Kisalföld logö

2017. 12. 11. hétfő - Árpád 4°C | 13°C Még több cikk.

Világszerte probléma a parkolás

Külföldi magyar olvasóinkat megkérdeztük, hogy más nagyvárosokban hogyan oldják meg a parkolást.
A kerékbilincs győri bevezetése ürügyén kérdeztük meg külföldi magyar olvasóinkat arról, hogy más nagyvárosokban hogyan oldják meg a parkolást. Kiderült, hogy a sok jármű miatt mindenhol nagy gond a megállás. A parkolás idejét többnyire korlátozzák, ezért sok helyen van parkolóház, mégis gyakori büntetés az autó elvontatása.


Erika, USA: „San Franciscóban ha az ember megszáll egy jó szállóban, hiába fizet sokat, a parkolás naponta extra 30 dollár (mintegy 6 ezer forint). Ha üzletben vásárolva, étteremben ebédelve pecsétet kérünk a parkolócédulára, 3 óra ingyenes. Itt, a nyugati parton én még nem láttam áruházat nagy, ingyenes parkoló nélkül. Egy üzletet el is lehet felejteni parkolás nélkül. Igaz, azt se felejtsük el, a buszjárat ritka. Ha tilosban parkol az ember, vagy kifut az időből, simán elviszik a kocsit, és ki kell fizetni a szállítási költséget, plusz a büntetést."

Íziben elvontatott kocsik

Csidu, USA, Connecticut: „A régi negyedekben vagy tilos a parkolás, vagy a közelben parkolóházak, -területek vannak. Ezekben az első fél óra 0,9, minden további óra egy dollár (mintegy 200 forint). Hivatalok, bíróságok, színházak, vendéglők mind saját parkolóval bírnak. Korábban díjmentesek voltak, de már – a könyvtár kivételével – ezekért is fizetni kell. A belvárosi utcákban parkolóórák vannak, ezek díja egy dollár egy órára, de sok helyen a parkolást két órára korlátozzák. A lejárt parkolásért, a nem fizetésért 35–50 dollárra büntetik az autóst. Ha nem fizet határidőre, a büntetés duplázódik, ha még akkor sem fizet, bíró előtt kell kimosnia magát. Nemritkán a tilosban parkoló autókat íziben elvontatják, a kiváltás 300–400 dollár."

Bea, USA: „A legnagyobb fejfájást Los Angelesben a parkolás okozza. 14 millió emberből csaknem 14 millió autóval jár. Az utcai parkolás tűnik az olcsóbbnak, ha az ember ki tudja bogozni 3–5 táblából, mikor, hol lehet megállni. Ha nem, jön a büntetés: szerencsés esetben 35–60 dollár, ha elviszik az autót, 300 dollár. Vannak olyan parkolóházak, főleg bevásárlóközpontoknál, ahol az első óra ingyenes. De van, ahol 25 dollár pár óra parkolás."

Péter, USA, Ohio: „Elvontatják az autót mindenféle kérdés nélkül és 100 dollárt kell fizetni, hogy visszaadják. Parkolóház van, általában nem drága, egy dollár három órára. Amikor Győrben járok, csodálkozom az emberek arcátlanságán, hogy társasházak kapujába állnak a belvárosban és így 10–15 autó nem tud kihajtani órákig."

Antal, USA: „Seattle-ben nem az a baj, hogy nincs hova parkolni, hanem, hogy a parkolóházak igen drágák. Kétórás parkolást 10 dollárnál olcsóbban nem lehet megúszni. Az utcai parkolóhelyeken csak egy-két órát lehet parkolni. Motoros rendőrök ellenőrzik, s aki tovább parkol, 101 dollárra büntetik. Aki tilosban parkol, annak az autóját elvontatják, és ez drága dolog. Kerékbilincs nincs, a törvény betiltotta. A legjobb a külvárosban ingyen parkolni és autóbusszal menni a belvárosba, így három dollár az út."

Rózsaszín „P" a nőknek

Stefán, Svájc: „Vannak megyék, ahol minden 100 négyzetméternyi lakásra 1,5 privát parkolót kell építeni. Ahol nem kötelező, ott az utcák forgalmát növelik a parkolót keresők. Több órás parkolóban egy óra után minden következő óra fokozatosan drágább. Luganóban, a város közepén egy áruháznál reggel héttől este nyolcig csaknem 50 frankra (mintegy 8 ezer forint) megy fel. Mellette egy parkolóban az első 30 perc ingyen van. Az úgynevezett kék parkoló ingyenes rövid időre, de ha egy lakó igényt tart arra, hogy azt állandóan használja, vehet havi 30–50 frankért parkolóengedélyt. Szállodák a kék parkolókra adnak jegyet. Motorcsónakra csak az kap rendszámot, akinek van parkolóhelye, lehetne ez az autók esetében is így."

