Kisalföld logö

2018. 08. 20. hétfő - István 18°C | 32°C Még több cikk.

Borzalmak fotógyűjteménye Sopronban: ˝Emlékezni és emlékeztetni˝ - galéria, videó

Lelkierőt igényel annak a tárlatnak a megtekintése, amely az Auschwitz Album - Róluk, nekünk, nélkülük... címet viseli, s vasárnap nyílt meg Sopronban.

- Adódhat a kérdés, hogy a 67 évvel ezelőtt történteket miért kell ma is megmutatni, milyen aktualitása van a témának. Azért, mert az antiszemitizmust nem tudtuk megszüntetni, csak visszaszorítani. Ahhoz, hogy belső változás, elfogadás, szeretet legyen, tanulnunk kell a múltból - hallhattuk Stubenvoll Andrást, a Soproni Magyar–Izraeli Baráti Kör elnökét az ünnepélyes megnyitón, majd elmondta, elsősorban a fiatalokat - 7-12-edikes tanulókat - célozták meg a kiállítással, s eddig 67 osztály regisztrált.

Érdekesség, hogy a tárlatvezetői feladatokat is a korosztályból jelentkező diákok látják el, összesen 29-en. (A kiállítás előzményeiről portálunkon már beszámoltunk.)

Borzalmak fotógyűjteménye Sopronban


Aliza Bin-Noun, Izrael magyarországi nagykövete elmondta, ez egy fontos kiállítás, amelyről ugyanakkor nagyon nehéz beszélnie.

- Édesapám túlélte a holokausztot, 40 kilóval és tífuszos betegen, ám a nagyszüleimet már nem ismerhettem, ők ott haltak meg. Fontos, hogy a fiatalok tanuljanak erről az időszakról, beszéljenek róla, tudják meg, hova vezethet a gyűlölet. Ha mindezeket megismerik, talán könnyebb lesz elfogadni azt aki más, mint ők - mondta a nagykövet, majd hozzátette: - A 67 évvel ezelőtt történtekből nem mindenki tanult, a jelenlévők is láthatják a híradásokból, hogy mi folyik a Közel-Keleten. Hallhatják, Irán miként beszél Izraelről, hogyan fejleszti a gyűlőletet, amely az egész világunkra veszélyes lehet.

Forrás: Hívószó Alapítvány

Fodor Tamás, Sopron polgármestere köszöntőjében arról beszélt, hogy a tárlaton a magyarság holokausztját láthatjuk, ebben különbözik a többi kiállítástól. Az akkor 17 éves csonttá fogyott, ruháért kutató Jákob Lili találta meg azokat a képeket, amelyeken magyar hazafiak szerepelnek, akik abban különböztek, hogy más volt a hitük, máshova tartoztak, de ugyanolyan fontos, hasznos tagjai voltak a társadalomnak. 

- A soproni vonatkozás tekintetében  csak egy nevet emelek ki az egykori soproni szellemi életből jelképesen Dr. Pollák Miksa rabbi történettudóst, az MTA tagját, ám hosszan folytathatnám a sort. A kiállítás arra figyelmeztet, hogy a huszadik század legsötétebb időszaka nem ismétlődhet meg mégegyszer, ezért is fontos, hogy a fiatalok is lássák a képeket - hallhattuk a polgármestert. 

 - Pár hétig egy gettóban voltunk, onnan szállítottak bennünket Auschwitzba, olyan vagonokban, amelyekben mint a halak, úgy voltunk összepréselődve. Amikor megérkeztünk, egyikünket jobbra, másikunkat balra lökték a katonák. Édesanyámat is elszakították tőlem és két testvéremtől. Én húsz, nővérem huszonkettő, húgom pedig tizenöt éves volt, de őt idősebbnek mondtuk, nehogy elválasszák tőlünk. Egy barakkba kerültünk, ahol semmi sem volt, csak a puszta padló. Mindenünket elvették, a hajunkat levágták, kopaszra borotválták. Mindennap meztelenül kellett felsorakoznunk az őrök előtt, ott ácsorogtunk az ég alatt. Egy idő után másik lágerbe kerültünk, ahol gyárban dolgoztunk. Bombákat emelgettünk, azokat kellett megtöltenünk. Ám volt, hogy az erdőben kapáltunk. Testvéreimmel mindvégig egymásba kapaszkodva éltük a vészterhes napokat - emlékezett vissza portálunknak Varga Ágostonné, Irma néni holokauszt-túlélő, aki a meghurcoltatások után csontsoványan ugyan, de hazatérhetett Sopronba. Irma néni ma egy lány és egy fiú unokának örülhet, az elmúlt évben sokat betegeskedett, de júniusban jó egészséggel töltheti be nyolcvannyolcadik életévét.

