Kisalföld logö

2016. 12. 11. vasárnap - Árpád -3°C | 7°C

Csak építő jellegű viták

Mosonmagyaróvár - Kényszerű átszervezések, felújítások, beruházások és megtakarítások jellemzik a várost kormányzó Fidesz–MDF koalíció elmúlt egyéves tevékenységét. Emellett a koalíciót feszítő állítólagos ellentétekről, a szakképzés átalakítással kapcsolatos kritikákról és a pornóügybe keveredett képviselőről is kérdeztük dr. Nagy István alpolgármestert.

– A közelmúltban került napvilágra, hogy a frakciójuk egyik képviselője pornóképei megjelentek az interneten. Önnek mi a véleménye erről az ügyről, lesznek-e következményei a képviselőre nézve?

– Meglepett a hír, amikor az újságban olvastam. El sem tudtam képzelni, hogy kiről szólhat. Akkor sem csökkent a meglepetésem, amikor megtudtam, hogy ki az érintett. Örülök annak, hogy nem fideszes képviselőt érint az ügy. Erkölcsileg nem értek egyet ezzel a viselkedéssel, ám úgy gondolom, a képviselő saját lelkiismeretének tartozik e kérdésben elszámolással. Mivel nem fideszes városatyáról van szó, így több hatásköröm nincs az ügyben. Mindenesetre elgondolkodtató, hogy a városi közbeszédet teljes mértékben befolyásoló szóbeszédek éppen akkor látnak napvilágot, amikor összegezzük az elmúlt éves munka eredményét.

Dr. Nagy István: A város gazdasági fejlődésének záloga a megfelelő szakképzés, ezért is nagy felelősséggel nyúltam ehhez a kérdéshez.


–  Egy év távlatából is jónak tűnnek döntéseik?

– Nehéz körülmények közt vettük át az irányítást, fizetési nehézségekkel találtuk szembe magunkat. Azonnal intézkednünk kellett a pénzügyi stabilitás érdekében. Fontos feladat volt a kórházi struktúra kialakítása. Hivatalba lépésünk után két héttel be kellett adni az ágystruktúrára vonatkozó pályázatot, ami hosszú távon meghatározza a kórház sorsát. Jó döntés volt, hogy az aktív ellátás megtartása mellett határoztunk. Sok nehézséget okozott a kórház gazdasági stabilitásának biztosítása.
 
A központi tőkekivonás oly mértékben érintette az intézményt, hogy az csak jelentős önkormányzati ráfordítással volt kivédhető.
Ma már látszik az intézkedések eredménye, a kórház megerősödött, a struktúra jól működik, a kiváló szakemberek mellé új, szintén jó orvosok érkeztek. Most már az a feladat, hogy az itt élőkben tudatosítsuk, a Karolinában jó ellátást kapnak, ezért bízzanak benne.

– Első pályázati sikerünk a bölcsődeépítés volt, aminek a kivitelezése már a befejezéséhez közeledik. Ebből az összegből nem csupán egy új bölcsőde épül fel, hanem a meglévőket is felújítjuk. A Kékcinke Óvoda és a Bolyai-iskola rekonstrukciója mellett számos egyéb kisebb felújítás is történt. Célunk az volt, hogy lehetőségeink szerint egy intézményt teljesen rendbe tegyünk, ne csak tűzoltó munkákat végezzünk. Az elmúlt év egyik legnagyobb beruházása volt a panelfelújítási program, amivel átlagosan egymillióval nőtt ezen lakások értéke. Az önkormányzati beruházásokba teljes mértékben bevontuk a helyi vállalkozásokat, ezt a továbbiakban is fontosnak tartjuk. A kulturális élet élénkítésére több új rendezvényt szerveztünk. Fontosnak tartom, hogy a költségvetés átláthatóvá vált. Mosonmagyaróvár fejlődését és jövőjét meghatározza az induló ipari park. Gazdasági szempontból ez a legfontosabb eredményünk.

– A szakképzés tervezett átszervezésével kapcsolatban az utóbbi időben egyre több találgatás és kritika lát napvilágot?

