Kisalföld logö

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Kevés munka, nagy kiadások

Nehéz helyzetben vannak a magyar teherfuvarozók. Az unió inkább hátráltatja, mint segíti érvényesülésüket, ezért jónéhány vállalkozó a csőd szélére került. Sopronban és környékén közel ötvenen.
A kilencvenes években még jövedelmező üzlet volt a teherszállítás. Lőcze Lajos is akkoriban hozta létre teherfuvarozó vállakozását Sopronban, melyet ma már fia igazgat. – Az uniós csatlakozás óta nehezebb megrendeléshez jutni – állapítja meg tömören Lőcze Attila, aki a változások minden hátrányával szembesült. Ugyan kft-je sikeresen működik, tapasztalata szerint májustól sokkal erőteljesebb reklám tevékenységre kényszerülnek, csak így tudnak „talpon maradni".

A problémát pedig abban látja, hogy uniós tagállammá válásunk előtt politikusaink nem „védték le" a magyar piacot. – A szlovák és lengyel teherfuvarozók csak jönnek be az országba és nyomják lefelé az árakat. Megjelentek hazánkban a nagy nyugati teherfuvarozó cégek, akik előlünk veszik el a munkalehetőséget. Most inkább külföldre éri meg szállítani. Ott azonban igyekeznek elvenni a magyar fuvarozók kedvét a külföldi utaktól.

A sofőrök arra panaszkodnak, hogy Ausztriában, Németországban és Belgiumban, a csatlakozás óta a rendőrök „rászálltak" a magyar kamionosokra. Több száz eurós büntetéseket szabnak ki olyan apróságokért, melyek hazánkban nevetséges dolognak tűnnek. Volt rá példa, hogy egy sofőrt száz euróra büntettek, mert pihenőideje alatt beindította a motort és előre gurult néhány métert. Sopronból és környékéről közel kétszáz teherfuvarozót tart nyilván a Sopron és Vidéke Ipartestület. – Mostanában kezdtük észrevenni, hogy bajok vannak – mondja Mizser Gyula ügyvezető. – Jelezte a biztosító, hogy a teherfuvarozók közül jóval kevesebben fizették be a kötelező kauciót. Gyanakodni kezdtünk, és hétfő óta kérdőíves felméréssel próbálunk utána járni az okoknak.

A válaszok magukért beszélnek: munkahiány, fizetési késedelmek, külföldiek és fekete munkások magyar piacra való betörése nehezíti a helyi teherfuvarozók megélhetését. Sok vállalkozás megy majd csődbe, szólt a jóslat még a csatlakozás előtt. Bebizonyosodott, nem alaptalanul. – Míg a magyar fuvarosoknak százezer forintot kell fizetniük az engedélyért, hogy külföldre is szállíthassanak, addig a lengyeleknek jelképes száz zlotyit, a szlovákoknak pedig semmit. Így néz ki az uniós „egyenjogúságunk" – hangsúlyozza Mizser Gyula, majd megjegyzi:

– Még csak alig öt hó nap telt el a csatlakozás óta, de számításaink szerint máris ötven körülire becsülhető a helyi, csőd közelébe került teherfuvarozók száma. S amennyiben az állam részéről nem lesz változtatás, ez csak növekedni fog.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nem épült ól a leégett helyett

A fertődi sertéstelepen nem épült új annak a nagyméretű ólnak a helyén, amely két évvel ezelőtt… Tovább olvasom