Kisalföld logö

2016. 09. 27. kedd - Adalbert 10°C | 21°C

Alkalmazni kellett a tudást

Mosonmagyaróvár - Jó értelmezési képességgel, s alkalmazott tudással viszonylag könnyen boldogulhattak tegnap a diákok az írásbeli történelemérettségin. Hunyadi Mátyás uralkodásának összehasonlításától a mai magyar parlamenti választásokig sokrétűek és átfogóak voltak a feladatok.
A történelem írásbeli vizsgával folytatódott tegnap reggel az idei érettségi. Ebből a tárgyból országosan középszinten több mint kilencvenezren, emelt szinten pedig közel négyezer-nyolcszázan vizsgáztak. A középszintű írásbeli 180 percig tartott: a vizsga két feladatsorból állt, az egyszerű, rövid válaszokat igénylő tesztből, valamint a szöveges, kifejtendő feladatok megoldásából. A rövid kérdések között többek közt a nők helyzetének XX. századi változása, valamint a magyar rendszerváltás is szerepelt. Az esszéfeladatok közül hármat választhattak az érettségizők. Itt találjuk „A második ipari forradalom", valamint „A mai magyar parlamenti választások" címet is. A feladatsort körülbelül 60 százalékban a magyar, 40 százalékban pedig az egyetemes történelemhez kapcsolódó kérdések alkották: az összes feladat nagyjából felét pedig a XIX. és a XX. század történelme adta. Az emelt szintű írásbeli négy órán át tartott: ez a vizsga is két feladatsort tartalmazott. Itt a reneszánsz, a törökellenes harcok és a gyermekek jogai szerepeltek az írásbeli feladatlapon.

Némethné Kovács Irén, a mosonmagyaróvári Kossuth-gimnázium történelemtanára szerint a tegnapi érettségin tanárok és diákok is nagyjából azt kapták, amire készültek. „Akiknek a tantárgyon kívül volt némi rálátásuk, értelmezési képességük, azok könnyebben boldogultak, mint azok, akik bemagolták a tananyagot, s semmilyen többletet nem adtak hozzá" – mondta.


Kocsis Dávid
Kocsis Dávid

„A feladatok első része azt méri fel, hogy a diák egy-egy forrásból képes-e kivenni rövid információkat. Ezeket a középszintű kérdéseket nem éreztem különösebben nehéznek. Hunyadi Mátyás uralkodásának összehasonlítása például érdekes feladat volt, itt nem is annyira a tárgyi tudás volt a lényeges. Ebben a részben inkább a tankönyvtől elvonatkoztatott tudás dominált: nem a bemagolt évszámokra kérdeztek rá a feladatok összeállítói, hanem a megszerzett tudást kellett alkalmazni.
Kóré Zsolt
Kóré Zsolt

A második, esszérésznél a tatárjárás és a Rákóczi-szabadságharc kivételével főleg a társadalomtudományi kérdések domináltak. Ez talán kicsit nehezebb volt, ám itt választási lehetőségei voltak az érettségizőknek. Iskolánk évek óta hasonló feladatokra készíti fel a diákokat: gyakran elmondtuk nekik, hogy a kérdésekre válaszoljanak, s ne a tankönyvből idézzenek. Emiatt is optimistán várom az eredményeket" – mondta Némethné Kovács Irén.

Feladatok: A mosonmagyaróvári Kossuth-gimnázium végzőseinek többségét nem hozták zavarba a történelemkérdések.
Feladatok: A mosonmagyaróvári Kossuth-gimnázium végzőseinek többségét nem hozták zavarba a történelemkérdések.

A mosonmagyaróvári Bolyai-iskola két érettségiző diákja egymáshoz képest másként látja a feladatsorok nehézségét. Kocsis Dávid számára – ahogy fogalmaz – kissé „megterhelőek" voltak a kérdések. Úgy látja: az esszérész neki jobban kedvezett. Kóré Zsolt szerint nem voltak túlságosan nehezek a feladatok. Nagyjából ilyen kérdésekre készült, bár szerinte a központi anyag első felében alapos átgondolkodást igényelt a helyes válaszok megtalálása.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Átcsúszhatnának a malom alatt a vízi turisták

Mosonmagyaróvár - "Csúszdás" módszerrel még a malom alatt is hajózható lenne a Lajta, s a városban… Tovább olvasom