– Az intézmények működtetéséért felelős alpolgármesterként számos olyan feladattal kerültem szembe, aminek megoldása elkerülhetetlen. A szakképzésben a párhuzamosságok kiküszöbölése a gazdaságos működtetés egyik feltétele. A szakképzés átszervezése pedig törvényi kötelezettség. A mostanában napvilágra került találgatásokból is látszik, hogy mennyire foglalkoztatja a közvéleményt a szakképzés jövője. A város gazdasági fejlődésének záloga a megfelelő szakképzés, ezért is nagy felelősséggel nyúltam ehhez a kérdéshez. Egyetlen döntést sem előzött meg ennyi egyeztetés és szakértői vélemény kikérése, mint a Térségi Integrált Szakképző Központ létrehozása. Ez a folyamat most is tart, az iskolák vezetőivel naponta tartjuk a kapcsolatot ez ügyben. Sajnálatos, hogy mindezek ellenére különféle téves hírek, rossz szándékú információk látnak napvilágot és töltik el nyugtalansággal az érintett tantestületeket. Szakmai megalapozottsággal olyan megoldásra törekszünk, ami nem jár érdeksérelemmel és amiben minden pedagógus megtalálja a helyét.

– Az ellenzék éves értékelőjében azt állítja, egyre nagyobb a feszültség a várost irányító koalícióban...

– Ezek építő jellegű viták, ha lehet egyáltalán vitának nevezni, hiszen friss lendülettel bekerülve minden képviselőt feszít a tenni akarás vágya. Szembesülnünk kellett azonban az anyagi korlátokkal, ezért esetenként komoly érvelésekbe torkollik, hogy ezeket a forrásokat mire is fordítsuk.

Olvasóink írták

34 hozzászólás
12
  • 34. 2121 2007. december 20. 21:28
    „Nem jó! De olyan helyzet alakult ki mosonban, hogy nem működne az iskola, ha nem így oldották volna meg, ugyanis a sokat emlegetett gyereklétszám-csökkenés nyilvánvalóan itt is jelentkezett. Tény, hogy én is a kicsi lányomat idővel inkább tiszta általános iskolába vinném, de ezt is meg tudom érteni. Nem irigylem azokat a piciket mindenesete, akik a nagy laklikkal kénytelenek egy épületben tanulni. De állítólag elkülönülnek egymástól - nem tudom, nem ismerem az intézményt.”
  • 33. Justika 2007. december 11. 16:27
    „Kár a szóért, aki nem akarja megérteni, hogy a TISZK az TÉRSÉGI INTEGRÁLT SZAKKÉPZŐ KÖZPONT és nem TÉRSÉGI INTEGRÁLT ÁLTALÁNOS ISKOLA az nem is fogja megérteni!! Ideig óráig még futhat egykét vegyes TISZK, de nem lesznek hosszú életűek.
    De fordítsuk meg a dolgot!
    Irjatok érveket, hogy miért jó a vegyes intézmény a gyereknek, a szülőnek, a pedagógusnak?? 10éves gyerek együtt a 20évessel!
    MIÉRT JÓ??”
  • 32. 2121 2007. december 07. 14:41
    „Este a duó televízióban a Hallerből Sárköziné beszél a TISZK-ről, és az iskoláról... Múlt héten Gede Zoltán beszélt róla. Többet meg jövő héten fogunk tudni a testületi ülés döntése után. Addig kár vitatkozni. És szerintem is legyen úgy, ahogy Gede mondja: legyen végre döntés, és akkor van mihez tartanunk magunkat. Mindenki, akit olyan módon érint, kidühöngi magát, és zajlik az élet tovább. Ez sérti azokat, akiket valóban érint, de hány olyan dolgot kell enélkül is elviselni úgyis? Edzett már a magyar ember. Vannak elkerülhetetlen dolgok. Érdeksérelem nélkül nem lehet lépni semmit sehol, hiszen mindig minden éremnek két oldala van. Szerencsés vagyok persze, mert kívülállóként nézem a dolgot, és el sem tudom képzelni, hogy éreznék, ha az én bőrömre menne ki, de pont így kívülállóként látnak mások is tisztábban. Én nem akarok véleményt alkotni, csak fölöslegesnek érzem a vagdalózást, amíg semmit nem lehet biztosan tudni. Pici türelem, és valószínűleg jövő héten lesz újabb cikk itt, a Kisalföldben, ami a testület döntéséről szól. Ott majd lehet folytatni:)”
  • 31. Jakutika Szunce 2007. december 07. 13:00
    „Bocs, de nem volt időm idenézni.
    Értem, tahát azok a TISZK-ek, amelyek tartalmaznak általános iskolákat nem pályázhatnak. Nem? Vannak ilyen TISZK-ek, mielőtt visszaírsz, hogy nincsenek. Akkor ők, most nem vehetnek részt semmilyen pályázaton? Nem lehet elkülöníteni az általános iskolát? A problémám az, hogy nem a lehetőségekből indultok ki, nem abból, hogy a lehető legkevesebb érdek sérüljön. Úgy értelmezitek a törvényt, ahogy az megfelel az érdekeiteknek vagy politikai meggyőződéseteknek. Ámbátor én ebben a kérdésben kicsit kuszának találom a politikai vonalakat.
    Szerinted akkor most nem lesz TISZK? Mindenhol lesz, de nálunk nem? Tudom mi az a konzorcium, meg a Non-profit társaság, és vannak iskolák, amelyek így pályáznak,de a jövőben ez kevés lesz, mert az EU-s pénzek tudtommal feltételekhez vannak kötve. TISZK-ek előnyt élvezenk, stb. Tévedek?”
  • 30. larong 2007. december 06. 18:50
    „A hallgatás beleegyezés.

