Kisalföld logö

2017. 10. 23. hétfő - Gyöngyi 9°C | 11°C Még több cikk.

Megyénk nettó átlagbéréhez viszonyítva sokkal olcsóbb a helyi buszközlekedés külföldön

Amire többen nagy összegben fogadtak volna, tény: Ausztriában és Csehországban az átlagbérhez viszonyítva jóval olcsóbb a helyi buszközlekedés, mint Győrben és a többi magyar nagyvárosban. Szavazás.

A kisalfold.hu múlt heti összeállításából kiderült, hogy magyar és külföldi városokkal összehasonlítva mennyibe kerül a helyi buszközlekedés Győrben, Sopronban és Mosonmagyaróváron.

Amint arra ígéretet tettünk korábbi cikkünkben, most a magyar és külföldi városok tömegközlekedési díjait az átlagfizetésekhez viszonyítjuk.

Bár a bérstatisztikák köztudottan "megbízhatatlanok", tény, hogy a magyarországi buszbérletek nemzetközi összehasonlításban is meglehetősen drágák a fizetésekhez képest.

Az 5500 forintos győri összvonalas havibérlet ára a KSH adatbázisában szereplő Győr-Moson-Sopron megyei, nettó 136 737 forintos tavalyi átlagbér 4,02 százalékát teszi ki.

Utóbbi mutató a többi magyar nagyváros esetében egytől egyig magasabb, mint a kisalföldi megyeszékhelyen. Budapesten a havi fizetés (175 784 Ft) 5,58 százalékát, Debrecenben (119 224 Ft) 4,94 százalékát, Miskolcon (118 023 Ft) 5,93 százalékát, Pécsett (120 651 Ft) 5,55 százalékát, míg Szegeden (117 974 Ft) 5,56 százalékát "viszi el" a munkába járáshoz rengeteg ember esetében nélkülözhetetlen havi bérlet.


Indulásra készen a győri Szent István úton - fotó: Kisalföld-archívum.
Indulásra készen a győri Szent István úton - fotó: Kisalföld-archívum.


Brnóban és Bécsben több mint jutányosan jutnak havibérletekhez az utasok
 

Ha a közép-kelet európai országok esetében viszonyítjuk a havibérletek árát az átlagfizetésekhez, akkor messze a brnóiak járnak a legjobban.

Csehország második legnagyobb városában csupán a kézhez kapott - nettó - átlagbér (183 937 Ft) 1,71 százalékát kell áldozni a havibérletekért.

Minden bizonnyal ennél is szívesebben cserélnénk a bécsiekkel: az egykori Császárvárosban az átlagbér (589 125 Ft) mindössze 2,13 százalékát kell fizetni a havibérletekért.


Bécsben az átlagfizetésekhez képest kimondottan olcsó a helyi buszközlekedés.
Bécsben az átlagfizetésekhez képest kimondottan olcsó a helyi buszközlekedés.


Prágában (3,36), Bukarestben (3,67) és Pozsonyban (3,92) egyaránt négy százalék alatti az utóbbi mutató.


Prágai busz a város történelmi negyedében.
Prágai busz a város történelmi negyedében.


Rómában olcsón igénybe lehet venni a tömegközlekedést, míg Londonban mélyen zsebbe kell nyúlni az emeletes buszokért

A nyugat-európai városok közül nem csupán történelmi múltja és csodás hangulata miatt érdemes Rómában élni.

Az Örök városban az átlagbér (445 551 Ft) alig 2,19 százalékát kell költeni havonta arra, hogy az olasz főváros lakói igénybe tudják venni a helyi tömegközlekedést.

London ugyanakkor mélyen zsebbe kell nyúlni a havibérletekért: az átlagbér (496 270 Ft) 7,75 százalékáért lehet igénybe a City tömegközlekedését.


A világhíres londoni emeletes buszokra nem olcsó a felszállás.
A világhíres londoni emeletes buszokra nem olcsó a felszállás.


