Kisalföld logö

2016. 12. 07. szerda - Ambrus -4°C | 2°C

Rakparton fut majd az új út

A múlt héten írtunk arról, hogy a győri önkormányzat közbeszerzési eljárást indított a Dunakapu tér felújításának tervezésére.
Fűke Péter településfejlesztési főosztályvezető akkor elmondta: olyan rendezvényterület kialakítása a cél, amely az év egészében élettel teli városi térként működik. Ennek érdekében a teret mentesítik a jelenlegi járműforgalomtól. Az alapgondolat az, hogy a révfalui híd forgalmát nem a téren, hanem az alsó rakparton vezetik el. Az ötlet még 2007-ben született, gazdája Békési György építészmérnök.

Békési György tervező lapunknak így idézte fel a „hídról jobbra le" ötlet születését: „A város 2007-ben építészeti ötletpályázatot írt ki a tér rendezésére. A pályázók egyik legfontosabb feladata akkor is az volt, ami ma: elsőbbséget adni a téren a gyalogosforgalomnak, közvetlen kapcsolatot kínálni a Belvárosnak a Mosoni-Dunához. A lehetőségeket latolgatva merült fel bennem az, hogy a teret átszelő járműforgalmat a jövőben az alsó rakparton vezessük."

Ez azt jelenti, hogy az új útvonal – természetesen kétirányú forgalommal – a papnevelde mellett haladva befordul a Kossuth híd alá, onnan a várfal közelében vezet az Újkapu utcai, ma is meglevő feljáróig. „Ez a megoldás kínálja a legnagyobb szabadságot a gyalogos tér jövőbeni használata, új berendezése számára" – hangsúlyozza a tervező.

Az új útvonal – természetesen kétirányú forgalommal – a papnevelde mellett haladva (képünkön balra) befordul majd a Kossuth híd alá, onnan a várfal közelében vezet az Újkapu utcai, ma is meglevő feljá
Az új útvonal – természetesen kétirányú forgalommal – a papnevelde mellett haladva (képünkön balra) befordul majd a Kossuth híd alá, onnan a várfal közelében vezet az Újkapu utcai, ma is meglevő feljáróig. Az ötlet Békési Györgytől származik. Fotók: Bertleff András


„Az eredményhirdetésen meglepetéssel láttam, hogy erre az új közlekedési rendre senki nem gondolt. A tervpályázaton én technikai okokból nem indulhattam, így az ötlet részleteit ekkor dolgoztam ki: a tervlapokon látható volt a folyó mellé javasolt új zöldterület, a mélygarázs rakparti főbejárata, a tér felszínének kialakítása és az árvízi közlekedés módja is. Mindezt 2007 júliusában átadtam a városi főépítésznek és ismertettem a Győri Mérnök Műhely és a Győri Építész Műhely együttes ülésén is."

A tervező 2009-ben tudta meg, hogy a város által felkért közlekedési szakértők tanulmánya is igazolta: a „hídról jobbra le" elv szélesebb városi összefüggésekben is működőképes. A frissen megismert igények alapján új tervváltozatokat készített és azokat városi vezetőknek is bemutatta.
„A Dunakapu tér újjátervezését különleges feladatnak látom: az új, egységes használati mód mellett is szükségesnek tartom a tágas terület ésszerű tagolását. A tér nyugati fele legyen gyalogos hídfő piaccal, a mélygarázs gyalogos kijáratával, aluljáróval, üzletekkel, a keleti fele pedig legyen nyugodt forgalmú gyalogos sétatér.

A rendezvényszínpad legjobb helye – a tér természetes lejtése miatt – a tér déli oldalán kínálkozik. A történeti értékek védelmére javasoltam terveimben a többszintes, de kis alapterületű mélygarázst, valamint a tér keleti szegélyén a ma eltemetett kazamaták közül néhánynak a helyreállítását. Az eredeti bástyatérszintet jelző új építménnyel megnövelhető a rendezvények nézőtere" – hangsúlyozta Békési György, majd hozzátette: örül, hogy ötlete, tervei előmozdítják a Belváros északi kapujának új életre keltését.

