Kisalföld logö

2017. 01. 23. hétfő - Zelma, Rajmund -7°C | 2°C Még több cikk.

Alaszkában cirkálóval (2) KÉPEKKEL

Cirkáló sétahajózás a Csendes-óceanon, Alaszka dél-nyugati partvidékénél. A beszámoló második része. (szerkesztetlen változat)
Alaszka dél-nyugati partvidéke a föld egyik legszebb térsége. A szomszédos kanadai Brit Columbia tartomány területén minden autó rendszámán a „Beautiful British Columbia" jelző olvasható. Állításom tehát nem elfogult. Dél-nyugat Alaszkára is illik a „beautiful", a gyönyörű tulajdonságjelző.

Utunk első két napját tájnéző hajózásra fordítottuk. Egyebet sem tettem, minta a hajó sétányán nézelődtem. Élveztem a két hajócsavartól erőteljesen hátralövellt fehér vízsugár zúgó csobogását és a hajó mentét.
A parancsnoki hídról folyvást értesítést kaptunk, hogy az Alaszkai öböl melyik sarkában járunk és mit látunk. Szerintem a hallgatag Csendes-óceán magában félelmetesen lenyűgöző környezet. Különösen éjjel. Fölöttem a csillagos ég, alattam a csillámló víztükör, mellettem a szuroksötét horizont. Mégalább a szédítő mélység. Csak a szirének, a tengeri tündérek bűvös éneke hiányzott.


A Csendes-óceán partvidéke mentén 3.500 km hosszú úton érdekes, a földtörténet folyamán kialakult, gyönyörű, egyben sajátos geológiai képződményeket lehetett látni. Szinte mindenütt magas, részben hófedte gyűrthegység emelkedik az égbe. A bércek csúcsát gomolygó felhők burkolják. Oldalaikon sötétzöld fenyveserdők sűrű rengetege tenyészik. Fehér pára gőzölög belőlük és emelkedik lassan a magasba, gomolyfelhőkké sűrűsödni.
Tiszta a levegő. Mélyre lehet szívni, mert nem szennyezett. Hamburgban ilyen jó levegőt nem kapok. A hófedte sziklás hegyek közé, hosszan a szárazföldre benyúló, keskeny, girbe-görbe fjordok ékelődnek. Némelyik helyenként olyannyira összeszűkül, hogy érezni lehetett az égbemeredő nedves sziklafalak hideg kisugárzását és nyirkos, páradús levegőjét. Összefogtam a galléromat, mert a szél arcomba fújta a magasból alázuhanó vízesés ködfinomra szétporladt cseppjeit. Arcbőrt hűtő nedvességét.

Minden fjord bejárata egymástól eltérő, néha fura alakú, pl. az „alvó indián" kőzetképződménnyel kezdődik. Egyik sem hasonlít másikára. Néha olyan formáció is akad, ahol a fjord déli oldalát tompa földcsúcs, az északi oldalt meg egy sziklás hegytömb képezi. A színpadi díszletnek beillő, széthasadozott partvidék előtt nagy kiterjedésű szigetvilág húzódik s terebélyesedik tova a látóhatár végéig. Megszámlálhatatlan sok lakatlan szigetből áll. Területi kiterjedésük változó nagyságú. Némelyik sziget strandján lustálkodva nyújtózkodnak, napoznak a hájas testű sarkvidéki rozmárok. Közelükben a kecsesen karcsú borjúfókák apró játékállatnak tűnnek. Nem zavartuk őket. Illő távolságban haladtunk tova.

A tengeri térség arculata szebbnél-szebb motívummal változott. Pl. ott, ahol egy fjord végén Észak-Amerika leghosszabb jégfolyója, ill. legaktívabban borjadzó gleccsere található, ott lényegesen lecsökkentett sebességgel mozogtunk. De nem álltunk meg! A hajó függőleges tengelye körül lassan forgott. Így mindenkinek jó és príma kilátás nyílt a „Hubbard" gleccser hallhatóan a tengerbe zuhogó óriási jégtömbjeinek a megfigyelésére. A borjadzás okáról és hangos mennydörgésre emlékeztető lezajlásáról hivatott szakember mondott részletes magyarázatot a fedélzeti hangosbemondóban.
A gleccser geológus szemével nézve nem egyéb, mint egymásra rétegeződött hócsapadékból kék jéggé fagyott folyó. Igen, folyó, mert mozog! Óriási súlya csúsztatja a tengerbe. Lehetőség nyílt volna az 522 km2 kiterjedésű gleccser madártávlati megtekintésére is, de helikoptert nem láttam felszállni.

