Kisalföld logö

2017. 12. 13. szerda - Luca, Otília 0°C | 9°C Még több cikk.

Három és fél millió forint az árok szélén

Fertő-part - Bár tavaly közel 3,5 millió forintból végeztek karbantartást a Fertő-parti út Hidegség és Fertőhomok közti szakaszán, tavasszal ismét kijavítják a hibákat. A munkálatok célja az állagmegóvás volt...
Esős időben balesetveszélyes közlekedni a Fertő-parti út Hidegség és Fertőhomok közti részén. Ott, ahol még tavaly ősszel végeztek állagmegóvási munkálatokat. Ennek során bitumenemulziós felületi bevonat került a több mint egy kilométeres szakaszra. A zúzalékszemcséket azonban nem sikerült bedolgozni a bitumenbe és mára olyannyira lekoptak, hogy az úton már látszik a régi felezővonal, s szinte az egész szakasz foltos lett. Kérdés persze, hogy miért éppen októberben és nem a nyári melegben végezték el ezt a munkát, hiszen olyankor sokkal könnyebb bedolgozni a szemcséket az aszfaltba. Mindez 3,5 millió forintba került. Mondhatni, fölöslegesen kidobott pénz, mert már a kezdettekkor látni lehetett, ez a bevonat nem lesz tartós. Sőt, az út állapota rosszabb lett, mint eredetileg volt. Nos, idén nyáron ismét munkagépek jelennek meg, hogy kijavítsák a hibákat.

Az út állapota rosszabb lett, mint eredetileg volt. A felhordott zúzalék nagy részét a padkára sodorták az autók. Fotó: M. D.

– Az elkészült bevonat egy része a zúzalékszemcsék nem megfelelő beágyazódása miatt mára helyenként lekopott, a kopások javítását a Magyar Közút Kht. elvégezteti – ismerte el a hiányosságokat Légrádi Veronika, a társaság szóvivője. – A karbantartási munka célja az állagmegóvás volt, ami nem egyenlő az útfelújítással. A terv az volt, hogy a helyenként kifényesedett burkolatot a nyári kátyúzást követően és a csapadékos időjárás előtt hozzák helyre. Ennek során megakadályozzák a csapadékvíz beszivárgását, érdes és homogén legyen a felület.

Olvasóink írták

  • 6. panni68 2009. március 06. 11:55
    „Valami rettenetesek a térségünk utjai,ott a főúton az a hatalmas lyuk a hungarko környékén,meg a balfi meredek után teljessen kátyus ,bár merre megyünk csak vacak utak.Hova a fenébe rakják a benzin
    vásárlással megfizetett járulékokat amik elvileg felujitásra kellenének költeni? Akkor még nem is beszéltunk a Sopron és a környező települések utjairól.Katasztrófa ,és most jöhetnék a sogorok utjairól,de azt hiszem tök felesleges,mindenki tudja ,ismeri a különbséget.”
  • 5. istván51 2009. március 05. 17:11
    „Ennek a felúletjavitásnak aza lényege hogy az a kevés bitumen felmelegszik vagy 50 fokra és összeragad a a ráhintett bazaltporral.Persze ki volt az a normális ki azt gondolta majd oktober végén lessz vagy 50 fok.Vkinek kellett az a 3.5 mill.-ka”
  • 4. miracle 2009. március 05. 16:48
    „"Felújítási munkák - az elmúlt évtizedek igen szerény mértékű finanszírozási gyakorlata miatt - csak 15-20 évenként végezhetők egy útszakaszon."
    Az lehet. Meg az is, hogyha rendesen meg lenne csinálva, 50 évig sem kéne felújítani. A római birodalom kiásott makadámútjai is vannak olyan állapotban még most is, mint ezek a mellékutak így tavaszonként, pedig előbbiek 2000 évesek...”
  • 3. Intel 2009. március 05. 16:46
    „Ezen szakaszt akkor készítették amikor jártam arra éppen.
    Semmi féle kátyúzást nem végeztek el, sőt maga a bazalt amit rászórtak, poros volt, ezért sem tudott kellően tapadni a bitumenhez.
    Maga a kivitelezési technológiával volt a gond, amit a kivitelező hibázott el.
    Persze gondolom kifizették, és senki nem kapott érte, hogy ekkora kontárkodást engedtek csinálni!

    Pár napja a Fertőszentmiklósiak kátyuztak, úgy, hogy ami aszfaltot lapáttal tömtek a kátyúkba, már a platón csákányozni kellett!
    Gondolhatják, hogy félig megkötött aszfalt mennyire használható...