Olvasóink írták

21 hozzászólás
12
  • 21. pancser 2011. február 09. 20:18
    „Hajrá Győr, a sok magát városvédőként meghatározó, de valójában a fejlődést felfogni nem bíró maroknyi ember hőzöngése nem lehet egy város fejlődésének megakadályozója!”
  • 20. bussz 2011. február 09. 18:21
    „És azon gondolkoztak,hogy a buszok is el fognak férni?Pl a híd alatt,meg hát eléggé szinte egy hajtűkanyar az a hídról jobbra le,azon egy csuklós busznak izgi lesz kanyarodni!:S”
  • 19. győriember 2011. február 09. 16:59
    „építészmérnök úr, maga olyan hülye helyből, mint más nekifutásból!”
  • 18. Pepe9111 2011. február 09. 14:53
    „Meg a belvárosra is ki lehetne írni, hogy skanzen, belépés csak túristáknak!”
  • 17. Hozzászóló 2011. február 09. 11:27
    „Nagyon egyszerű. Be kell boltozni a Mosoni-Dunát azon a szakaszon, a tetején pedig elfér egy óriási parkolólap. Esetleg el is lehetne terelni...”
  • 16. Hunicum 2011. február 09. 07:59
    „A székesegyház helyén meg jól mutatna egy Auchan... Esetleg a tetejére egy parkoló mint az Árkádnál.”
  • 15. Torbius 2011. február 09. 07:21
    „Namost aki olvasta (sajna elég kevesen) az AVE tanulmányát, az tudja, hogy ők úgy vinnék le a rakpartot, hogy kiszélesítenék, és egy védfalat húznának árvízvédelem gyanánt...
    Békési Úr rakparti útja nem tartalmaz árvízvédelmi dolgokat, sőt annakidején úgy gondolták, hogy a Duna bástya falát kilyuggatva lehet majd a mélygarázsba behajtani... :D
    Szóval egy echte ungarische győri tavasbarlang lett volna a turisztikai attrakció... :D”
  • 14. watix 2011. február 08. 19:35
    „A rakparton vezetet útnak akkor volna értelme, ha nem 200m lenne, hanem akár az iparútig meglehetne hosszabbítani a Duna parton.
    A piacnak meg ilyen formában nincs helye ott, a belváros már rég megérdemelne egy vásárcsarnokot!”
  • 13. watix 2011. február 08. 19:27
    „A belvárost a Szent István út- Galántai út- és a Duna közötti részt teljesen le kellene zárni a forgalom, elöl.
    Csak az mehessen be, aki ott lakik, vagy árut szálit oda.
    Aki képtelen 200m gyalogolni maradjon otthon.
    Ha minden áron be akar menni kocsival, akkor meg a parkoláson kívül, az oda való behajtásért is fizessen!”
  • 12. surdilovics69 2011. február 08. 19:20
    „Már megint milyen képtelen ötlet ez?? Rakpartra vezetni a forgalmat,amikor majd minden évben árvíz van,van úgy,hogy többször is. Ennél még az is értelmesebb lenne,ha lebontanák a hídat,úgyis van helyette már másik.:)
    Az én javaslatom az lenne,hogy inkább olyan dolgokra költsék városatyáink a javakat,mint pl. a 20 éve tervezett Marcal part rendezése,kiépítése,a tervezett horgász-és szabadidőközpont létrehozása és a szintén régóta halogatott marcalvárosi uszoda megépítése. Szerintem ezzel szépülne a peremvidék is,ahol ha jól tudom egy kisvárosnyi ember él. Szerintem nagyobb öröm lenne ez a győrieknek,mint a rakpartra vonatkozó elképzelések!”
  • 11. Révfalui-szúnyog 2011. február 08. 19:10
    „10. <moderálva> Mit jön állandóan ezzel a józsefvárosi piaccal? Itt rendes szigetközi és rábaközi őstermelő gazdák árulják a jó magyar zöldséget, gyümölcsöt, mézet, tojást. Mi a francot érdekel a piac keleti sarkában üldögélő kínaizoknis? Hát azt tényleg el lehet zavarni.”
  • 10. Hedon 2011. február 08. 19:03
    „Az elképzeléseket maximálisan támogatom
    Részletesebb véleményt a kiviteli tervek ismeretében
    mondanék. Az évenkénti 1 max. 2 elöntés pedig
    ahogy a cikkben is szerepel a Jedlik híddal könnyedén
    kiváltható.
    Ez még a kicsivel nagyobb forgalmú
    budapesti rakpartokon is áthidalható az árvizes napokon.
    Reményeim szerint a tér felújítása során a környező
    házak külső rendbetételére is fognak elkülöníteni pénzt.