    Mehetünk.”
  • 29. Justika 2007. december 05. 18:09
    „Jakutika!
    Jó, kezdjük!
    Először is nézz utána egy-két fogalomnak pl.:non-profit társaság, konzorcium, mert ilyen féle dolgokat kell létrehozni, hogy szakképző iskolák pályázhassanak uniós pénzekre. Ismétlem szakképzők! Ehhez azt is tudni kell,hogy az általános iskola, az nem szakképző!! Valamint a vegyesek sem azok!Ezért nem vehetnek részt pályázatokon.Akkor meg minek létrehozni ilyen TISZK-et?
    Szólj, ha mehetünk tovább!”
  • 28. Jakutika Szunce 2007. december 05. 10:54
    „Justika. Te Igen?
    Csak nem maradjunk ki a TISZK-esítésből (magyartalanul van, tom), vagy ne egy életképtelen TISZK-et hozzon létre a város. Akkor majd mit mondanak? Ja tom, mutogatnak egymásra és majd sokra megyünk vele. A kérdésre válaszolj, ha tudsz, ne a hozzáértésemet feszegesd. Szeretnék okosabb lenni. Taníts kérlek.”
  • 27. Justika 2007. december 04. 19:55
    „Jakutika!
    Bocs, de nem értesz hozzá!!!”
  • 26. Jakutika Szunce 2007. december 04. 17:00
    „Bocs, tudom, hogy ez a Hunyadi központú szakképző csak az egyik változat. Az aminek a létjogosultságáról egy csoport próbálja meggyőzni a többieket. Ez a profiltisztításos szlogennel házaló lelkes kis csapat. De szerintem ez annyira rossz, hogy megint nem tudtam megállni, hogy ide tolakodjam.”
  • 25. Jakutika Szunce 2007. december 04. 16:55
    „Hm.
    Miről van itt szó?
    Nem a TISZK létrehozásáról?
    Árulja el nekem valaki, hogy mitől lesz térségi az a szakképző intézet, amit három városi szakképző iskola összevonásával hoznak létre. Ez nem térségi, hanem egy nagy városi szakképző, amit lehet, hogy TISZK-nek hívnak. Mitől integrált? Mitől integrált az, ami központosított? Az integráció egyik értelmezése szerintem megengedné, hogy maradjon a Haller és a Bolyai is, de egységes lenne a gazdasági irányítás. Lenne választás és nem egyetlen nagy városi szakképző intézet lenne. A szakértőknek gőzerővel azért kellett volna dolgozniuk, hogy bevonjanak más iskolákat is a TISZK-be, aminek a központja lehetne Móvár. Nem ezt tették, hanem vitatkoznak a vendéglátáson. Ha létrejön a Hunyadi épületébe ez a városi szakképző és a tanulói létszám lemegy 1500 alá és valóban forráshiányos lesz a szakképzés, akor kire fognak mutogatni a szakértők és a politikusok? Ez nem városi sovinizmus(ból) eredő szűklátókörűség? Ha van egyáltalán ilyen, hogy város(részi) sovinizmus.”
  • 24. zenelady 2007. december 02. 12:40
    „Le is álltam, kedves larong... Ennyit tudtam...”
  • 23. larong 2007. december 02. 10:33
    „Mindenkinek van kaptafája. De a számomra hitelesnek tartott források lévén megtudtam egyet s mást - ami bizony, nem tartozik a becsületes dolgok közé.

