Kisalföld logö

2017. 10. 24. kedd - Salamon 9°C | 13°C Még több cikk.

Kamiondugó Hegyeshalomnál

Drasztikusan megnőtt a kamionforgalom az osztrák autópályákon és ezzel a hegyeshalmi határon is.

Az átkelő előtt hétvégente ismét több kilométeres kamionsorok alakulnak ki. Oka többek között az EU-bővítés és az enyhe tél. Az osztrák autópályákat fenntartó és üzemeltető Asfinag-társaság közelmúltban kiadott jelentése szerint az év első két hónapjában hatalmas mértékben nőtt a teherautók ausztriai tranzitforgalma. Folytatás az 1. oldalról. Januárban és februárban a kamionok öszszesen 483 millió kilométert tettek meg az osztrák utakon, ami 17,4 százalékkal több az előző év hasonló időszakához képest. A keleti országrészben – így az osztrák–magyar határ közelében is – a növekedés az országos átlagnak több mint kétszerese, 37 százalék. Ennek oka, hogy a legtöbb kamion a kelet-, középés dél-európai országokból érkezik. A jelentés szerint az országonkénti lebontásban a Magyarországról érkező forgalom növekedése a legmagasabb, 28 százalékos, ezt követi Románia 21, majd Szlovákia 7 százalékos forgalomnövekedéssel.

A Csehországba, Bulgáriába és Lengyelországba tartó vagy onnan induló teherforgalom három-három százalékkal emelkedett a kimutatás alapján. Csehország után újra Ausztria felé Az Asfinag szakemberei szerint a drasztikus tranzitteherforgalom-növekedés egyik oka az enyhe tél, hiszen idén – szemben a korábbi évekkel – nem álltak le az építkezések, amelyek folyamatos szállítást igényelnek. Az okok közt szerepel az is, hogy Románia és Bulgária uniós csatlakozásával számos cég létesített telephelyet az új tagállamokban, ahová a szállítást közúton végzik. A növekedéshez hozzájárult továbbá, hogy január óta már a csehországi tranzitért is fizetni kell, emiatt a korábban Németország felé kitérő – elsősorban magyar és román – járművek ismét Ausztriát választják útvonalként. Az osztrák autópálya kezelője a teherautók sztrádadíjának emelését tervezi az év közepétől, ám ezt elsősorban nem a megnövekedett forgalommal, hanem a balesetek költségeivel magyarázzák. Március 15-én tíz kilométeres sor Az osztrák sztrádák teherforgalmának jelentős növekedése jól érzékelhető a hegyeshalmi határátkelőn is. Míg hazánk uniós csatlakozását követően az átkelő előtt szinte teljesen eltűntek a kilométeres kamionsorok, addig az elmúlt időszakban újra egyre gyakrabban találkozni ezzel a jelenséggel Hegyeshalomnál. Legutóbb például a március 15-i kamiontilalom miatt alakult ki közel tíz kilométeres sor az átkelő belépőoldalánál. Újszászi Zsolt alez - redes, a Hegyeshalmi Határrendészeti Kirendeltség vezetője a Kisalföldnek elmondta: hazánk uniós csatlakozását követően a teherforgalom jelentős hányada áttevődött Szlovákia felé.

Ekkor Hegyeshalomnál mintegy harminc százalékkal csökkent a kamionforgalom. Az idei év első két hónapjában azonban újra több teherautó választja Ausztriát tranzitútvonalként. Januárban például Hegyeshalomnál csak a belépőoldalon 48 ezer kamiont regisztráltak, ami huszonhét százalékkal magasabb az előző évi adatoknál. Hamar megtelnek a parkolók A megnövekedett kamionforgalom nem okoz különösebb fennakadást az átkelőn, hiszen mindkét irányban két sávon folyamatosan tudnak haladni a teherautók. A teherforgalom hétvégi korlátozása miatt azonban hosszú kamionsorok alakulnak ki. Az egyik probléma a két ország szabályozása közti különbség. A törvény szerint a 7,5 tonnánál nehezebb teherautók márciustól novemberig nem közlekedhetnek a hazai utakon szombat reggel 8-tól vasárnap este 10 óráig. Ezzel szemben Ausztriában egész évben egységesen szombat délután 3-tól vasárnap este 10 óráig tart a kamionstop. A hétórás eltérés miatt az átkelő belépőoldalán alakul ki hosszú kamionsor. A rendelkezés szerint a határőrségnek a kamionstop idején is be kell engednie a teherautókat az országba azzal a kikötéssel, hogy az első pihenőhelyen meg kell állniuk. Ennek betartását a rendőrség ellenőrzi. Gondot okoz azonban – a fuvarozók elmondása szerint –, hogy ezek a pihenőhelyek több mint tíz éve épültek, az akkori forgalomra méretezve, így gyorsan megtelnek. Erről a kamionosok út közben értesítik egymás, így már be sem lépnek az országba. Az átkelőnél lévő kamionterminál is viszonylag gyorsan megtelik, a sztrádán a teherautók megfordulni nem tudnak, ezért torlódik fel az autópályán a több kilométeres kamionsor. Legutóbb például a nemzeti ünnep miatt érvénybe lépett korlátozás idején az M1-es autópálya mellett Hegyeshalomtól szinte egészen Budapestig minden kamionparkoló megtelt. A teherforgalom korlátozásának lejártakor a határőrség – az osztrák szervekkel közösen – mindent megtesz, hogy a kamionsor mielőbb megszűnjön. Ám még így is órákig tart, mire a több száz feltorlódott járműszerelvény átlép a határon. (Sopronban, Kópházán és Fertődön az elmúlt hétvégén nem volt kamiontorlódás.) Méhes Ákos

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Újabb lobbi a Mosoni-Dunáért

A „Szigetköz – Felső-Duna mente" Térségi Fejlesztési Tanács tegnapi ülésén Szakács Imre elnök bejelentette: Levél és Hegyeshalom egyelőre nem kíván csatlakozni a tanácshoz, csak megfigyelőként vesz részt a munkában. Tovább olvasom