Anikó, Olaszország: „Az olasz városok történelmi magjába tilos behajtani, csak az ott lakók, a külön engedéllyel bíró járművek parkolhatnak ott. Máshol mindenütt fizetni kell a parkolásért. Parmában fél óra 0,30 euró (75 forint), egy óra 0,60–0,90 euró (150–225 forint), két óra 1,70–2,20 euró (425–550 forint), s maximum két órára lehet igénybe venni. Az érvényes parkolójegy nélküli autókat 33 euróra (8250 forint) büntetik. A belvároshoz közel két, éjjel-nappal nyitva tartó föld alatti parkolóház található, ahol például este a színházjegy-felmutatóknak árengedményt adnak. A város szívétől távolabbra eső parkolók mindegyikét autóbuszjárat köti össze a belvárossal.

Néhány éve alakították ki Parma négy bejáratánál az úgynevezett átszállóparkolókat, innen gyakran indulnak gyors buszjáratok kelet–nyugati, észak–déli irányba. Ezeknek a városon kívül lakó, belvárosban dolgozó örül a legjobban. Ezekben a parkolókban van rózsaszín P-vel jelzett parkoló, csak nőknek. Itt is létezik a kerékbilincs, de még egyszer sem láttam alkalmazni. Viszont nagy forgalmat bonyolítanak a tilosban parkoló járműveket elvontató teherautók. Rómában láttunk automatikus parkolóházat: az autót egy körbeforgó futószalagra kell helyezni. Az akár egy teherlift, a földszintről az emeletre, szabad helyre szállítja azt. Távozáskor ugyanígy, emberi kéz érintése nélkül a berendezés megkeresi és lehozza akár nyolc emelet magasságból a kocsit."

Fegyelmezetlenség?

Sanna, Svédország: „Parkolás? Persze hogy problémás, ha minden családnál minimum két autó van. A nagyvárosokban, centrumokban kellenek a parkolóházak, azokban fizetni kell. A kisebb városokban van néhány nagy parkoló és nem kell fizetni. Nem jellemző, hogy mindenütt parkolnak, ahogy Győrben. A tilos parkolásért kapunk egy kis lapocskát, így néhány százassal szegényebbek leszünk. A »profik« ráíratják gyerekeik nevére az autót, így nem kell bírságot fizetni. Ám már van ellenszere a hatóságnak. Lehet, hogy mire a gyerek nagykorú lesz, összeszed egy jó nagy adósságot."

Lali, Svédország: „Parkolási probléma nincs, csak fegyelmezetlenség, szabálytalankodás, gyenge ellenőrzés, korrupció. Itt mindenki fizet, aki helytelenül parkolt, akár 800 koronát (21 ezer forint)."
András, Brazília: „Săo Paulo 22 millió lakosú nagyváros, ahol naponta nyolcmillió jármű közlekedik. A történelmi belvárosba tilos behajtani. Az ezt környező területen a »Rodizio« van érvényben. Az egyesre és kettesre végződő rendszámtáblás járművek nem közlekedhetnek hétfőn, a hármasra és a négyesre végződők kedden, és így tovább. Így a járművek 20 százalékát vonják ki a forgalomból.

Ha valaki tiltott helyen hagyja a kocsiját, jön a rendőrség daruja és elviszi. Az önkormányzat raktárából azt kiszedni legalább kétnapi munka és büntetőpontot is kap a sofőr. Ha valaki eléri a 22 pontot, átképző tanfolyamon töltheti az idejét tíz napig. Így nem is annyira a pénz fékezi a kihágásokat, hanem a baromi munka, ami azokból ered. A kerékbilincset is megpróbálták, de csak felesleges munkát adott a rendőrségnek. Gyorsan el is felejtették. Kényelmes, olcsó, gyors metróval, busszal, taxival közlekedni. Nem rongálódik a kocsi, nem is lopják el."

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szerencse jellegű szerződés

Ausztráliában élő olvasónk idős, győri édesanyja miatt kérte, írjunk az eltartási szerződésről. Tovább olvasom