Kisalföld logö

2018. 01. 22. hétfő - Vince, Artúr -7°C | 2°C Még több cikk.

Enyészet uralja a rövidesen szünetelő vonalat

A Kisalföld bejárta a rövidesen ideiglenesen megszűnő Csorna–Pápa vasútvonal rábaközi szakaszát.
Március 4-től szünetel a Csorna–Pápa helyiérdekű vasútvonal forgalma. A rendszeresen a „piroskával" utazók viszont nem nagyon bíznak benne, hogy a közeljövőben újraindítják a mozdonyokat. A vonal vasútállomásain az épületek körül már a rend is régóta „szünetel".

Ebek harmincadján

Csornáról indulva az első állomáshely Rábapordány. A kétszintes állomás és környéke siralmas állapotban van. Úgy látszik, mintha már gazdája sem lenne. Kitört ablakok, szemét, gaz. Ugyanez a helyzet a Rábacsanak–Egyed állomáson is, annyi különbséggel, hogy a pusztulás „egyszintes".

Az előbbinél jóval kisebb épület forgalmi irodáján rács és lakat. A falon hirdetmény, mely a március 4-i változásra hívja fel a figyelmet. A váróterem ajtaja nyitva, odabent kosz és falfirkák, a jegykiadó ablak bedeszkázva. Egy másik ajtó is nyitva, a tüzelőtárolóé, néhány vödörre való szén és pár hasáb fa a tartalma. Úgy látszik, a szolgálatos vasutasoknak már nem volt idejük eltüzelni.

„ Nem lesz már semmi"

Miközben nézelődünk, egy magányos, középkorú biciklis érkezik mellénk. Azt mondja, a földeket nézi meg a jó időben, de látta az autót, gondolta, „ellenőrzi", ki is az.

– Nem lesz, uram, ebből már semmi – kiált fel bosszúsan, amikor tájékoztatjuk, mi járatban vagyunk. – Vagy azt hiszi valaki, hogy újraindítják a közlekedést, mert én egyáltalán nem. Amire egyszer kimondják az „áment", azt nem támasztják fel soha. Én is utaztam annak idején nagyon gyakran Csornára, Pápára. A diákoknak is jó volt, hétvégén meg a fiataloknak. Az épületeknek persze lesz gazdájuk, sokan húznak hasznot belőle, ki lett ez már találva. És persze a síneknek jó ára lesz, valakinek.

Voltak jobb idők

Emberünk továbbkerekezik, mi pedig folytatjuk sétánkat az állomás körül. Falán még kint a menetrend: Csorna felől délelőtt tíz óra után tíz perccel érkezik a vonat, egy perccel később indul tovább Pápára. A járatot a Szany–Rábaszentandrás állomáson várjuk be.
A két falu közti megállóhelyen már az élet nyomaival is találkozunk. A kerítés mellett három bicikli is letámasztva, lezárva várja nyilván vonatozó gazdáját. Az épületre itt sem sokat költöttek az elmúlt években. Az emeleti fa lépcsőfeljárót viszont érdemes megnézni. Ezenkívül aztán más látnivaló nincs, csak szintén betört üvegek, rácsok, lakatok, illetve nyitott, de üres váróterem.

A fehér falon mindenféle zsírkrétás, tollas üzenet, némelyik nem tűrné a nyomdafestéket. Az épület mellett gazdasági udvar emlékeztet a jobb időkre. Az állomás falán még ott az emléktábla: „A Pápa–Csornai HÉV megnyitásának 100. évfordulójára Szany–Rábaszentandrás 1996. augusztus 1. MÁV Rt." Kortörténeti emlék, vajon ki őrzi meg az utókornak?

Most csak hatan

Itt találkozunk először utasokkal is. Egy diáklánnyal sikerül szóba elegyednünk, várakozás közben. Bemutatkozásul csak annyit közöl, hogy Adriennek hívják és Pápán tanul. „Rendszeresen utazom vonattal, kényelmes és az időpontok is megfelelnek nekem" – árulja el. A kérdésre, hogy március 4-e után hogyan lesz, megjegyzi: már nézegeti a buszmenetrendet, próbálja így megoldani, de az biztos, hogy nem lesz jobb, mint a vasút.

Időközben berobog az egy kocsiból álló „szerelvény" is. A kalauz az állomás oldalán lévő telefondobozhoz siet, engedélyt kér a továbbhaladáshoz. Leszálló utas mindössze egy van. Nevét nem mondja meg érdeklődésünkre, de megtudjuk, hogy Csornáról jön, hat útitársa volt és véleménye szerint nagy „marhaság" szüneteltetni a közlekedést. „Elhiszem, hogy költséges és gazdaságtalan az üzemeltetése, de biztosan lett volna más lehetőség is, mint a járatok leállítása – mondja. – Igaz, most csak hatan voltunk a vonaton, de más időpontokban azért többen utaznak. Szerintem először csak ritkítani kellett volna a járatokat, a kevésbé forgalmasakat megszüntetni."

Míg mindezeket megbeszéljük, a vonat is továbbrobog, a kevés utas egykedvűen néz ki az ablakokon. A látvány rövidesen csak emlék lesz, a mozdony leáll, és sokak szerint mostanában nem is indul útnak a „piroska".

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Idén új vízórák már a társasházakban is

Gőzerővel folyik a régi vízmérők cseréje Csornán. Miként korábban beszámoltunk róla (Kisalföld, 2007. január 17.), a Pannon-Víz zrt. – az országban elsőként – megkezdte azoknak a korszerű vízmérőknek a felszerelését, amelyekről az adatokat rádiós távleolvasással lehet összegyűjteni. Tovább olvasom