    Ajánlom Önnek is, kedves zenelady, járjon utána. De ha nem, akkor csak a lar´ pour lar´ kedvéért feleselges vitatkoznia.”
  • 22. zenelady 2007. december 01. 22:55
    „Miért, kedves larong! Önnek ez a kaptafája???”
  • 21. larong 2007. november 30. 22:20
    „Kedves zenelady!
    Tudja -e egyáltalán, hogy jött elő a nyomdagép? Tudja-e egyáltalán, hogy még ki sincs írva a pályázat, és már nyertesnek érzi magát a vezetője? Tudja-e egyáltalán, mennyibe kerül? S tudja-e egyáltalán, kinek és mit fog nyomtatni ilyen drága gép?

    Ha nem tudja, járjon utána. S ha nem tudja, akkor... a suszter is a kaptafánál marad. Maradjon Ön is.”
  • 20. zenelady 2007. november 30. 12:46
    „Kedves Justika! Nem tudtam erről, nem is érdeklődöm. Annyit tudok, hogy a Bolyai elindított, vagy elindít egy új szakot, a kiadvány-szerkesztést, mert van rá igény, és ebben is egyedülálló lehet a környéken. De mindegy is, én nem akarok itt marakodni, van olyan, akinek ez lételeme... nekem nem. Mindig is sokkal többre értékeltem a szemtől-szemben, emberi hangon történő kommunikációt. Persze, hogy mindennek lenne máshol is helye... De én is azt vallom, hogy pl. nem segélyeket kell osztogatni (kivéve azoknak, akiken máshogy már semmiképpen nem lehet segíteni), hanem a körülményeket kell olyanná alakítani, hogy ne legyen szükség a segélyre. Honnan tudhatjuk, hogy a nyomdagép is egy nagyobb egységben hol fog elhelyezkedni? Hosszabb távon kell gondolkodni, és nem a mi kis beszűkült látókörünkben, mint ahogy általában.
    Valaki korábban a szakmaiságról beszélt. A képviselő testület nem lehet szakmai testület, arra vannak a bizottságok, és a külső tagok, hogy a szakmaiság ott megjelenjen, a javaslatokat ők megtegyék. A képviselő testület tagjainak jól kell tudni lobbizni, és megbízható embereknek kell lenniük, akihez forulni lehet MINDENKINEK a javaslataikkal. Léteznek fogadóórák, ahol mindenki elmondhatja kínját-baját, és nem kell magunkban durrogni. Ott az ember a választ is hallhatja, aminek tükrében eldöntheti, hogyan tovább...
    Lehet most engem szídni, stb... A vezetés hű kutyájának kikiáltani, de jelenleg nem érdekel, hiszen volt olyan dolog, amiben pl. én is Szentkuti K.-nak adtam igazat... Pl. a laktanya-múzeum kérdése.
    És nézte valaki a Duó tévében a műsort, ahol Gede Zoltán beszélt a Haller-Hunyadi kérdésről? Ott is lehetett válaszokat hallani...”
  • 19. Justika 2007. november 29. 06:01
    „Zenelady! Kérdeze meg az ismerőseit a városvezetésben, hogy a Bolyai iskolában milyen nyomdagépnek építik a helyét? Mire Használja a Szakképzés, hiszen nincs is itt nyomda a környéken? Meg jelent-e már a pályázat? 400mil.ft-t lehetne-e máshova is fordítania a szakképzés fejlesztésére!”
  • 18. Ildi 2007. november 28. 18:48