    Jó lenne már ha ezen a területen is megszűnne a korrupció, és végre normális vállalkozókkal dolgoztatnának...”
  • 2. miracle 2009. március 05. 16:45
    „Gondolom megint ugyanazzal a sz.r zúzalékkal felöntik - ami 1 hétig pattog föl a kerekekről az alvázra, szélvédőre, útszélére, árokba - utána meg 1 hónap alatt újra kifényesedik az egész. Magyarul 3 és fél milláért 1 hónapig ramaty, 11 hónapokig pedig nagyon ramaty az állaga. És utána ezt még 10-szer.
    A cikket érdemes lementeni a szerkesztő gépén, jövőre 2010. március 5 dátummal újra szó szerint fel lehet tenni.”
  • 1. Intel 2009. március 05. 16:39
    „A szakaszról én is érdeklődtem...



    Az Ügyfélszolgálatnak címzett megkeresést köszönettel megkaptuk.

    Kérjük, fogadja szíves tájékoztatásul az illetékes szakfőosztályunk alábbi válaszát.



    A 2008. december 16-én kelt elektronikus levelében jelezte, hogy Győr-Moson-Sopron megyében 2008. kora őszi időszakában a Fertő parti út Fertőhomok és Hidegség közötti szakaszán történt útfelújítás, amelynek minőségével Ön több szempontból elégedetlen. A jelzés alapján a kivitelezést ellenőriztük, és az alábbi tájékoztatást adjuk.



    A 8518. j. összekötő út érintett szakaszán az MK Kht. helyi üzemmérnöksége a karbantartási tevékenységén belül végezte el ezt a munkát, azaz mintegy 2 km hosszon az útszakaszt a szükséges helyeken kikátyúzta, majd a teljes burkolatfelületen elkészítette a felületi bevonatot. Szükséges hangsúlyozni, hogy a beavatkozás karbantartás volt, és nem felújítás, ami lényeges szakmai különbség. A felújításnak a feladata az ,,újszerű", kifogástalan és a komfortos utazást biztosító burkolat állapotok kialakítása, amíg a karbantartás más célt szolgál. A karbantartás célja az utazást közvetlenül veszélyeztető úthibák elhárítása, a balesetmentes, biztonságos forgalmi környezet kialakítása (pl. kátyúzással) és a meglévő burkolat állagának megóvása, a további leromlások elkerülése illetve lassítása (pl. a téli fagykárok ellen felületi bevonattal). Ennek megfelelően a karbantartási munkáknál az utazási komfort növelése nem elsődleges feladat.



    Természetes és érthető, hogy az úton közlekedők kényelmes és biztonságos utakat kívánnak, és számukra ezek a szakmai szempontok kevéssé érdekesek. A közutas szakembereink azon dolgoznak, hogy az indokolt úthasználói igényeket kiszolgálják, de a beavatkozások csak az évente biztosított költségvetési forrás összegéig tervezhetők, ami komoly korlátot jelent. Felújítási munkák - az elmúlt évtizedek igen szerény mértékű finanszírozási gyakorlata miatt - csak 15-20 évenként végezhetők egy útszakaszon. A köztes időszakban a karbantartási beavatkozásokkal szükséges szinkronba hozni az úthasználók elvárásait, a szakmai kívánalmakat és a pénzügyi lehetőségeket.



    A fentieket összegezve elmondható, hogy a közútkezelő által kiválasztott technológia - a rendelkezésre álló forrásoknak megfelelően - szakmailag korrekt és indokolt. A felületi bevonat minősége azonban a kivitelezést végző Üzemmérnökség megítélése szerint sem kifogástalan, részleges kipergés történt annak ellenére, hogy a technológiai előírásokat betartották. A munka október elején valósult meg, de a hideg esős időjárás miatt javítására már kerülhetett sor. Az idén tavasszal, amint az időjárási körülmények lehetővé teszik, a kritikus szakasz ismételten javításra kerül.



    A levélben megfogalmazott kritika részleges elismerése mellett is elmondható, hogy a Magyar Közút Kht. megyei közútkezelői kollégái mindent megtettek és a továbbiakban is megtesznek annak érdekében, hogy az adott lehetőségeken belül biztonságos és jó útállapotok legyenek a hazai közutakon.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Költségvetés: számok és célok

Sopron - Fejlesztésekre nem jut az idén, de a városvezetés eltökélt szándéka, hogy 2009-ben is… Tovább olvasom