Kisalföld logö

2017. 06. 26. hétfő - János, Pál 18°C | 30°C Még több cikk.

Egy évig sem bírta a burkolat a 86-oson

Közel kétmilliárd forintba került, három évig készült és még egy évig sem bírta.

A 86-os főút Csorna és Mosonmagyaróvár közötti alig több mint harminc kilométeres szakaszáról van szó, aminek egy darabját az elmúlt napokban újra kellett aszfaltozni. A beruházótól megtudtuk, hogy kivitelezői hiba miatt garanciális javításokat végeztek.

A 86-os főút összességében 1,94 milliárdos felújításának kivitelezése 2009 végén indult. A beruházás 85 százaléka európai uniós, 15 százaléka pedig magyar állami forrásból származott. A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. pályázaton választotta ki a Teerag-Asdag Építőipari és Kereskedelmi Kft.-t a csaknem kétmilliárdos munkára. Ebből a teljes aszfaltozás mellett tizenegy és fél tonnás tengelyterhelésre is megerősítették a burkolatot.

Már a kivitelezés sem ment zökkenőmentesen, hiszen a befejezés határideje 2011 nyara volt. Ezzel szemben tavaly júliusban vágták csak át a nemzetiszínű szalagot. Először a 2010-es csapadékos időjárás, illetve egyéb változtatások miatt kért és kapott határidő-módosítást a kivitelező. Akkor azonban úgy tűnt, hogy a nyár folyamán behozzák a lemaradást és 2011 végére teljesen elkészülnek a munkával. Végül nem így lett és további több mint fél évet csúszott a 86-os átadása.

Határon – A javítás teljes költsége a vállalkozót terhelte. Teljes szélességében új aszfaltréteget terítettek le.
Határon – A javítás teljes költsége a vállalkozót terhelte. Teljes szélességében új aszfaltréteget terítettek le.

Még javában zajlott az aszfaltozás más szakaszokon, amikor Mosonmagyaróvár és Jánossomorja között a már elkészült burkolaton repedések jelentkeztek. Akkor lapunk érdeklődésére a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nél úgy tájékoztattak, hogy az elkészült útszakaszok minősítése folyamatosan történik a kivitelező és a NIF Zrt. kontroll-laborja által. (Kisalföld, 2011. május 31.) Az aszfaltozás során a terített aszfaltréteg vastagságának ellenőrzése mind a beépítés közben, mind pedig a már elkészült rétegekből vett mintákból megtörténik. Az elkészült szakaszon folyamatosan ellenőrzik a műszaki állapotokat. Egyedül hosszirányú repedéseket észleltek a felületen, ám azt a kivitelezőknek még az átadás-átvétel előtt javítaniuk kell. Ezen javítások aztán már akkor meg is történtek, nyomai pedig ma is láthatóak az út felezővonala mentén.

A hivatalos átadás után kevesebb mint egy évvel, az elmúlt napokban ismét útépítők dolgoztak a 86-os főút újrónafői és császárréti leágazása között. Csaknem egy kilométeres darabon teljes szélességében felmarták a hibás aszfaltréteget, majd újat terítettek le.

A Kisalföld szerette volna megtudni, hogy egy év elteltével miért volt szükség a megerősített burkolat újraaszfaltozására. Kérdéseinket először az út kezelőjének, a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nek tettük fel. A társaságnál azonban csupáncsak arról tájékoztattak, hogy garanciális javítási munkák zajlottak a főút ezen szakaszán. Bővebb tájékoztatásért viszont a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-hez irányítottak.

Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője elmondta: a projekt műszaki ellenőrzését és felügyeletét végző mérnökiroda, az Oviber Kft. elfogadta és rendben találta az elkészült útszakaszt. Ám a NIF Zrt. a beruházásait ütemterv szerint felülvizsgálja. A 2012-ben átadott harminchárom kilométer hosszú szakaszon a tavalyi év végén közös ellenőrzést hajtott végre az NFÜ és a NIF Zrt. Kiderült, hogy a 178-as kilométerszelvénytől kezdődően 650 méteren keresztül az aszfaltburkolaton kisebb hibák vannak. A NIF Zrt. ezt követően ezen a szakaszon a javítás elvégzésére kötelezte a kivitelezőt. A Teerag-Asdag Építőipari és Kereskedelmi Kft. a hétvégén félpályás útlezárás mellett a kiigazítást elvégezte. A javítás teljes költsége a vállalkozót terhelte. A hiba feltárását követően a NIF Zrt. a teljes harminchárom kilométeres szakaszt átvizsgálta, más helyen nem merült fel kivitelezői hiba. 

Olvasóink írták

  • 7. Lone_wolf.. 2013. május 12. 08:47
    „A magyaroknak egyszerűen pár dolgot meg kellene tiltani mert /talán genetikailag/ képtelenek emberi módon csinálni.Ilyen az útépítés és a foci.”
  • 6. kulcsokőre 2013. május 11. 23:01
    „Igen 15-20 évet kellene birnia Ausztriában bír is ,érdekes olcsobban csinálják tovább tart és a munkások is europai fizetésért dolgoznak .Az eggyik határmenti faluban az egész fő utat ujra aszfaltozták felmarással ,aszfaltozással felfestéssel el is tartott vagy 8 napig .Na az birni fogja .”
  • 5. kenderice 2013. május 11. 16:42
    „Magyarország aszfaltozásban is jobban teljesít!”
  • 4. kobresz 2013. május 11. 07:36
    „Az aszfaltnak minimum 15-20 évet kellene ki bírnia !
    A Kivitelezőnek meg ugyan ennyit ülnie ,ilyen munkáért !”
  • 3. Alex64 2013. május 11. 00:02
    „Azt a fent említett szakaszt, pontosabban egészen a Szolnoki elágazásig a tél beállta előtt de már mínuszok környékén csinálták roham léptekbe összecsapva azért is repedt meg a közepe hisz nem tudták rendesen összedolgozni. Szóval kötve hiszem, hogy csak ennyi volt a rossz. A másik amire a mai napig nem tudtam rájönni, hogy Moson udvart elhagyva Óvár felé miért került az útba az a bizonyos kereszt irányú gyűrődés mint fekvő rendőr üzemel. Azt nem javítják? Jellemzően magyar munka magyar minőség. Sajnálom, hogy ilyenkor amikor Uniós pénzt tapsolnak el miért nem Uniós ellenőrök végzik az ellenőrzést. Tőlünk nyugatra a huszad rendű utak minősége is magasan felette van a nálunk tapasztaltakhoz képest. Nem változik itt semmi. Csak azok személye akik...”
  • 2. enzso 2013. május 10. 23:32
    „Császárrét és Újrónafő közötti szakasz pont télen készült aki arra járt nap mint nap az látta, már akkor is hogy itt gondok vannak és lesznek. Alsó mart aszfaltot lehúzták majd mikor a felső kopóréteget leakarták húzni megjött a hó. A hótolók nem tudták lenyomni a havat mivel körülbelül 10 helyen volt az útszakasz építés. Ezért csak sóztak, egy nap alatt kátyú hátán kátyú lett az előbb említett szakaszon. Ezután jöttek az építők és mielőtt az összes feljött volna a fedőréteget is ráhúzták. Ahol kátyú volt ott megint kátyú lesz ezt mindenki megmondhatja aki akkor arra járt, ez mind csak idő kérdése. Még egy év és még pár kilométer csatlakozik a fent említett útszakaszhoz.”
  • 1. nagyjancsi 2013. május 10. 11:47
    „Elképesztő! Minimum 15-20 évet kellene kibírnia..”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

˝Az összefogásnak több haszna lenne˝

˝Nyolc éve kérek engedélyt kormorángyérítésre, de a horgászegyesületektől még erkölcsi támogatást sem kaptam˝ – mondta Szilágyi Gábor, az Előre Halászati Szövetkezet elnöke. Tovább olvasom