Egyéb, ritkán látott szépséggel ékeskedő szakasznál is, pl. ha óriási kiterjedésű ártér bukkant, tárult váratlanul a szem elé, lelassítottunk. Szemlátomással élveztük a kilátás nyújtotta képet. Megszámlálhatatlan sok madár sereglett ott lótva, futva kukacot vagy egyéb bogarat, rákot, lárvát keresve. A térség növény- és állatvilága ismertetésére a naponta kiadott „cruise compass" szolgált. Megtaláltuk benne azt is, hogy másnap a kirándulás hány órakor hova megy, honnan, melyik fedélzetről indul.


Milyen az időjárás ilyenkor Dél-Alaszkában? Ottlétemkor, június 2. és augusztus 1. felében a hó a völgyekből és a sík területekről nagyrészt elolvadt. A fjordok végén települő városokban is hómentes utcákra találtunk. Az átlagos hőmérséklet plusz 15-18 C° között ingadozott.
Néhány szűk fjord egyedi mikroklímával rendelkezett. Árnyékos helyeken érezhetően hidegebbre hűlt a levegő.
Alaszka neve eleve arra engedne következtetni, hogy a tenger vízfelületét nyári évszakban is jég takarja, a szárazföldön meg hó fekszik. Ahol mi jártunk, ott nem volt jég és a hó is elolvadt. Sajnos! Az öböl teljes térsége jégmentes volt. Nem ment előttünk jégtörő.

A Royal Caribbean hajótársaság tulajdonában lévő, motor hajtotta cirkáló 8 m-es merülési mélysége, könnyed mozgékonysága eleve szűk fjordok, valamint görbe partvonalak körülhajózására készült. Made in Germany.
Műszaki koncepciója és szerkezeti felépítettsége már a tervezésnél szem előtt tartotta a hasonlatos tengeri térségek geológiai és óceánográfiai adottságait. Sekély mélységű partvíz és szűk tengerszoros megjárására vált így alkalmassá.
Egy cirkáló sétahajó egyik kikötőből megy partközelben a másikba. Közben a parancsnoki hídon ügyelni kell, hogy jó kilátás nyíljon a vidék szépségére. Több utas állt, kezében fényképezővel a hajó üvegtáblával védett korlátjánál és szorgalmasan kattintgatta digitális felvevőjét.

Apropó: üvegtábla. Két feladattal is rendelkezik. Védte az utast, hogy ne essen a tengerbe. Továbbá: védte a tengert a felelőtlenül viselkedő embertől. Senki sem dobhatott semmit a vízbe! A nevezett hajótársaság, ami nagy felelősségtudatra vall és dicséretet érdemel, zászlajára tűzte a „save the wave", a Védd a tengert! jelszót. Azon ritka cégek közé tartozik, akik hulladék és szennyvíz visszahagyása nélkül szelik a hullámokat. Sem a fedélzeti mosoda sem a fürdőszobák szennyvizét nem eresztik a tengerbe! A konyha maradéka containerbe került.

Mivel töltik idejüket az utasok? Mivel foglalatoskodnak és mivel szórakoznak a hajó fedélzetén? Üdülni jöttek! Pihenni óhajtanak unatkozás nélkül! A „Cruise Director" feladata, az ő felelősségi hatáskörébe tartozik a reggeli, a délutáni és az esti órákra szórakoztató vagy ismeretterjesztő tevékenységeket kitalálni és lebonyolítani, ami lehetőleg sok utas érdeklődésére talál.
Említettem a naponta megjelenő „cruise compass" fedélzeti újságot. Ebben közlik, hogy mikor, hol, mi zajlik. Találomra kezembe vettem a 4. napra kiadott példányt. Idézek: Reggel 7:30-tól 11:30-ig 19 tevékenységre nyílik lehetöség. Pl. torna, „Fun Fitness". Délután 12:15-től 18:30-ig 21 rendezvényt számoltam össze. Pl. előadás, „New Skin, New You". Este 19:00-től 23:00-ig 15 műsorpontot találtam. Pl „Rock & Roll Music". Az utasok saját leleményességükből is lelhetnek szórakozást a fedélzeten található számos tornaszeren, valamint a könyvtárban, moziban, színházban, kaszinóban és stb.

Kimagasló rendezvény is az említett röplap tétele volt. Vezércikk foglalkozik vele. Szárazföldre indított kirándulás kimagasló, egyben kényes eseménynek számít! Erről tanúskodott a lebonyolító legénység udvariatlan magaviselete. Velük nem volt ajánlatos akadékoskodni! A „security-officer" utasítása követendő parancs. Nincs teketória. A résztvevők ki- és behajózása komoly biztonsági lebonyolítást igényelt. Ki hagyta el s ki tért vissza a fedélzetre? A parancsnoki híd erre nagyon kényes volt. Külön kapu szolgált a távozóknak s külön kapu szolgált az érkezőknek.
Az is gondot okozott, hogy a kihajózás hogyan zajlott? Három változatot ismertem meg. A hajó bejár a kikötőbe és szabályosan kiköt. Ez esetben a kirándulók gyalog hagyták el a fedélzetet. Az is előfordul, hogy a hajó lehorgonyoz a nyílt tengeren. Ez esetben motorcsónakkal vittek bennünket a partra. Már aki merte ilyen vállalkozásra adni a fejét! Ugyanis nagy ajjal-bajjal járt! Különösen az átlépés a csónakra okozott szinte leküzdhetetlen félelmet. Kérlelhetetlen mozdulatlanságot. Hiába hurkolták, kötötték feszesre a kötelet. A dióhéjnyi csónakot ide-oda dobálta a magas hullámverés.
A 3. partraszállási lehetőség inkább csak vészkijáratot jelentett. Helikopter. Valamint madártávlatból megtekinteni, arra is szolgált. Egyszer sem láttam felszállni.

