Gyűjtse össze az érdekes cikekket a címek mellett lévő később elolvasom ikonokkal!

Győr-Moson-Sopron - kisalfold.hu

2014. 11. 22. szombat - Cecília

Még több

Itt vagyok: Nyitólap > Győr hírei, győri hírek > Színre léptek a legeredetibb győri léghajlítók! - fotók

Színre léptek a legeredetibb győri léghajlítók! - fotók

Hallott Ön már sűrített levegővel hajtott járművekről? A győri egyetemisták AirGO névre hallgató csapata megmutatja, miről is van szó!

Szeghalmi Balázs - 2012.05.16. 00:05
Megosztás: Facebook Twitter E-mail


Az ötödik, jubileumi Pneumobil verseny indulói idén is megpróbálták bebizonyítani, hogy a levegő nem csupán a szerves élet, de a jövőt idéző járművek hajtóereje is lehet.

Egyetemi csapatok versengése: négy országból 41 csapat indult Egerben

A magyarországi műszaki felsőoktatási intézmények hallgatói és a Csehországból, Lengyelországból és Romániából érkező - többnyire szintén egyetemi - csapatok szurkolók sokasága előtt mutatták meg, hogy a pneumatikus hajtással rendelkező járművek nem csupán házi barkácsolások, hanem gondos műszaki tervező munka eredménye.

A négy országból érkező, 41 csapat idén is öt kategóriában mérte össze tudását a saját tervezésű és kivitelezésű, sűrített levegővel hajtott járművek bemutatóján és vetélkedésén az egri Érsekkertben.

A legeredetibb konstrukció kategóriában a legkiemelkedőbb műszaki megoldásokat felsorakoztató, egyúttal leginnovatívabb jármű nyerhette el az elsőséget.

A komoly elismerést jelentő díjat a Széchenyi István Egyetem AirGO Pneumobil csapata hozhatta haza Győrbe.


Az AirGO csapat tagjai: Kovár Annamária, Cser Norbert, Mándli Péter, Rigó Attila, Szele Ádám, Ungár Tamás,

"A kocsi hajtóanyaga 10 literes túlnyomásos palackban tárolt sűrített levegő"

"Második alkalommal indultunk el az Egri Pneumobil Futamon. A csapat négy gépészmérnök egy mechatronikus és egy marketinges hallgatóból áll" - kezdte portálunknak Rigó Attila, a Széchenyi István Egyetem AirGO Pneumobil Team csapatkapitánya.

"A járművünk teljesen káros anyag kibocsátásmentes, a kocsi hajtóanyaga 10 literes túlnyomásos palackban tárolt sűrített levegő. Az idei versenyre teljesen egyedi konstrukció megvalósítása volt a célunk.

A jármű tervezése tavaly szeptemberben kezdődött és egészen december közepéig tartott. A tervezés során remek kiinduló pont volt a tavalyi jármű, a váz áttervezése is innen kezdődött el.

Galéria kép

Nagy hangsúlyt fektettünk a megfelelő teljesítményű hajtáslánc kifejlesztésébe, amelyet a visszajelzések szerint sikerült elérni.

Igaz, mi még látunk benne fejlődési lehetőséget, így nem titkolt szándékunk a nyáron tovább fejleszteni" - folytatta Rigó Attila.

"Speciális csapágyak és teherviselő elemek szükségesek a hajtás megvalósításához"

"A motor felépítését tekintve lineáris rendszerű, ami annyit jelent, hogy a pneumatikus hengerek egyenes vonalú mozgást végezve mozgatnak egy fogaslécet, ami egypár fogaskereket hajt meg, így alakítjuk át az alternáló mozgást forgó mozgássá.

Természetesen mindez ez csak leírva ilyen egyszerű. Speciális csapágyak és teherviselő elemek szükségesek a hajtás megvalósításához.

Az elektromosan vezérelhető útváltó szelepeket (amelyek a hengerbe jutó levegők útját szabályozzák) a tavalyi járművön egyszerű, kereskedelmi forgalomban kapható relékkel vezéreltük, szám szerint 18 darabbal.


Galéria kép

Idén ebben is fejlődtünk, mivel a relét és a PLC-t mellőzve, egyedi mikrokontrollerrel vezéreljük az említett útváltó szelepeket.

Ezzel rengeteg lehetőségünk nyílik profibb vezérlést írni a kocsira, figyelve a különböző teljesítmény és egyéb bejövő adatokat, s ennek tükrében a vezérlő saját maga tud módosításokat végrehajtani" - magyarázta sikerjárgányuk felépítését AirGO Pneumobil Team csapatkapitánya. 

"Nagyban hasonlít a Forma 1-es autók felfüggesztéséhez"

"Komoly számításokat igényelt a váz megtervezése is ami teljes egészében alumínium elemekből épül fel.

A jármű három kerekes kialakítású ennek a felépítésnek az instabilitását kompenzálva elől dupla lengőkaros felfüggesztés van, ami nagyban hasonlít a Forma 1-es autók felfüggesztéséhez.

A tökéletes jármű megvalósításához azonban szükség van szép karosszériára is, amit Zsebők Péter kollégánknak ezúton is köszönünk.

A kompozitburkolat a járműiparban előszeretettel használt anyagból készült, mely speciális gyantából és üvegszövetből áll össze.

A formát 3D-s marással készíttettük el. A jármű kivitelezése januárban kezdődött és egészen április végéig tartott.


Galéria kép


A legjobb dizájn különdíja is Győrbe került

Az első megmérettetés május 1-én volt a VII. Széchenyi Futamon. Itt a jármű a Tanulmány Autó kategóriájában III. helyezést ért el, a futamon indult 11 Pneumobil közül a mi járművünk lett az első.

