Kisalföld logö

2017. 06. 29. csütörtök - Péter, Pál 21°C | 31°C Még több cikk.

Rögvalóság

Azt az egy életét pedig mindenki szeretné jó körülmények között eltölteni.

A hallgatói szerződés alaptörvénybe emelésének terve kiverte a biztosítékot a diákoknál. Éles politikai vihar kerekedett, számos érv és ellenérv csapott össze. Szerintem ez is olyan kérdés, amelynek megítélése az emberek számára a hiten múlik: amelyik pártban hisznek, annak álláspontját vallják. Ez esetünkben még csak nem is vakhit, hiszen vállalható indokok sorakoznak egymással szemben. Érdemes talán néhányat említeni, mert gyanítom, többen épp az említett hit alapján rég döntöttek már, noha a fontos tényeket és tényezőket nem is ismerik. Nézzük!

Ha egy cég taníttatja valamelyik munkatársát, szerződést köt vele, rendszerint olyat, hogy a tanulmányi idő kétszeresét le kell dolgozni náluk. Erre azt mondjuk, rendben van. Ezen az alapon az állam, mint a legnagyobb cég, joggal írhatja elő, hogy az ő kasszájából egyetemre járatott fiatal dolgozza már le „nála" a rá költött idő kétszeresét. A kívánt szabály erről szól.

Teljes joggal elvárható az is, hogy ha egy fiatalra költött az állam, s kiképeztette egy feladatra, akkor teremtse meg a feltételeit annak is, hogy az illető munkát találjon e hazában, tisztességes bért kapjon érte, s legyen perspektíva, előremeneteli lehetőség a tanult szakmában, hivatásban.

Úgy látom, e két elvárás mindegyikének teljesülnie kellene a békéhez. A helyzet ezzel szemben az, hogy azok a fiatalok, akik felsőoktatásba készülnek, különösen a legtehetségesebbek, nem szívesen írnak alá ilyen, „röghöz kötést" célzó szerződést. Mert azt látják, hogy Magyarországon egy fiatal orvos, mérnök vagy kutató számos nehézséggel találja magát szembe. Meg kell küzdeni a becsontosodott hierarchiával, kusza érdekviszonyokkal, a teljesítmény mellé egyéb tulajdonságokkal is fel kell vérteznie magát, ha akar valamit, és nem mellesleg a töredékét keresheti csak, mint egy átlag német, norvég vagy angol kolléga. Azt látják tehát, hogy odaát ugyanahhoz a teljesítményhez nagyságrenddel jobb körülmények járnak. Azt az egy életét pedig mindenki szeretné jó körülmények között eltölteni. Önzőségnek mindez nem nevezhető.

Huszonhárom évvel ezelőtt azzal a hittel fordítottunk az ország szekerén, hogy utánaeredünk az osztrákoknak, és még a mi életünkben érzékelhető közelségbe kerülünk velük. Elment bő két évtized, és vajmi keveset faragtunk a hátrányból. És nem látszik még a remény sem. Ez itt a baj, ez okozza a diákok ellenállását. Az pedig bosszantó és nem is igazán gusztusos, hogy akik mindezt intézték, akik felváltva vezették az országot, s juttattak bennünket ide, most vagy vádolják a jövőjükért küzdő fiatalokat, vagy éppen pajzsként tartják őket maguk előtt.

Hülyék voltunk. Velük kellett volna aláíratni egy kemény szerződést annak idején.

