Kisalföld logö

2017. 07. 27. csütörtök - Olga, Liliána 16°C | 20°C Még több cikk.

Business class: Ön utazna Hegyeshalom-Rajka között üzleti alapon?

Egy terv szerint Hegyeshalom-Rajka között üzleti alapon működne tovább a vasút. A MÁV olyan szakaszt újít fel Zirc mellett, ahol jövőre valószínűleg nem járnak a szerelvények.

Mint arról a kisalfold.hu beszámolt, a jelenlegi tervek szerint Csorna-Hegyeshalom között megmarad a vasúti szakasz, Győr-Zirc között működne a bakonyi vonal – igaz, ezentúl Veszprémig nem járnának a szerelvények –, míg Rajka-Hegyeshalom között "bezárhatónak" ítélik a minisztérium szakemberei a vasúti közlekedést, vagyis utóbbit jó eséllyel bezúzzák.


Győr-Veszprém: olyan szakaszt újít fel a MÁV, ahol jövőre jó eséllyel már nem járnak a vonatok

Győrt és Veszprémet köti össze a 11-es vonal. A minisztérium elképzelése szerint a Veszprém előtti utolsó 21 kilométeres szakaszt vágnák le.

A Bakony erdeiben futó szakasz az ország egyik legszebb vasútvonala, melyet a 19. század végen az a Gubányi Károly tervezett, aki később a kínai császár szolgálatában is állt.


Felújítás Zirc közelében. MTI Fotó: Nagy Lajos.

A dicső múlttal szemben a jelen annyira nem szép: jó eséllyel ezentúl Veszprém felől nem érkezhetnek utasok, mint ahogy a Királynők városában tanuló győri egyetemisták sem vonatozhatnak hegyen-völgyön át.

Ráadásul ha télen hófúvás van a Bakonyban, akkor a vonat még mindig könnyebben átvergődik a szerpentineken, mint a busz.

Érdekesség, hogy a MÁV Zrt. munkatársai a napokban dolgoztak a Veszprém-Zirc vasútvonal Zirc melletti szakaszának felújításán. Olyan helyen, ahol jövőre jó eséllyel már nem járnak vonatok.

Persze, itt már bizonyosan a teherszállításra, illetve az üzleti alapon történő személy szállításra készülnek elő.  


Egyes információk szerint azonban azon a 1000 km-nyi szakaszon, ahol megszűnne 2010-től a vasúti személyszállítás, ott is lehetőség nyílna teherszállításra, valamint üzleti alapon történő személyszállításra.

A kisalfold.hu megkérdezte a Közlekedési, Hírközlési és Gazdasági Minisztériumot, hogyan is képzeljük el a biznisz alapú vasúti utaztatást?

Más ez jól bevált modell állítólag

"Az Európa-szerte sikeresen működő térségi vasúti modellek lényege, hogy a turisztikai célból jól hasznosítható vagy jelentős személy- vagy teherforgalmat bonyolító szárnyvonalakon részben önfenntartó módon vagy régiós szereplők által biztosított támogatással integrált (pályaműködtetést, valamint vasúti árufuvarozási, illetve személyszállítási tevékenységet is végző) térségi vasúti társaságok működtetik a vasúti közlekedést" – kezdte Arzt Gergely sajtóreferens.

"Ez a működési modell Magyarországon is meghonosítható lenne. A jogszabályi feltételek megteremtésével, akár egyszerűsített műszaki előírások betartatásával hasonló szolgáltatások indulhatnának – legkorábban a jövő év második felében – a hazai vasútvonalakon is" – folytatta a sajtóreferens.

Mennyibe kerülne Hegyeshalom és Rajka között?

Arra a kérdésünkre, hogy mennyibe is kerülne mindez a Hegyeshalom-Rajka szakaszon – egyelőre nem kaptunk egyértelmű választ.

Csupán annyit közölt a minisztérium: "az esetleges üzemeltető saját jogon és tárgyalások során kialkudott áron szerződhetne a szolgáltatás végzéséhez szükséges kapacitásokkal rendelkező társaságokkal, így maga dönthetne például a járműbérlésről.

Az üzemeltetésre vállalkozók lehetősége lenne megszabni az érintett vonalak menetrendjét, az elinduló járatok, az elérhető ülőhelyek számát. Ezért a működtetés költségeiről még előzetes becslések sem állhatnak rendelkezésre".



Szavazzon!


270 ezer forintba került a különvonat

Mi azért megpróbálunk kicsit számolgatni. Idén június 21-én útra kelt Csorna és Pápa között egyetlen szerelvény – ezt a vonalat 2007 márciusában szüntették meg –; a térségben lévő önkormányzatok így tiltakoztak a szakasz "eltemetése" ellen.

