folynak a megbeszélések. Amint azt az OMSZ légimentő-szervezetének főorvosa elmondta, ahhoz, hogy a határ menti közös légi mentés megvalósuljon, minimum miniszteri szinten kellene megállapodni a két országnak, de azt sem zárja ki, hogy államközi szerződés szükséges a közös heliport létrehozásához. 

Kérdés, ki finanszírozza

Stefan Franye, az ötletadó Osztrák–Magyar Corvinus Kör elnöke elmondta: az osztrák légi mentők szinte azonnal repülhetnének magyar sérültekhez, csupán az nem tisztázott, hogy ki finanszírozza ezt. Szerinte az anyagi feltételeket uniós forrásból kellene megteremteni. Ehhez az Interreg 3A projektalapból lehetne pályázni, amelyből az unió a határon átnyúló kezdeményezéseket támogatja.


Húsz év alatt 18.496 bevetés

Ausztriában jelenleg 15 állomáshelyről indulnak mentésre a Christophorus-egységek. A bécsújhelyi Christophorus 3-as bázist 1984-ben hozták létre és húsz év alatt 18.496 bevetést hajtottak végre. Jelenleg a heliport három mentőhelikopterrel rendelkezik, ebből egy úgynevezett „intenzívhelikopter", amellyel a súlyos betegeket lehet az egyik kórházból a másikba szállítani. A mentőhelikopterek legénysége egy orvosból, egy ápolóból és egy pilótából áll és a riasztás után akár tíz percen belül Sopron körzetébe érhetnének.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Körforgalom körforgalom után

Politikai döntés, hogy megváltozott a Ferenczy János utca egyirányú forgalmának iránya – mondják a soproni polgármesteri hivatalban. Horváthné Seregély Jolán, a városüzemeltetési iroda vezetője ezért nem is szívesen nyilatkozik az ügyben, hagyná a választ a politikusokra, de hát egy közlekedési koncepció mégiscsak szakmai dolog, s nagyon erősködik a kérdező. Tovább olvasom