Sándor Péter, a Soproni Zsidó Hitközség elnöke meghatottan köszöntötte a megjelenteket, akik között már most nagyon sok fiatalt láthattunk. Elmondta, nagyszüleit ő sem ismerhette. Kérdésként pedig felvetette, milyen világ lehetett a huszadik század, ha ez a borzalmas album megszülethetett.

Dr. Harsányi László, a Holokauszt Emlékközpont igazgatója ˝drámai, feldolgozhatatlan, megrázó˝ szavakkal jellemezte a történteket, majd elmondta, amit a kiállításon látunk, az az utolsó felvonás. Minden a szavakkal kezdődött, amelyek a gyűlöletről szóltak. Magyarországon 1920-ban, a numerus clausus bevezetésével.

- ˝Emlékezni és emlékeztetni˝. Ez a célja a tárlatnak, amelyben  többek között a túlélő Jákob Lili két kisöccsét is láthatjuk, akik a fényképezés után tíz perccel már nem éltek - mondta dr. Harsányi László, majd megnyitotta a kiállítást, amely március 6-ig tekinthető meg naponta 8 és 18 óra között a Liszt-központban.

Olvasóink írták

32 hozzászólás
12
  • 32. zeta62 2011. március 02. 08:35
    „Na ez az egyik baj veletek! Nem tudjátok elviselni, ha nincs igazatok, és zsigerből minősítetek mást. Érdekes, ilyet tőlem nem láttok! Azt azért ne akard megmagyarázni, "átírni" mit írtam/gondoltam a 20-as kommentben!
    A tényekkel vitatkozhatsz, de nincs értelme.
    Lassan "idézem", hogy te is megértsd!

    "Pannónia térképe 98 %-ban a történelmi Magyarország területét takarja, ha nem tudtad volna, s nem azt kellene kidomborítani, hogy "több mai ország területét adja meg."

    Ezt úgy értelmezni, hogy a Történelmi Magyarország térképe 98%-ban Pannonia területét takarja...
    Nem egyszerű, eléggé kifacsart, de nektek megy! :D
    De te tudod! :D”
  • 31. meksz 2011. március 02. 08:28
    „Nem vitatkozom veled.Tudjuk te mindenkinél okosabb vagy:)”
  • 30. zeta62 2011. március 02. 08:21
    „29. meksz 2011.03.02. 08:15

    Olvasd el, mit írtam az idézett hozzászólásban:

    Pannonia térképe 98 %-ban a történelmi Magyarország területén volt. S az volt a kifogásom, hogy nem ezt, hanem "több mai ország területét" jelölte meg.
    Megértem, hogy a szövegértelmezés nehéz, de kérdezzen, mielőtt belemegy ilyen dolgokba, és osztogatja a jelzőit.
    Nem azt írtam, amit ő állít, hogy a történelmi Magyarország területe 98%-ban Pannonia területét fedi...
    Van különbség! Annyit esetleg írhattam volna a térképe helyett, hogy területe, de a szöveg értelme akkor sem az, amit ő benézett.
    Na ezt kellene tudni felfogni. Akár Neked is! :)”
  • 29. meksz 2011. március 02. 08:15
    „Zeta62
    Koczanz teljesen korrekten leírta a tényeket.Te meg hajtod a saját hülyeségedet.Szállj kicsit magadba.”
  • 28. zeta62 2011. március 02. 00:04
    „23. Karcsika 2011.03.01. 21:57

    Jó katalizátor voltál! :)
    Palesztina területét bitorlók azonnal ki akartak okosítani, Téged "IS", mert ők a felsőbbrendű faj, de a nagyképűségtől néha az orrukig se látnak, és pofára esnek :)”
  • 27. zeta62 2011. március 02. 00:02
    „Mielőtt nekiállsz a Wiki-ből kimásolni, nem ártana elolvasni azt, aminek nekiesel :D”
  • 26. zeta62 2011. március 02. 00:01
    „Kiskócos! :D