Ekkor a GYSEV-vel sikerült megállapodni: a különvonat 270 ezer forintba került egyetlen oda-vissza útra. Akárhogyan is osztunk-szorzunk, ha ebből az adatból indulunk ki, nem valószínű, hogy olcsó lenne az üzleti alapon történő személyszállítás.


Magáncégek is beszállhatnának

Adja magát az a kérdés is, hogy az üzleti alapon történő személyszállítást kizárólag önkormányzatoknak ajánlanák fel, vagy adott kérés esetén magáncégek és -személyek is élhetnének ezzel a lehetőséggel?

"Az önkormányzati közreműködés vélhetően elkerülhetetlen lenne, de semmiképpen sem zárná ki magánszemélyek vagy magántársaságok bevonását" – válaszolta felvetésünkre Arzt Gergely. 


Olvasóink írták

21 hozzászólás
12
  • 21. mvjozso 2009. október 31. 11:04
    „Nem fogják Rajka-Hegyes vonalat bezárni mert tranzit útvonal.Csak a személyszállítás szűnik meg.De nem tudom a diákok,hogy fognak onnan Győrbe iskolába jutni?Győr-Veszprém útvonalon is tehervonat fog járni.Nem személyvonat.Itt az a baj,hogy nem csak az hogy az integetős nénit kell kifizetni.Pálya használatot meg a többit.Erre már hála istennek nem büdös koszos vonatok járnak.De a mai kultúr fiataloknak ez is sok.Nem tudnak vigyázni rá.Én azt hallottam,hogy 2013-ra vissza akarják állítani Pozsony-Győr személyvonatokat.Az is a baj szerintem,hogy most már sok autó van.És a magyar ember kényelmes és inkább elmegy autóval mindenhova.És ezért nincs senki a személyvonatokon.Meg a csatlakozást is ugy csinálták meg,hogy ne lehessen eljutni sehova maximum órás átszállásokkal,hogy aki véletlenül vonatozni akar az se tudjon.”
  • 20. Anonim_99 2009. október 29. 12:09
    „Várjunk csak - ezeket a vonalakat miből is tartják el.

    Abból a pénzből amit az adómból oktatás és egészségügy helyett napi 20 utas ( nyugdijas, kedvezményes, ingyen utazó máv alkalmazott ) "szórakoztatására" fordítanak ? Talán ezt nem kellene tovább folytatni !

    Szünjön meg és adjanak inkább iskolatejet, vagy ne nekem kelljen megvenni a betegnek a kórházi ellátás gyógyszereit.