Olvasóink írták

33 hozzászólás
12
  • 33. Goldmund 2012. november 23. 19:32
    „Az átlagfizetéshez viszonyítani azért is megtévesztő, mert ebben ugye benne vannak a gazdagok is, akik sose járnak busszal. A 18 év felettiek közül (akik már jogosítványt szerezhetnek) busszal többnyire a szerényebb jövedelműek utaznak, ezt bárki láthatja, aki buszozik.
    Úgyhogy a buszon utazó felnőttek átlagjövedelme messze nem az, mint a lakosság átlagjövedelme.
    Nyugaton pedig nem pénzkérdés az autózás, tehát a lakosság arányosabban van reprezentálva a tömegközlekedésben is.”
  • 32. Mankapunka 2012. november 23. 11:08
    „Látom,az ostoba tescos buszos eltünt. Akkor tényleg ennyire ostoba. Jó pár millió van itt még belőle.”
  • 31. molten13 2012. november 23. 08:26
    „Kiváncsi vagyok, mire tippelnek a kommentelők:
    A nyugdíjasok ingyenes utazását ki fizeti?”
  • 30. Pilismajor 2012. november 22. 22:39
    „Az orszagunkat szejjelloptak es aladtak aron alul mas idegeszivu multicegeknek akik szivjak a magyart veret ezerrel. Szinvonal nincs sehol sem . leamortizalt buszok,vonatok,autok mindenhol . Sok balesettel szamolva 1 totalissan tudatos modszerekkkel elszegnyitett Karpat-medenceben. Sullyedunk a teljes kilatastalansag iranyaba ahova taszitanak benunket a magyargyulolok siserehada !”
  • 29. nbalint91 2012. november 22. 21:30
    „23. Nem értek egyet, de tiszteletben tartom a véleményedet. A közösségi közlekedés mindenkié, és nincs.az egyetemistákra szabva.
    27. Ez egy megoldás lehetne a CITY zsúfoltságára. Kérdés, hogy mennyi utas lenne így.”
  • 28. Ambar 2012. november 22. 21:14
    „Szerintem nem sok értelme van az összehasonlítani . Teljesem más azokban az országokban minden!itt élek az itteni helyzet érdekel és tudom egyértelműen azt hogy itt azért élünk rosszabbul mert az nálunk lévő hatalom alkalmatlan a vezetésre.Kiválóak a hazugságra és a másokra mutogatásba.Ennek az országnak a gondjai csak itt lehet csökkenteni mindenféle másokra hivatkozás nélkül.Amire a hatalom akarja van pénz ,ezt jól látjuk.Amíg meg gazdasági növekedés nem lesz, addig nem fog változni semmi.Ez hazánkra vonatkozik, míg másutt van növekedés és alacsonyabb az infláció!”
  • 27. mir 2012. november 22. 19:52
    „22. nbalint91 2012.11.22. 13:59

    És mi lenne ha a citybuszok is fizetősök lennének? Én megveszem a teljes árú bérletet minden hónapban de a szolgáltatás kritikán aluli és nem a totemoszlopokról beszélek.”
  • 26. zoldor 2012. november 22. 19:25
    „Hát én Brnóban dolgozok, de inkább gyalog járok. Egy vonaljegy 20 cseh korona, azaz 220 forint, és 15 percig érvényes. A biciklimet meg ellopták :/”
  • 25. xverax 2012. november 22. 18:50
    „megyénk netto átlagbére sehol sincs a külföldi minimálbérhez képest.....
    erről nemigen írnak cikket:D”
  • 24. vera2012 2012. november 22. 17:57
    „18. rubeola
    Nem szeretem a nyugger szót. Ha a külföldi nyugdíjasok ingyen utazhatnak, annak nem ök az okai. Nem kell irigykedni.

    19. Totya
    "a kinti jólét miatt kell nekünk ilyen szarul élni". Most mond meg, mi köze a kinti "jólétnek" a magyar buszárakhoz?”
  • 23. borsmenta 2012. november 22. 15:24
    „22. nbalint91

    Hm... van Győrnek százvalahány ezer állandó lakosa, kb. fele teljes árú bérletet, jegyet venne, ha a tömegközlekedés elfogadható lenne. De nem az, mert a tömegközlekedést a pár ezer fiatal, életerős egyetemistához igazítják, akik diákbérletet vesznek, és akik simán el tudnának gyalogolni az állomástól az egyetemig, vagy az egyetemtől az árkádig.”
  • 22. nbalint91 2012. november 22. 13:59
    „Az árakon kívül a színvonalat is érdemes lenne összehasonlítani, hisz az sem mindegy, hogy az ember mit kap a pénzéért. Ha hasonló színvonalú szolgáltatás lenne, mint Bécsben, - ahol szerintem öröm igénybevenni a Wiener Linien szolgáltatását -, akkor hajlandó lennék akár még többet is fizetni a győri közlekedésért. És lehet azt mondani, hogy nem érdemes összehasonlítani a két helyet. Valóban, sok mindenben nem lehet. De a közlekedés színvonalát igen is össze lehet néhány tényező alapján. Az árat persze más tényezők is befolyásolják, így em teljesen helytálló a hasonlítási alap, ugyanakkor a zsúfoltság, összehangoltság, elérhetőség, kialakítás, várakozási idő, elégedettség (bár ez M.O-n biztosan nagyon alacsony lenne), és még sok más tényező alapján egy komplex összehasonlítást is lehetne végezni a városok között.

