Kisalföld logö

2016. 12. 06. kedd - Miklós -6°C | 2°C

Megoldási javaslatot tesznek a szlovákok

Pozsonyban kétoldalú tárgyalást folytatott tegnap a bős–nagymarosi vízlépcső ügyében a magyar és a szlovák kormányküldöttség.
A megbeszélés témája a szakértői munkacsoportok tárgyalásainak értékelése volt: a magyar küldöttséget Erdey György dunai kormánybiztos vezette.

Értelmezési ellentét

A kormányküldöttek tavaly márciusában Győrben megállapodtak a szakértői munkacsoportok mandátumáról, melyek tavaly áprilisban-májusban tartották meg első közös üléseiket. A tárgyalássorozatot 2005 decemberében a gazdasági munkacsoport lezárta, ezt követően készítette el jelentését a kormánymeghatalmazottak számára. Pk arra a megállapításra jutottak: „háromnegyed év nem volt elegendő arra, hogy a Duna Pozsony és Budapest közötti szakasza hasznosítására vonatkozó egyes alternatív megoldások értékelésében közös, egységes álláspont alakuljon ki". Szerintük „a felek plenáris ülésein vagy a jogi munkacsoportban megoldást kell találni a Nemzetközi Bíróság ítéletében fennálló értelmezési ellentétre".

Alig voltak biztató jelek

A Folyamgazdálkodási, Környezetvédelmi, Hajózási és Energetikai Szakértői Munkacsoport utoljára idén március végén tárgyalt, majd ezt követően adta le zárójelentését. Ez a munkacsoport a Duna Pozsony és Budapest közötti szakaszával foglalkozott (különösen a Pozsony és Szap közötti résszel). A jelentés úgy fogalmaz: „a környezeti célállapotok közös azonosításának sikertelensége az a gyenge láncszem, mely a szakértői szinten való továbblépést nehezíti". A szlovák szakértők álláspontja szerint néhány nyitott kérdésben a tárgyalásokkal még megállapodásra lehet jutni. Egyébként ők szeretnék továbbra is kihasználni a ’77-es szerződés céljaiból származó hasznokat, így az elektromos energia termelését.
A tegnapi megbeszélésen elhangzott: Magyarország továbbra sem akarja felépíteni a bős–nagymarosi vízlépcső alsó duzzasztóját, ellenben a szlovák félhez hasonlóan a hágai ítélet mielőbbi végrehajtásában érdekelt: egyéb kérdéseket azonban a felek még mindig ellentétesen ítélnek meg.

Környezeti hatásvizsgálat

Eltérőek a vélemények az alsó duzzasztó nélküli hajózhatóságról: Erdey György szerint a duzzasztáson kívül egyéb lehetőségek is kínálkoznak. Pozsony a lehetséges megoldások környezeti hatásainak uniós szabványokhoz igazodó megfigyelését a Duna Pozsony és Budapest közti szakaszára akarja kiterjeszteni. A magyar fél Szaptól az Ipoly Szob fölötti torkolatáig terjedő szakaszának hatásvizsgálatait tartja indokoltnak. A magyar delegáció már decemberben vagy a jövő év elején kész megkezdeni a megállapodás szövegtervezetéről szóló egyeztető tárgyalásokat.

Megoldási javaslat alsó vízlépcső nélkül?

Dr. Zoltan Hlavatytól, a szlovák kormánydelegáció tagjától a Kisalföld megtudta: a megbeszélésen jóváhagyták a munkacsoportok jelentéseit. Dominik Kocinger szlovák kormánybiztos kijelentette: a szlovák fél 2–3 hónapon belül komplex megoldási javaslatot tesz a magyarok asztalára a szakértői megállapítások figyelembevételével. A megbeszélésen azért harmadik fél bevonásáról is szó esett, akik szükség esetén – a szlovákok szerint – uniós szakértők lehetnének. A hágai Nemzetközi Bíróság újbóli bevonásáról azonban nem esett szó. Információink szerint a szlovák megoldási javaslatban szerepel egy alsó vízlépcső nélküli változat is, ami áttörést jelenthet a tárgyalásokban, ám ennek a megoldásnak „bizonyos feltételei" vannak. Ráadásul ezt az álláspontot még a szlovák kormánynak is jóvá kell hagynia.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Konkurenciaharc és szabályozatlanság

A hangjelzést a KRESZ nem szabályozza, tűzvédelmi előírások nem vonatkoznak rá, s az engedélykérelem is „kaotikus”: a mozgóárusok, „csilingelő” autósok között ráadásul hatalmas a konkurenciaharc. Az egyik gázt szállító vállalkozó az őt ért támadásra közvélemény-kutatást és aláírásgyűjtést is beígért. Tovább olvasom