    Sok helyen van még szükség racionalizálásra, ideje mert az államadósságot inkább ebből kell törleszteni mint az emberekre még nagyobb terhet tenni !!!”
  • 19. RickCartman 2009. október 29. 11:03
    „16.Freehill
    erről már írtam én is, de érthetetlen,hogy ez még senkinek sem jutott eszébe!
    Nézzenek már a térképre, két európai főváros mellett élünk macskaugrásnyira!Bécsbe hálistennek már el lehet jutni kulturáltan, gyorsan(többször kipróbáltam már, szuper),de Pozsonyba(ha nincs kocsid, vagy épp csak sörözni, várost nézni akarsz átruccanni),lehetetlen eljutni!”
  • 18. urbaniastapista 2009. október 28. 21:52
    „Jó helyen kapargat a cikkíró, de ezt is csak olyan felszínesen-kisalföldesen teszi.
    A nagyobb baj az, hogy a Veszprém-Zirc szakaszt néhány éve újították fel. Nem a képeken látható kapirgálással, hanem sokkal alaposabban. Így már a Zirc-Győr között szaporodó lassújelek ellenére is két órára csökkent a Veszprém-Győr menetidő vonattal. Ha nem pihegnének a vonatok Bakonyszentlászlón negyedórát, elérnék a busz egy és háromnegyed-órás menetidejét is. Ráadásul éppen tavaly készült el a Zirci vasútállomás mellett a buszpályaudvar. Jött Hőnig-Antali, így a Zirc-Veszprém buszra buszra fog utasokat "ráhordani" a vasút. Ez a világon mindenütt fordítva történik, nálunk meg így sikerült.
    A Pozsony - Győr vasutat nem fogják bezúzni, még egyetlen, az utóbbi években leállított vasutat sem "zúztak be". Lepusztul még egy kicsit azt´ olcsóbban kapja majd meg a GYSEV. :)”
  • 17. GD 2009. október 28. 20:14
    „A vége az lesz,hogy Bizonnya Las Vegasnál a két szálloda vagy kaszinó között lesz egy szellemvasút! Ostoba barmok. Azért az illetékesek fontolóra vehetnék az előttem szólók véleményét,a Pozsony-Budapest közötti vonatközlekedésről.”
  • 16. Freehill 2009. október 28. 19:25
    „Tmoha, pontosan ezt akartam írni! Bezenye és Rajka önmagában valóban nem jelent túl nagy potenciált, de könyörgöm, ez a szakasz a kapu - a teherszállításban is - Nyugat-Magyarországról Pozsony felé, hatalmas infrastruktúrával! Hogy lehet ilyet írni, hogy "jó eséllyel bezúzzák"? Maximum a személyszállítást szünteteltetik, ami mondjuk szintén érthetetlen, hiszen korábban éppen az volt a terv, hogy a 2 óránkénti bécsi EURegio vonatok "párjaként", hasonló rendszerben járnának a vonatok Győrből Pozsonyba. Ez régóta hiányzó kapcsolatot jelentene, felpezsdítené a turizmust a két város között, és biztos, hogy a vonatokon is többen lennének!”
  • 15. elemér 2009. október 28. 19:03
    „Én inkáb az Isztambul expresszt ajánlom aki aludni akar és nyugdijas.”
  • 14. Tmoha 2009. október 28. 17:22
    „Szerintem sem kell Rajka és Hegyeshalom között vasúti személyszállítás. Legyen helyette, Pozsony-Győr, vagy Pozsony-Budapest, napjában többször! Lehet, hogy nem aludtam ki magam, mikor ez jutott eszembe?”
  • 13. fióka 2009. október 28. 16:46
    „Libáért kapok jegyet?”
  • 12. kefefejű 2009. október 28. 12:40
    „11re:
    Alapvetően azért drága a vonat, mert nagyon kevesen utaznak rajta, és ők is többnyire valamilyen kedvezménnyel. A tényleges költség és a jegybevétel közti részt pedig fizesse meg az is, aki nem is utazik a vonaton. Az, hogy miért nem ül senki vonatra, az egyenes arányosságban áll a szolgáltatás minőségével. Koszos és büdös vonatok, amelyek gyakran késnek (már ha éppan nincs sztrájk...), ráadásul még kedvezményesen is drágák. Emellett nagyon nagy vízfejet kell eltartani, sok olyan embert, aki szinte azt sem tudja miért veszi fel a fizetését hónapról-hónapra.

    Érdekelne egy olyan kimutatás, amiből kiderülne, hogy egy vasúti km-re vagy egy utasra mennyi vasúti dolgozó munkaideje jut és ez mennyibe kerül itthon, Szlovákiában és Ausztriában. Biztos készültek ilyen elemzések, csak ez valamelyik fiók mélyén lapul, mert akkor kiderülne, hogy a vezetők és irodai mihasznák nagy részére semmi szükség nincs, és hogy ők lényegesen többe kerülnek, mint egy-egy félig-meddig kihasznált szakasz üzemeltetése.

    Az az igazság, hogy az állami céget nagy része politikai fejőstehén, ahonnan óriási tételekben talicskázzák ki a pénzt. Alacsonyabb beosztásúak kevesebbet magasabb beosztásúak többet. Ezt megváltoztatni senkinek sem érdeke, sőt aki valamit tenni akar ez ellen, azt még el is lehetetlenítik. Úgy gondolom a gaskó-féle baromkodás hátterében is ez áll, mert így kívűlről más értelmes indok nincs rá. A kompromisszumkészség és a józan gondolkodás teljes hiánya...

    Véleményem szerint első lépésként meg kell szüntetni a kettős közlekedést, vagyis irracionális, hogy két település között ugyanakkor indulva, ugyanakkor érkezve és ugyanannyi pénzért működtessünk buszt és vonatot is, holott mind a kettőn csak egy-két ember utazik.”
  • 11. Goldmund 2009. október 28. 12:13
    „És mitől olyan drága a vonat?

