Kisalföld logö

2017. 11. 19. vasárnap - Erzsébet 2°C | 7°C Még több cikk.

A jövő Sopronból - a csont ihlette Péter buszát - fotók

Az emberi csont adott inspirációt Simon Péternek, hogy megtervezze a jövő autóbuszát. A vázlatok külföldön már nagy visszhangot kaptak.

A soproni Simon Péter története tipikusan magyarosan kezdődik. Megálmodta, megtervezte a jövő autóbuszát, ám úgy tűnik a koncepciója egyelőre nem keltette fel a hazai autóbuszgyártók figyelmét.

Péter diplomamunkájaként - a Nyugat-magyarországi Egyetemen - megalkotta a jövő autóbuszát, amely a Credo E-Bone nevet kapta.

Simon Péter egy bemutató közben.
Simon Péter egy bemutató közben.


A jármű üzemanyaga a hidrogén; az előállított áramot a tetőn elhelyezett cellákban tárolják, s innen kapja az erőforrást a négy - kerekekbe helyezett - elektromos motor.

A rendszer csendes és környezetbarát, hiszen a káros gázok helyett víz keletkezik. Így kifejezetten előnyös a városi használatra.


Látványképek a jövő autóbuszáról.

Galériában mutatjuk be, mit képzelt el Péter.



- Már gyermekkoromban is érdekeltek a járművek - emlékszik vissza a friss diplomás. - Nem is volt kérdéses, hogy egy autóbuszt fogok választani. A jármű megalkotásakor az inspirációt az emberi csont adta. S így is formáztam meg a járművet.

Mivel a motorok a kerekekben vannak beépítve, így a mostani buszoknál alacsonyabbra került a padló. A babakocsis kismamákra is gondolt Péter akkor, amikor az ajtókat kétméteresre tervezte.

Az energia - amit a tetőn elhelyezett alkotóelemek létrehoznak és tárolnak-, kábelek segítségével jut le a kerekekig. Ezt az energiát 4 kerékagy motor (egyenként 70-80 KW teljesítményű) hasznosítja, ami max. 80 km/h-s sebességet biztosítana a járműnek. Ez sokkal nagyobb hatékonyságot biztosít az átlagos autóbuszokkal szemben, hiszen alap helyzetben 4x4-es meghajtású a jármű és elektromotorok lévén hatalmas nyomaték áll rendelkezésre. Mindezek elektronikusan szabályozhatók, irányíthatók az éppen aktuális közlekedési helyzethez, útviszonyokhoz.


- Az elektromos cellák, és a hidrogéntartály a tetőn kapott helyet - folytatja Péter. - A csont nem csupán a formát, hanem a szerkezetet is meghatározta. Olyan konstrukciót dolgoztam ki, amely során erősebb felépítményt kapunk. Az egyes elemeket szénszál erősítésű műanyagból lehet megépíteni. Ezáltal a jármű súlya jelentősen csökkenthető.

A két legfontosabb fejlesztést kívánó terület egy városi autóbusz esetében a tisztán alacsonypadlós elrendezés mértékének és a károsanyag kibocsátás csökkentésének a maximalizálása.



Ezekre a tényezőkre a kerékagymotort találta Péter a legalkalmasabbnak. Ily módon a motorok és az energia előállító berendezések között megszűnik a fizikai kapcsolat, amivel megszüntethető - a mai alacsonypadlós autóbuszokra is jellemző - részleges emeltpadlós rész. Végeredményképpen egy valóban 100 százalékig alcsonypadlós és nulla emissziójú jármű születik.


Mint megtudtuk, a diplomamunkát Péter az egyik tengeren túli internetes portálra is feltöltötte. Az ötlete innentől kezdve önálló életre kelt. A cikket átvették, s mindenki kiegészíttette valamivel. Így jutott el a jövő buszának terve például Kínába is. Sőt, az egyesült államokban olyannyira megtetszett az ötlet, hogy további adatokat kértek Pétertől.

Másik fontos újítás a váz szerkezete, aminek különlegessége, hogy a váz nem alul van, hanem felül. A négy keréknél, négy "T profilos" láb segítségével tartja a jármű teljes súlyát a tetőn végigfutó szerkezet.



Ennek anyaga szénszálas műanyag, aminek egyszerre van hatalmas szilárdsága és könnyű súllya. Ha ez a váz acélból készülne, akkor is fajlagosan könnyebb konstrukciójú jármű születne, mint egy teljes egészében acél szerkezetű jármű.