    Korábban valaki említette azt, hogy a nyugdíjasok azért utaznak, hogy ne kelljen fűteni. Ezt egészen addig nem akartam elhinni (akárhány ember mondta volna), amíg a gyakorlatban meg nem tapasztaltam tavaly télen (mint szagban, mint egy idős hölgy elég hangos beszélgetését követően). Sajnos tényleg így van. Véleményem szerint nem a teljes kezdvezményt kellene megvonni a 65 év felettiektől, de legalább egy 50% -ot velük is ugyan úgy kéne fizettetni, mint a diákokkal. Gondoljunk csak az egyetemistákra, és ne arra a rétegre, akik a bevételük nagy részét elisszák. Többnyire nincs fix kereset, a diákmunka nem mindig elég, és nem mindig megoldás, az ösztöndíj (ha van) semmire se elég, a szülők meg nem mindig tudnak támogatást biztosítani.

    A TESCO járatot ne keverjük ide; ugyanakkor én a CITY buszt ide venném, hisz pl. Egyetem - Árkád között az egyetlen busz. Ha valaki ezen a szakaszon utazik nap, mint nap, ha kell érte fizetni, ha nem, akkor is azzal fog menni. Ha a cég "azt ígéri", hogy biztosítja az eljutást ezen két pont között, akkor kötelessége (lenne) teljesíteni azt. (A CITY busz esetében egy többnyire teljesül, leszámítva a csúcsidei zsúfoltságot)”
  • 21. miracle 2012. november 22. 12:11
    „A címből a végén a "külföldön" előtt hiányzik egy IS szó.”
  • 20. DemonBill 2012. november 22. 11:53
    „Az a nettó 136 ezer ft inkább bruttó 136 ezer..vagy még annyi sem..Mellesleg a cégek nem állják a dolgozónak a bérletet sok helyen max aki vidékről jön be....Vagyis ha keres nettó 70ezret (nem 136 ezret!!!!!!!!!!!!!!)Marad a fizetéséből 66ezer vagy ha összvonalas bérletre szorul akkor annyi sem...”
  • 19. Totya 2012. november 22. 11:45
    „"A kinti jólét miatt kell nekünk ilyen szarul élnünk. Felesleges így ez a hasonlítgatás"

    Na ez a lényeg és a globalizmus, az Unió, meg a "világrend" lényege is. A szemetet, a felelősséget másra, a gyengébbre/kiszolgáltatottabbra/önzetlenebbre átterhelni, jól élni mások kontójára, terhére, közben felélve a jövőt is, tönkretéve a környezetet.”
  • 18. rubeola 2012. november 22. 11:34
    „És tessék mondani, minek kellett a külföldi nyuggereknek, vagyis nyugdíjasoknak ingyenessé tenni a közlekedést??? Ha valakik, akkor ők igazán meg tudnák fizetni az utazást!!!!”
  • 17. Hunicum 2012. november 22. 11:23
    „Ezt a Tesco-s busz témát én sem értem.
    Arra csak felszállni lehet útközben, majd az áruháznál leszállni. Nem?
    Nem vagyok benne járatos, de eddig így tudtam.”
  • 16. Mankapunka 2012. november 22. 11:14
    „Jannus

    Áruld már el,a városi tömegközlekedésnek mi köze van a Tesco-s buszhoz. Te tényleg ennyire ostoba vagy,vagy csak huncutkodsz itt egyet. Az,akkor csináljuk,csak dobd a végére a :) jelet,és segítek.”
  • 15. Tündenéne 2012. november 22. 10:54
    „Ezt eddig is tudtuk, már a múltkori cikknél is.”
  • 14. orizatriznyák 2012. november 22. 10:50
    „Átlag helyett lehetne nézni súlyozott átlagot is. Elsőre még nem is hangzik olyan rosszul, hogy kb. 140 ezres nettó bérhez viszonyítanak. De bele kellene gondolni, hogy sok melós, rendesen, "legálisan" dolgozó ember 80-110 nettő között keres és általában nekik nincs autójuk és ők vannak legjobban rászorulva a a buszozásra. A helyes statisztika az lenne, hogy ha a valóban rendszeres bérletvásárlók átlagjövedelmét vennék alapul. Ebben a "valóságosabb" esetben ránk nézve sokkal elkeserítőbb arányok jönnének ki.”
33 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A tenger gyümölcseiben több az arzén, mint az ívóvízben

Győrfi Pál szerint "sokat hallhatunk manapság az ivóvíz arzén tartalmáról, néhány híradás igyekszik elferdíteni a tényeket, ezért szeretnénk hitelesen tájékoztatni a lakosságot". Tovább olvasom