    „A politikusnak csak egynek kellene megfeleni: aSZAKMAISÁGNAK! Nézd meg Kósát Debrecenben. Mindegy milyen színú a kormány Debrecen épül és épül! Az iskola igazgató ne politizáljon szakmailag legyen jó pl Gede, Mak! Ezek az új városatyák csak magukban gondolkodnak, szakmaiság nem fontos!!
    A Hallerba még sok pénzt lehet pumpálni, mire eldöntik, hogy ált isk. vagy közép isk. legyen, mert a kettő együtt nem megy ! A tankonyha megépítése kidobott pénz, ha végül ált. isk. marad.”
  • 17. zenelady 2007. november 28. 16:33
    „Hm... Én is ismerem a városvezetést elég jól, és teljesen biztos vagyok benne,hogy nem rosszindulat, nem szándékos hergelés vezérli őket... De emlékezzünk csak vissza... Valami megoldás kellett annak idején az Éltes helyzetére is, és azt Szentkuti K. vállalta magára. Nem kis ellenszenvet váltott ki akkor mindenkiből... Egyértelműen védi mindenki a maga érdekeit. De ma már senkinek sem jut eszébe, mi történt akkor... Bárhogyan is dönt most a városvezetés, valaki mindenképpen rosszul jár. Nagyon könnyű így kívülről okosnak lenni, de ha mindenkinek a panaszát végig kell hallgatni, és mindegyiknek igaza is van... Ember legyen a talpán, aki ezt végig viszi... De most is az a véleményem nekem is, hogy mosonnak valóban nem a szakiskola a fontos, hanem az általános... és igaza van annak is mégis, aki itt emltette, hogy ha magszűnne mégis a szakoktatás, pazarlás volna, és ezt vágnák a városvezetés fejéhez. Mindenki a maga szemszgéből mond okosakat, de sajnos ebben az esetben felül kell lezen kerekedni. Ezért nem lesz mindenkiből politikus.”
  • 16. Anton 2007. november 28. 07:41
    „S lám itt jön a képbe újra, olyan ember felel a helyi oktatásért aki nem teljessen ismeri várost. Holott lenne rá megfelelőbb ember is!
    Sajnos mindez politika ki kinek tegyen keresztbe és sokszor nem a megfelelő ember irányít: lásd pl Művelődési ház, Múzeum.”
  • 15. Ildi 2007. november 27. 13:59
    „Sajnos a politika nem nézi azoknak az érdekét akiknek a nevében beszélnek és ez mind a két oldalra igaz! Mosonmagyaróvár szedett vedett iskolaszerkezetét a politikusok alakították ilyenre!Kinek jó ez?A gyerekeit a Haler iskolába járató szülő reggelente 2 helyre viszi az alsó és a felsős gyerekét.A Bartók iskola udvarán a mindennapos konfliktusok miatt vaskerítést építenek az alsó és az Éltes iskolás tanulók közé.A Haller és a Bolyai iskolás tanulói létszám fogy, mert a szülő nem akarja a kiskamasz gyerekét a középiskolások közé járatni.Rendcsinálás helyett még az MTH-t is szétrúgják! Móváron kellene egy gimi egy MTH és 3 RENDES ÁLTALÁNOS ISKOLA!!!”
34 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Új intézményben a korai fejlesztés

Mosonmagyaróváron - Több mint tíz éve zajlik korai fejlesztőmunka az Éltes Mátyás Általános Iskola… Tovább olvasom