S ekkor érkeztünk el oda, hogy a történet kezd tipikusan magyar lenni. A hazai konstruktőrök figyelmét egyelőre nem keltette fel a busz terve. Bár, Péter szeretne Magyarországon maradni, ám nagyon úgy tűnik, munkáját külföldön folytatja.

A kocsiszekrény anyaga egy speciális műanyag, amit a csontszerkezet ihletett. Ez abban egyedülálló, hogy a csont felépítésével és statikájával megegyezően azokon a helyeken, ahol csomópont van, ott sűrűbb szövésű, erősebb, ahol csak burkolat - tartó funkció nélkül -, ott ritkább.



Így súlycsökkentés és anyageloszlás tekintetében is sokkal hatékonyabb jármű születik, egy azonos méretű mai autóbuszhoz képest akár 15-20 százalékkal is könnyebb lehet ugyanakkora szilárdság mellett.

Olvasóink írták

  • 12. kisleany65 2010. október 14. 23:40
    „Nekem tetszik!
    Mankapunka: Tudjuk, hogy a magyar utak és tükrök nincsenek összhangban, de ha a feneked alá raknák ezt a hangyát, megszoknád...
    Macho: sajnos ez nem a jövőről kellene, hogy szóljon, hanem a máról. A mai szennyezett környezetben túl késő arról elmélkedni, hogy mi lenne, ha... És aki vezetett már buszt, vagy akármilyen nagy járművet, az tudja, hogy nem az esztétika és aerodinamika a lényeg, kamerákkal nem lenne tökéletes a kép, mert, amíg a tükörbe nézel, addig a periférikus látásod is "működik". Ha viszont egy monitort nézel, az inkább elvonja a figyelmedet. Persze biztos meg lehetne ezt is oldani - a jövőben. Ez a busz viszont, már ha kész lenne is késő lenne. Sokat kerékpározok, örülnék, ha nem kellene a dízelfüstöt szagolni, mikor előttem kiindul a megállóból!Meg hát ezerszer szebb, bakker, mint egy Ikarusz!”
  • 11. Kukac40 2010. október 14. 20:19
    „Mint egy rajzfilm figura. Nekem nem jönbe. Na de ízlések és pofonok.... :)”
  • 10. Auriana 2010. október 14. 00:09
    „Tényleg aranyos: olyan, mint egy meztelencsiga :D”
  • 9. Mankapunka 2010. október 13. 23:45
    „Néha a Credok nagy tükreivel is centizni kell Győrben,nem majd még ekkorákkal!!!!!”
  • 8. xxyy 2010. október 13. 21:41
    „Nagyon jó! Tetszik!”
  • 7. obama 2010. október 13. 17:46
    „jo .....D”
  • 6. c77 2010. október 13. 16:48
    „3
    Ez csak a kezdet. A "visszapillanto tukroket" talán 10-ig lesznek még?
    4 megint mmegelöztél . Ezt akartam irni kb. én is.”
  • 5. arrabonem 2010. október 13. 16:19
    „Antoni Gaudi.
    Amúgy jó, és nekem is hangyás.”
  • 4. Csetneky 2010. október 13. 15:33
    „Ügyes. Kár, hogy az ilyen jó ötletekkel rendelkező fiataloknak külföldre kell menniük, ha érvényesülni akarnak. Talán idővel majd ez is változni fog.”
  • 3. macho 2010. október 13. 15:31
    „En a jovo buszain mar egyaltalan nem kepzelek el visszapillanto tukroket, foleg nem igy kihangsulyozva. Esztetikailag es aerodinamikailag is nelkulozhetok. Helyette viszont el lehetne helyezni kamerakat a busz elso sarkain es a fulkeben levo monitoron megjeleniteni a kepet. Specialis kamerakkal es kepfeldolgozassal lehetne javitani az ejszakai visszapillantas minosegen ami kozlekedesbiztonsagilag is elonyos lehet. Bar ehhez az is kell, hogy egy ilyen kamera rendszer megbizhatosaga elerje a passziv tukroket, ami a jovoben mar nem lehet nagy kihivas.”
  • 2. Madarász 2010. október 13. 14:43
    „Nekem egy hangya jutott eszembe róla.”
  • 1. OldSpice 2010. október 13. 14:13
    „merész, olyan az eleje mint egy csigának a szeme :D”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A pap nem csak temet, tanít is

˝A napokban temettük súlyos betegségben elhunyt nagybátyámat a nagycenki temetőben. A falu plébánosa… Tovább olvasom