Olvasóink írták

  • 8. borsmenta 2013. február 21. 20:04
    „7. lamadrugada

    Két egyetemista szülőjeként ugyanezt gondolom.”
  • 7. lamadrugada 2013. február 19. 21:50
    „Előrebocsátom: én állami pénzen tanulok és aláírtam, hogy maradok.
    Én ebben semmi rosszat nem látok. Ha az állam ingyen taníttat, az a minimum, hogy itt maradok dolgozni.
    Aki pedig mindenképpen külföldre akar menni dolgozni, az ne várja el az államtól, hogy taníttassa. Az fizesse magának a diplomáját. Én is munka mellett tanulok, mert hiába van "ingyen", még így is sok költségbe kerül, amit magamnak kell előteremtenem.
    Azt is megteheti bárki, ha végképp nincs pénze, hogy továbbtanulás előtt egy-két évet dolgozik, akár külföldön is és spórol a tanulmányaira. Aztán elvégzi a sulit, kifizeti a tandíjat és utána mehet, amerre lát. Ha külföldön dolgozik, úgyis hamar behozza az árát, utána meg kaszálhat a zsíros állásával.
    Úgyhogy nem értem, mi a gond. Ide nekünk mindent, csak nekünk ne kelljen cserébe semmit tennünk?”
  • 6. dsj 2013. február 19. 11:14
    „A cikk szerintem is jó. Ami nem lett aláírva, de tán megfogalmazva sem, azt úgy hívják: Társadalmi Szerződés. Most mintha senki sem foglalkozna vele. Vagy csak titokban?”
  • 5. tradermike 2013. február 19. 09:23
    „Szerintem is jó cikk, de...
    1, Nem lehet hogy túl sok mindent várunk el idehaza, hogy ingyenes legyen? Köztük például a továbbtanulást. Elvárjuk, hogy lényegében bárki, gondolkodás nélkül, és akármilyen diplomát megszerezhessen, majd valóban azt kezdhessen vele, amit akar. Én például sajnálom az adóforintjaimat azoktól, akik nem gondolkodtak előre a munkaerőpiaci viszonyokon, elvégzik egy nullaközeli értékű intézmény közgáz-diplomáját, majd egy szoláriumban válnak pultossá, sőt: jól is érzik ott magukat.
    2, Nem védeni akarom Cseh Sándort (lentebb felmerült a neve), de ő nem gondolkodhat senki helyett. Ha elvárjuk a fentebb pedzegetett m*rhanagy ingyenességet és szabadságot, akkor neki mi beleszólása lenne abba, hogy ki melyik intézmény ingyenes diplomáját választja? Ő felveszi a jelentkezőket, lehívja az utánuk járó állami támogatást, aztán aki nem rostálódik ki, az a végén kap egy diplomát. A mostani finanszírozási rendszerben max annyit tudnak értük tenni, hogy összecsavarják az oklevelet, hogy azon keresztülnézve élesebben lássák a frissdiplomások a munkanélküliség felé vezető utat.”
  • 4. SiLa 2013. február 18. 23:33
    „Tisztelt Somodi Úr!
    Ön elvárja, hogy az állam teremtse meg a feltételt a végzett diák elhelyezkedésének. Fordítsunk a dolgon, az állam csak annyi diákot szeretne képezni, amennyinek feltételezhetően jut munkahely.
    Más! Egyre kevesebb gyerek születik(sajnos), ebből következik hogy egyre kevesebb iskolára van/lesz szükség, tehát kevesebb pedagógust kéne képezni. Ügy gondolom, hogy a felső oktatásban a hallgatókat a tanárok buzdítják a tüntetésre, mert féltik a helyüket.”
  • 3. immerzimmer 2013. február 18. 18:20
    „Egy érdekes győri vonatkozás : a NYME Apáczai CS J . Tanitótó szakán minden évben kiképez az állam 200 ált. isk pedagógust. Vajon miért? Folyamatos demográfiai mély völgy előre kiszámolható 7 évre kis szórással mennyi iskolás koru gyermek lesz a városban. 10 év alatt 2000 munkanélülit képzett ki az intézmény. Cseh Sándor urnak nem kellene GONDOLKODNI is ? kOCKÁS PAPIRT TOLLAT ADOK HOZÁ SZÁMOLJON !”
  • 2. immerzimmer 2013. február 18. 18:20
    „Egy érdekes győri vonatkozás : a NYME Apáczai CS J . Tanitótó szakán minden évben kiképez az állam 200 ált. isk pedagógust. Vajon miért? Folyamatos demográfiai mély völgy előre kiszámolható 7 évre kis szórással mennyi iskolás koru gyermek lesz a városban. 10 év alatt 2000 munkanélülit képzett ki az intézmény. Cseh sándor urnak nem kellene GONDOLKODNI is ? kOCKÁS PAPIRT TOLLAT ADOK HOZÁ SZÁMOLJON !”
  • 1. immerzimmer 2013. február 18. 18:01
    „Nagyon jó a cikk , gratulálok, szépen összefoglalta a LÉNYEGET !

    Egyébként az egyetemisták heccelése csak kirakat kampány. Mi van a szakmunkásokkal akiket szintén állami pénzből képeztek ki és ausztriában szereli a csövet, festi a falat rakja a parkettát első osztályú minőségben? Azt nem kéne ide kötni? Miért baj ha tovább tanul az ember? Mert irigyek a kormánnytagok, a szocik meg a fideszesek is,hiszen sokuknak kamu diplomája van.

    Senkit ne kössenek röghöz ! Nem középkor. Én eddig rengeteg adót fizettem amiből kellene futni arra hogy majd a gyerekem tanuljun. Nem kéne párttól függetlenül elsikkasztani.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vagyon, ok

...vagyonom gyarapodása mögött az aranykoronákban mérhető szorgalmam áll. A tortára az i-t az idei… Tovább olvasom