    Pl. attól, hogy csak úgy tud elindulni az állomásról, ha egy egyenruhás ember palacsintasütővel integet neki. Akinek a fizetését nyilván elő kell teremteni vagy a jegyárakból vagy az állami támogatásból.
    Más: egy piroska (Bzmot) sokkal olcsóbban működtethető. Sok kisforgalmú vonalra olyanok kellenének, olcsóbb lenne az üzemeltetés.
    Továbbá: normális menetrendet! Munkakezdéshez, iskolkezdéshez érjen be, nem amikor a menetrendkészítőknek eszébe jut! Uram, bocsá´ össze kéne hangolni a buszmenetrendekkel, hogy legyen csatlakozás a vasútállomástól távolábbi településekre.
    És még: normális állapotú sínek és műszaki berendezések kellenének. A vasút a dualizmus korában épült ki, azóta csak a villamosítás nevezhető fejlesztésnek, de más téren az utóbbi 40-50 évben abszolút "lelakták" az infrastruktúrát. Ha nem szórták volna el az ország pénzét az elmúlt 8 évben, akkor most a gazdasági válság idején a vasút rendbe hozására nagyberuházásokat lehetett volna indítani és a felújított vonalakon nem 30-40 km/h-val döcögnének a szerelvények (Szabolcsban, Borsodban még annyival sem).

    Szerintem egyes vonalakat (pl. Győr-Veszprém) ingyen (felújítási kötelezettség vállalása ellenében) át kéne adni a GySEV-nek. Az egy normális cég, az ő vonalaik rendben vannak. Ha a MÁV nem tud rendesen működni, akkor terjeszkedjen a GySEV!
    Ja és még valami! A Győr-Veszprém vonalnak az tenne igazán jót, ha újra megépülne az elvtársak által felszedett Veszprém-Alsóörs vonal, így ezen a vonalon Győrtől a Balaton északi partjára le lehetne menni.
    Persze ez egy politikusnak soha nem fog eszébe jutni, mert ehhez AGY kellene.”
  • 10. miro132 2009. október 28. 11:54
    „GySEV nem venne at ezt a vonalat is ?”
  • 9. rezi 2009. október 28. 09:57
    „Egy-két mihaszna irodistát ki kellene rúgni H.halmi és a Rajkai irodából,aztán lenne rá pénz.
    Meg amiből " üzleti alapon" működtetett "magán" parkoló bevételéből, Rajkán.”
  • 8. kefefejű 2009. október 28. 09:46
    „Veszprém és Zirc között nem a vasútvonal szűnik meg, hanem a személyszállítás. A teherszállítás - ha jól tudom - jelenleg is, és a jövőben is folyamatos. A vasútvonal megszűnése egyébként a sínek felszedését jelenti...
    A nagy hőbölgés helyett inkább számoljatok utána: Csorna-Pápa egy fordulóra 270.000 Ft, utaznának rajta kb. 20an. Ebből 15-17 ember valamilyen kedvezménnyel, így a teljes jegyárbevétel nem lehet több 25-30.000 Ft. El kellene gondolkodni, hogy a többit ki teszi hozzá, és milyen pénzből! És ez csak egy a sok-sok értelmetlen pénzköltésből. A tegnapi hírek szerint a vasutassztrájk (vagy valami annak nevezett ökörködés...) kb. 100.000.000 Ft-ba került a MÁV-nak. Vagyis nekem, aki adót fizet...”
  • 7. AranyKözépút 2009. október 28. 08:35
    „A felújított, de jövőre megszűnő vasútvonal esete lehetne az első, amelyet Bajnaiak jelenteni lehetne. Itt az első korrupció gyanús eset.Mondjuk az túlzás , hogy első....”
  • 6. Csetneky 2009. október 28. 08:29
    „Eddig sem utaztam soha vonattal Rajka és Hegyeshalom között, ezután sem tervezem.”
  • 5. fióka 2009. október 28. 08:05
    „A MÁV olyan szakaszt újít fel Zirc mellett, ahol jövőre valószínűleg nem járnak a szerelvények.--->igen tökéletessen tükrözi miért került az ország ilyen helyzetbe.NO COMMENT”
  • 4. Bali01 2009. október 28. 08:04
    „Az is a Bajnai csomag része?
    Újítsuk fel,hisz jövőre úgyis megszűnik.Így nem tűnik majd fel senkinek,hogy gagyi minőségben teljes áron is el lehet végezni az amúgy is felesleges munkát.Miért ekkora lúzer ez az ország?”
  • 3. Agent 2009. október 28. 07:29
    „Ja, hogy felújítják a megszüntetendő szakaszt, ugyan, mávéknál van pénz bőven, ezen kívül pl. olyan helyeken is müködő/működtetett jelzőlámpákra, ahol a kereszteződésen kívül már a síneket is felszedték, ennek ennelére a lámpák működnek és rendszeresen karban is tartják őket.”
  • 2. RickCartman 2009. október 28. 01:51
    „gondolom,de üzleti alapon...vagyis röviden. miből?”
21 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Rapsicok: reflektorral, szigonnyal csukáztak

Halászi - A körzeti megbízott csónakját elkötve a hétvégén néhány rapsic – reflektorral… Tovább olvasom