Ez volt egyben a jármű főpróbája is, amit tökéletesen teljesített, ezután következett a fő futam melyet most hétvégén rendeztek meg Egerben.

Nagy örömünkre a négy kategória közül az egyikben a dobogó felsőfokára állhattunk, hiszen mi nyertünk meg a legeredetibb konstrukció kategóriáját, melyet a legkiemelkedőbb műszaki megoldásokat felsorakoztató, egyúttal leginnovatívabb jármű kaphat meg.

Ezen hatalmas elismerés mellett a legjobb dizájn különdíját is hazahozhattuk" - zárta szavait Rigó Attila.

A Metalmobil csapata 9163 métert tett meg léghajtánnyal

Nézzük az egri rendezvény további versenyszámait. A távolsági kategóriában, ahol a járműveknek egy sűrített levegővel feltöltött palackkal a lehető legnagyobb távolságot kellett megtenniük, a marosvásárhelyi Metalmobil csapata jutott a legtovább: léghajtányukkal összesen 9163 métert tettek meg.

Az ügyességi futamban a járműveknek és pilótájuknak egy igencsak technikás pályán kellett a legjobb teljesítményt nyújtaniuk. Idén a Debreceni Széllovagok.

A jelképes koronát, azaz a Rexroth Legjobb Pneumobilja 2012 címet, amelyet hagyományosan az egyes versenykategóriák győztesei közül választ ki a zsűri, ezúttal a szegedi MK Laren csapata viselheti egy éven át.


A négy legjobbnak ítélt csapat. A győri Air-Go a kép bal szélén látható.

Megosztás: Facebook Twitter E-mail

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!


Moderálásra küldöm 7. KAP 2012.05.16. 19:42

Akkor itt gratuláljunk a másik hasonló két győri csapatnak is. Akik a Shell-Eco marathonon indultak és Bosch elektromobil versenyen. Én ugyan nem vagyok csapattag, de láttam milyen lelkesedéssel és saját ötletekkel csinálták a gépeket.
A cikkírótól kérdezem mi az a léghajlítás? Talán léghajtók nem? nem igaz hogy ilyet nem vesz észre.

Moderálásra küldöm 6. ungi_t 2012.05.16. 16:46

Sziasztok!

A hozzászólásokra szeretnék reagálni, mint az egyik csapattag.

KAP: az tény és való, hogy a sűrített levegő előállítása, valamilyen közvetett vagy közvetlen módon károsítja a környezetet. De ugyanez megfigyelhető a napkollektor előállításánál is. Jelenleg nagyon kevés olyan gyártástechnológia van, aminek a káros anyag kibocsájtása szinte nulla legyen, bár erre egyre inkább törekednek.

Mankapunka: nem is volt soha olyan célunk, hogy mindenki azt gondolja, hogy mi találtuk fel a spanyolviaszt, vagy mi terelgetjük a passzát szelet. A cikknek egyetlen egy célja volt, mégpedig az, hogy ne csak a szűk pneumobil "társadalom" tudjon erről a megmérettetésről, hanem a győriek is, mivel a város nevét szerintem ezzel öregbítjük, hogy sikerült egy olyan kocsit megterveznünk és megépítenünk, győri egyetemistaként, amely megállná a helyét akár nemzetközi szinten is.

A verseny célja sem az, hogy minden csapat sorba álljon a fizika Nobel-díjért, mivel olyan perpetuum mobilét… Tovább olvasom »

Moderálásra küldöm 5. Tapmancs 2012.05.16. 12:31

Valóban a sűrített levegő az egyik legdrágább energiahordozó, és ezzel autókat hajtani legalább akkora kamu-környezetvédelem mint az elektromos autó, amihez az áramot széntüzelésű erőművekben termelik meg.

De ennek a versenynek nem ez a lényege hanem elsősorban jó reklám és befektetés a Bosch-Rexrothnak (aki megismeri a cuccaikat jó eséllyel később is ezeket keresi), izgalmas munka, tapasztalatgyűjtés és buli a csapattagoknak.

Moderálásra küldöm 4. Mankapunka 2012.05.16. 12:15

Jó pár 10-20 éve ezt az alapot már a buszokban rég használják,annyira nem kell elájulni.

Tény,hogy kemény munka megtervezni,de a spanyolviaszt megint nem ők találták fel.

Moderálásra küldöm 3. Balu220 2012.05.16. 11:50

Gratulálok a csapatnak, rengeteg munka lehet a tervezésben és a gyártásban.
Öröm, hogy Győrbe ilyen tehetséges és rátermett fiatalok tanulnak.

Moderálásra küldöm 2. KAP 2012.05.16. 10:43

Gratulálok a csapatnak! Valódi mérnöki munka.
Csak egy dolgot nem értek? Ez miért káros anyag kibocsátásmentes? (Ezzel nem a csapat érdemét vonom kétségbe.) A jármű valóban az, de a sűrített levegő nem keletkezik csak úgy magától. Kell hozzá egy kompresszor, amit általában áram hajt, ha az áramot nem víz, szél, napenergiából állítják elő akkor már nem is 0 a kibocsátás, csak helyileg máshol történik, nem az autónál.

Moderálásra küldöm 1. Tapmancs 2012.05.16. 06:08

Gratula a fiúknak-lányoknak, óriási munka egy ilyet összehozni.



Töltés, kérem várjon!
ˆaz oldal tetejéreˆ

hirdetés

Cikkajánló

bezár
asdasd
Kérem várjon, jelentkezését rögzítjük...