    Ha már olvasni nem tudsz, akkor lassan megismétlem, hogy te is megértsd! :D

    "Pannónia térképe 98 %-ban"!!!!!!!!!
    Fel tudod fogni, mi a különbség a történelmi Magyarország 98%-a, és Pannonia 98 %-a között???
    Kétlem, mert "Tájékozatlan, műveletlen és vita képtelen vagy!"
    "Kérlek hagyjuk abba, ez nem a Te műfajod!"
    Ezt benézted, kispajtás, magyarázhatod! :D”
  • 25. koczanz 2011. március 01. 22:09
    „Karcsika!
    A google/earth nem erről szól Te is tudod!
    Mellébeszélsz, kérlek ne erőlködj!!!”
  • 24. koczanz 2011. március 01. 21:57
    „Zeta 62!
    Tájékozatlan, műveletlen és vita képtelen vagy! de mégis hogy tanulj:
    A térképek, és történelemtudomány szerint Pannónia a mai Dunántúlt, Észak-Horvátországot (Szlavóniát)- akivel egyébként perszonálúnióban voltunk Szt. László óta és nem Magyarország része volt!!!- a mai Szlovéniát és a mai Ausztria keleti részét, (nem csak Burgenlandot) foglalta magában. Te azt Írod a 20. hozzászólásban, hogy Pannónia a történelmi Magyarország 98%-át takarja. Ez szerinted igaz? Tisztességesebb lenne, belátnod, hogy butaságot beszélsz. Kérlek hagyjuk abba, ez nem a Te műfajod!”
  • 23. Karcsika 2011. március 01. 21:57
    „Örülök, hogy a
    http://www.google.com/earth/index.html
    és Palesztina beírásommal
    ilyen ´komoly´ történészeket is ide tudtam csalni! :)”
  • 22. zeta62 2011. március 01. 21:46
    „21. koczanz 2011.03.01. 20:03

    A térképpel vitatkozz, kedves hazugsággal vádoló! :)

    http://kepfeltoltes.hu/110301/02-Terkep42__1__www.kepfeltoltes.hu_.jpg

    Na akkor hogy kerül ide Erdély? És Pannónia területe nem a történelmi Magyarország területe volt?
    Ne keverd a szezont a fazonnal! Nem a Római birodalom egészéről, hanem Pannoniáról volt szó...
    Kit érdekel, hogy azon kívül hol húzódott a római határvonal??? Kit érdekel a Duna-Tisza köze? A Dunántúl, a Lajta hanság, a Slavón bánság, és a Vajdaság biza mind Magyarország része volt, ahogy Pannónia tartomány 98 %-a is.
    Ha a szövegértéssel gondjaid vannak, kérdezz bátran, elmagyarázom neked, "mert kupálódnod kellene", de ez az arroganciád jó nagy luftra sikeredett kispajtás! :D
    "A félműveltségnél csak a műveletlenség a rosszabb!!!" Így igaz, tanulj gyorsan! :D
    Szóval ki is hazudott? :) :) :)
    Hazugságból, ferdítésből jelesre vizsgáztál! :)”
  • 21. koczanz 2011. március 01. 20:03
    „Tévedsz, mert a limes a Duna mentén húzódott és sem Duna-Tisza köze,sem a Felvidék, sem a Tiszántúl nem tartozott soha hozzá.
    Erdély pedig Dacia néven volt provincia. Nem is tudod, meg még hazudsz is. Ez nem szép!
    Egyébként, ez még nem a Mi népünk történelme, mert az csak némely tudósok (László Gyula) szerint a VI. sz-ban vagy a IX.-ben történt honfoglalással tevődik a Kárpát medencébe.
    A félműveltségnél csak a műveletlenség a rosszabb!!!
    Azt, hogy ki a magyar ennek mi köze van... Történelemből elégtelenre feleltél és még hazudtál is Ez vagy te!!”
  • 20. zeta62 2011. március 01. 19:39
    „"13. koczanz 2011.03.01. 11:43
    Karcsika!
    A félműveltség veszélyes dolog!"

    Bizony, hogy veszélyes!
    Pláne, ha a saját néped történelmével sem vagy tisztában, vagy pláne, ha tudatosan ferdítesz, és úgy okítasz másokat!