    A mélygarázs megípítése rendkívül fontos min. egy de inkább
    két szinttel. Egyébként a metró állomások is jóval talajvízszint alatt
    épültek (pl. Budapest) a Duna alatti átvezetésekről nem is beszélve.
    A tér pedig újra meg telik majd élettel ahogy a Széchenyi tér
    sikertörténete is mutatja. Nem a mostani galambszaros jelenből
    és az igénytelen "józsefvárosi" piac adta keretből kell kiindulni.
    A számla nélküli lengyelpiacosdiról pedig már nem is beszélve.”
  • 9. Révfalui-szúnyog 2011. február 08. 18:21
    „Ki a nyavalya fog "sétálni" a rakparton az Elevátor (rezidencia) felé? Minek? Mi látnivaló ott? A helyes megoldás csakis a bástyarendszer és a klazamaták feltárása és élettel való megtöltése. Pl. egy jó török bazár kedvéért sokan elmennének a tér keleti felére, no de csak úgy magában? Minek? És szintén minek oda több kiskocsma? Egyedül a Matróz működik jól ott közel 300 éve. Se mellette a Romantika, se a szabó épületében lévő ilyen-olyan bárocskák nem mennek. S ha több lesz, azok is üresek lesznek, ahogyan üres a végtelenül elcseszett la Maréda, a valaha csodás Kishalász. A helyén létesült undorító giccsparádéba nem sokan mennek be, s akik mégis, gyorsan kifordulnak.”
  • 8. Gab2000 2011. február 08. 17:33
    „gyerekek köll a megrendelés a West Hungária Baunak röviden a történet lényege ennyi”
  • 7. DON 2011. február 08. 17:09
    „Milyen városvezetés az, amelyik eleve úgy akar megépíteni egy rakparti utat, hogy bevallja, bizony azt el fogja önteni a duna minden áradáskor, s akkor majd lezárjuk, s tereljük a forgalmat az új Jedlik-hídra? Ez ugyanis elhangzott, s egy cikkben le is lett írva a Kisalföldben, valamikor a múlt héten. Már eleve úgy akarnak megépíteni valamit, hogy az biztos, hogy nem lesz jó? E mellé az út mellé akarnak mélygarázst (amit valószínűleg ugyanúgy el fog majd önteni a talajvíz áradáskor)? Nincs építész és közlekedésmérnöki diplomám, de ha ilyet oktatnak az egyetemen/főiskolán, én nem bíznék rájuk még egy kondát se, hogy őrizzék...:)”
  • 6. Stewe 2011. február 08. 16:33
    „az első árviznél rakpart lezár, dugó alakul”
  • 5. jóhatudod 2011. február 08. 15:56
    „Ez aztán igen ! Végre egy szakember megtalálta a megoldást ! Le a forgalommal a rakpartra ! Nem baj ha megszünik a parkolási lehetőség ! Majd lessz a tér alatt parkolóház ! De még addig van a városvezetésnek egy-két feladata !! Elöszőr is határozatban kell megtiltani a dunai árodásokat ! A tilalom alól a talajviz sem lehet kivétel ! Fel kell tölteni a rakpartot, nem baj ha a magassabb autók nem férnek el,majd feltöltjük a duna medrét is és megvan oldva ! Különben is egyéltalán miért itt folyik,elterőneljük KEDVES VEZETŐNK háza mellé, hogyha Bp-re szólitja a dolga hát hajón tudjon közlekedni !/a jacht beszerzését megkezdeni / A hidról való lehajtást megkönnyyebbitendő azonnal be kell vezetni az angol közlekedési szabályokat ,igy már könnyen balra kanyarodhatunk a hidról !! Egyáltalán miért van ott hid.........”
  • 4. Torbius 2011. február 08. 15:48
    „Pancser, maga azért van megelégedve, mert magának azt mondták a (birka)pásztorai, hogy megy van elégedve... :D”
  • 3. pancser 2011. február 08. 15:31
    „A győri beruházásokkal vendégként meg vagyok elégedve, vszleg a szokásos helyi vakság gyötri a győrieket!”
  • 2. Pepe9111 2011. február 08. 15:10
    „És ezzel az agyament megoldással ismét sikerül megszüntetni párszáz ingyenes parkolót!
    Tudják mi lesz így a belvárosból? Egy élhetetlenkripta, ahová legfeljebb néhány túrista fog benézni. Ellehetlenítik a napi életet. Felteszem a kérdést. Minek menjek a belvárosba?Termál nincs, Uszoda nincs, Rába mozi nincs, Delikát bolt nincs, Magbolt nincs, a Luki átalakítva, a Gülbaba megszűnt! Most már a piacnak is vége lesz. Aztán majd bezár a Matróz, majd a tejfeles köz régi boltjai. Már csak pár túristákra vadászó vendéglátóegység marad, amik pl. ellepték a Széchenyi teret is, de lassan semmi, amitől az ittlakóknak kedves lenne a város.”
21 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Holnaptól újra Nyugdíjasegyetem!

Közel kilencszáz nyugdíjas várja izgatottan a holnapot. A Széchenyi István Egyetem új aulájában szerdán 14 órakor és 16 órakor kezdődnek az előadások. Tovább olvasom