Skagway. Egy ilyen nevű fjord végén és ilyen nevű folyó partján található város az 1890-es aranyláz korából. A századforduló táján a legnagyobb alaszkai település volt. Manapság turizmus nyújtja a megélhetés alapját. Hajóutunk 5. napján kötöttünk itt ki. Partközeli kirándulásra jelentkeztem egy „husky"-eszkimó kutyafarmra. Útközben nem győztem csodálkozni.
Egy 3 órás autóutat partközelnek mondanak. Menet közben a gépkocsivezető huskykutyákról szerzett ismereteit adta elő. Tőle hallottam, hogy az eszkimó kutya őse Szibériából származik. Egy ott élő népcsoport tartotta, szinte családtagként, igavonó állatnak. Önsúlyának 9-szeresét tudja húzni. Jó tájékozó képességgel rendelkezik. Házőrzésre nem alkalmas. Szabadon sem szabad tartani, mert halálra marja a társait. Agresszív jellemük tükröződik a szemükből.


A vendéglátó farmon sok kutyát láttam. Ahogy a képek mutatják, mind láncra van kötve s nem mozoghatnak szabadon. Télen sem tarják őket zárt ólban. Manapság igavonó bevetés kiment a divatból. Alaszkában csak eszkimó kutyák tenyésztett változatát alkalmazzák a népszerű „dog-sledding", kutyaszán versenyekre. Állítólag gyorsabbak. Számos tévéadás szólt róluk. Kutyaszánon ülni, kutyaszánnal menni, érdekes élmény lehet! Említette egy ismerős. Ezzel izzó kíváncsiságot ébresztett bennem. Miért ne? Gondoltam magamban. Kutyaszán Európában nem mindennapos jelenség. Kutyaszánnal menni, bizony nem sok embernek adatik. Kipróbáltam. Nagy élménynek bizonyult. Teljesen feldobta a kedélyemet. Az ugató kutyák izgalmas türelmetlensége fogott el engem is, átcsapott rám is. Velük együtt alig győztem kivárni a „go", az „Indulj!" parancsszót.
Mindet egyenként külön-külön meg tudtam volna ölelni. Buzgó odaadásukat és teljes testi bevetésüket látni, csupa öröm és tiszta élvezet. Itt is látható a rámenős jellemük. Nincs köztük lazsáló. Kivétel nélkül beleszakadtáig mindegyik húzza a szánkót. A szomszédját erőszakosan el akarja nyomni.

Minden kutya tudja rangját és ismeri a helyét, ahova befogják. Baj van, ha egy kutya hibázik és nem tud időben helyesbíteni. Így történt ottlétemkor. Egy bal oldalt húzó kutya valahogy átkerült a húzókötél jobb oldalára. Az ottani kutya nyomban észrevette a szokatlan helyzetet. Beavatkozásnak, rangján alattinak tekintette. Hogyan méltatlankodott? Hallani a vádló csaholását, látni panaszkodó vissza-visszatekintést a hajtóra, szinte emberies vonásra engedett következtetni. Erre a hajtó egy pillanatra megállította a fogatot. A feszült húzókötél meglazult és a hibázó kutya nyomban helyesbített. Majd ismét elhangzott a „go"! Tizenkét állat egy kutyaként pattant útra. Tanulságos, egyben élvezetes és felejthetetlen élmény volt. Köszönöm az ismerős jó ötletét!

Mi hiányzott a kirándulás valódi élményéből? Sajnos a hó! Az tette volna habra a cseresnyét. Állítólag érkezésünk előtt olvadt el. Így kerekeket szereltek szánkónk talpa alá. Kimondottan sajnáltam, mert nagyban csorbította az élmény igazi hangulatát, az élmény valódiságát. Ennek dacára egy ritka szép egyedi élménnyel tértem vissza a kikötőben veszteglő cirkáló fedélzetére. Sztoikus nyugalommal tűrtem a „security-officer" alapos motozását, detektorozását meg a cipőm ellenőrzését. Az élménydús kirándulás friss erőt adott újabb izgalmas kaland vállalására, indítására.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Európa a mi játszóterünk

Győr-Portugália. Tíz ország fiataljai együtt ismerkedtek uniós lehetőségeikkel egy Portugáliában… Tovább olvasom