Kék hírek

2018.05.25. 08:30

Felújítás a sztrádán - speciális közlekedési helyzetet mutatunk az M1-es autópályán - fotók

Az idei év kronológiájához tartozik az M1-es felújítása. Rengetegen álltak a kocsisorban. A sok veszteglő autós közül egy győri hívta fel a figyelmünket a következő szituációra.

Szeghalmi Balázs

Visszafék


"Számomra értelmezhetetlen módon helyeztek táblákat a felújítás alatt álló szakaszokon. A belső sávban 120km/h, a külsőben 80km/h sebességkorlátozás van érvényben. A tábla hogyan egyeztethető össze a párhuzamos közlekedés szabályaival, hatályon kívül helyezi azt?" - kérdezte Olvasónk. Nem rövid szakaszról van szó, a táblákkal 35 km-en át találkozunk. Olvasónk felvetésének gyakorlati oldala is érdekes: előzés után rögtön vissza kell(ene) fékezni 80-ra, ha egy gyorsabb autó miatt a külső sávba kényszerülünk?


Speciális szabály


"Március közepétől sávonkénti sebességszabályozás lépett életbe a zsámbéki és tatabánya-újvárosi csomópontok között mindkét irányba. Ezekre a sávok fölött, hidakon és változtatható jelzésképű táblákon hívjuk fel a figyelmet" - kezdte Pécsi Norbert Sándor. A Magyar Közút kommunikációs osztályvezetője szerint alaphelyzetben, a speciális szabályozás nélkül a teherautók a KRESZ szerint legfeljebb 80-nal, a személyautók 130-cal közlekedhetnek a sztrádán. Tény: pár előzgető kamionsofőrt leszámítva, a több tonnás járművek ritkán haladnak sokkal gyorsabban 80-nál az M1-esen.

 

Érdemes hangsúlyozni: a 120-as és a 80-as tábla nem a legkisebb, hanem a megengedett legnagyobb sebességhatárt jelenti.

Érdemes hangsúlyozni: a 120-as és a 80-as tábla nem a legkisebb, hanem a megengedett legnagyobb sebességhatárt jelenti.


Figyelem


A Közút értelmezése szerint az egyedi szabályozáskor a belső sávból külső sávba sorolásnál pontosan ugyanazt a manővert kell végrehajtani, mint amikor normál szabályozás esetén kisorolva elhagyni készülünk a pályát. Igaz, a járművezetők részéről - az útállapotok miatt is - még fokozottabb, hosszabb ideig tartó figyelemre van szükség. Pécsi Norbert Sándor szerint azért döntöttek a beavatkozás mellett, hogy a felújítás alatt álló szakaszokon, amennyire lehet, kedvezzenek az autósoknak. Vagyis a belső sávban ne 80 km/órával kelljen haladniuk, hanem a lehetőségekhez mérten a legtempósabban.

A kulcsmomentum


Más forrásból úgy értesültünk, hogy az említett forgalomtechnikai megoldást a szomszédos Ausztriában és Szlovéniában is alkalmazzák a sztrádák felújításakor. A KRESZ 1975-ös rendelete teszi ezt lehetővé hazánkban. Egy győri közlekedési szakember szerint ennek a szabálynak az alkalmazásakor a döntéshozónak különösen mérlegelnie kell a sávok közötti sebességkorlátozás különbségének meghatározását. Ez a kulcsmomentum.

Fotók: Béres Márton

Fotók: Béres Márton

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!