    Pannónia térképe 98 %-ban a történelmi Magyarország területét takarja, ha nem tudtad volna, s nem azt kellene kidomborítani, hogy "több mai ország területét adja meg."
    Ezek alapján felmerülhet a kérdés, ki is a magyar itt a kommentelők közül?”
  • 19. k29680 2011. március 01. 18:26
    „Én tiszteletben tartom a zsidó vallást mint vallás....De ha valaki ismeri a történelmet "nagy "vonalakban tudja Mindig is "kordában próbálták tartani őket...Vajon miért?Ha annyira hazájuknak takintik az őket befogadó országokat miért is nem alkalmazkodnak...Félre ne értsétek ..nem az összesről beszélek...csak van egy kis csoportjuk aki állandóan önti az olajat a tűzre és utána csodálkoznak miért is vannak utó ítéleteink velük szemben...Nincs különbség zsidó és keresztény között addig amíg egyformán élik a mindennapjaikat az őket befogadó országban...
    A vallás az ő magánügyük...Csak most már jó lenne tudni hogyan is állunk velük....Most magyarok vagy izraeliek???Most kisebbségek vagy csak más vallásúak?Úgy forgatják a "köpönyeget"ahogy jólesik....
    Miért is csak ők vannak állandóan előtérben?Annyi más kisebbség él még nálunk...Ők miért nem morognak állandóan?Jó van egy másik csoport is akiknek vannak gondjaik a törvényeinkkel ....
    A háborús népirtás mindig is bűn volt ...Csak mostanában egyedül erről szól minden....
    Igaza van annak aki azt mondja minden háborús bün büntetést kíván...Csak ebből már üzletet csináltak...és ez nem helyénvaló a meghalt emberekkel szemben”
  • 18. SZILAJ 2011. március 01. 17:52
    „A következő hozzászólókkal értek minbem egyet: 4./ zeta62 / - / 7. élesnyelvű / - /10. ggg / - /11. iux /
    /15. zeta62 ismét/ - /17. zeta62 és ismét../ Ne mi gyászoljuk más népek halottait, abból sajnos van nekünk is elég... Európa mikor fogja a törökök elleni magyar sereg emlékét gyászolni? (Pedig őket védtük)
    Az a helyzet , hogy a mi népünk inkább Palesztin, mint zsidó... Sajnos...”
  • 17. zeta62 2011. március 01. 14:05
    „Jaaaaaaaaaaa, hogy a mérték számít? :D :D :D
    Ez teljesen új fordulat! Eddig azt hittem, a népírtás az népírtás, akárki követi el!
    Mellesleg nekem ne papoljon olyan, aki nem tekinti hazájának e hont!!!
    Egy történet:
    Egy 5,5 éves kisgyerek monológja, miközben csocsóztam vele; a nagypapa már megtanította nekem, hogy szolgálnom kell a hazámat, ezért ha nagy leszek, haza is megyek izraelbe katonának, mert a hazát meg kell védeni...
    Mindezt egy itt született ősöktől itt(MAGYARORSZÁGON) született gyerek szájából...
    S ezeknek a hazája Magyarország??? Ezeknek a történelmi tragédiáját KELL tisztelnem jobban, mint a sajátomat?
    Azért, mert; "Sok fiatal úgy nőtt fel, hogy gyökértelennek érzi magát ebben a hazában, és hiányzik belőlük a szükséges és egészséges nemzeti öntudat, amit e magyarellenes politika képviselői hazug módon nacionalizmusnak neveznek."”
  • 16. öröksoproni 2011. március 01. 13:39
    „zeta62
    Nincs baj a tudásommal. Az ellenünk elkövetett népirtások megközelítőleg sem voltak olyan mértékűek, mint a zsidók ellen elkövetett népirtás. Ideológia sem társult hozzá olyan mértékben. Lehet, hogy az iskola nem tanít bizonyos dolgokat, de az nem azt jelenti, hogy nem lehet utánanézni, sőt a gyeremekeimnek is el fogom mondani.”
  • 15. zeta62 2011. március 01. 12:55
    „öröksoproni!

    Valami baj van a tudásoddal!
    Képzeld, a MAGYAROKAT is írtották, azért, mert magyarok voltak!
    Ha talán nem a kommunista propaganda, vagy magyarbálintok által átírt történelmet ismernéd, akkor tudnál a délvidéken, és máshol is végrehajtott több tízezres magyarokat érintő tömeggyilkosságokról is...
    Azokat mégse tolják havonta/hetente többször az arcodba.
    Sőt, tanulni sem szabad róla!
    Ha tudni akarod, mi történt, történik velünk, MAGYAROKKAL :
    http://ujember.katolikus.hu/Archivum/000820/1503.html”
  • 14. Filtec 2011. március 01. 12:22
    „Re: #13. koczanz 2011.03.01. 11:43
    koczan, a félműveltség veszélyes dolog!

    Olvastasd fel Karcsika utolsó sorát valakivel.
    (természetesen tudom a magyarázatát, nehogy valaki elmagyarázza!)”
  • 13. koczanz 2011. március 01. 11:43
    „Karcsika!
    A félműveltség veszélyes dolog!
    Palesztina a terület római kori neve, mint ahogy az egykori Pannónia is az! Ha beütöd Pannónia szót, több mai ország területét adja meg. Egyébként Palesztina mint földrajzi fogalom a mai Jordánia sőt Szíria déli részeire is kiterjedt.
    Amint a Vikipédiában látható Palesztinát 1948-ban megosztották az arabok és a zsidók között.
    Azt írod ne magyarázza meg senki ezt neked, mégis megteszem, mert kupálódnod kellene!”
32 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Emelkednek a helyi szabálysértési bírságok Sopronban

50 ezer forintra emelte helyi rendeleteiben a szabálysértések összeghatárát a soproni… Tovább olvasom