Kisalföld logö

2017. 08. 23. szerda - Bence 14°C | 23°C Még több cikk.

Házi feladat a digitális táblán

Győr - Lépten-nyomon hallani manapság a kompetenciaalapú oktatásról, de a hangzatos alapelveket csak kevés helyen sikerült átültetni a gyakorlatba. A győri Gárdonyi-iskolában ez történt, köszönhetően egy tavalyi sikeres pályázatnak. Hogy mire költötte az intézmény az elnyert 18 millió forintot, arról a napokban tartottak bemutatót.
Szögezzük le, hogy a kompetenciaalapú tanítás merőben ellentmond annak, amiről a jelenlegi magyar iskolarendszer szól: az egyoldalú ismeretátadás, a túlméretezett tananyag és a gyerekektől elvárt merev, passzív magatartás helyett használható tudást nyújt, hangsúlyt fektet a diákok eltérő képességeire és tudásszintjére, s aktívan bevonja őket az órák menetébe.

Ehhez egyrészt a pedagógusok szemléletét és módszereit kell gyökeresen megváltoztatni, másrészt technikai fejlődésre is szükség van – mindkettőre jócskán költött a Gárdonyi-iskola abból a pénzből, melyet tavaly nyert az állami HEFOP-programban (ugyanennyit nyert egyébként a Gyárvárosi Általános Iskola is).

Sok osztályban már rendszeresen használják a laptopot és a digitális táblát, amit a 2. a osztályos apróságok is lelkesen fogadtak. Fotó: Krizsán Csaba


A munka gyümölcse most érett be, a Gárdonyi 44 pedagógusából nyolcan már a mindennapokban is használják a gyerekek kíváncsiságára, a csapatmunkára épülő módszereket.

Segít ebben az az öt digitális tábla is, amelyet szintén a pályázati pénzből vásároltak, és segítségükkel – akár egy hatalmas, érintőképernyős számítógépen – játszi könnyedséggel mutatható be a tananyag, végezhetők el a feladatok.

Az állami programban a kísérleti tankönyveket és munkafüzeteket ingyen kapta az iskola, s hogy minden technikai feltétel adott legyen a modern módszerekhez, a programban részt vevő tanárok laptopot, a 7–8. osztályosok és számos hatodikos pendrive-ot kapott az iskolától, utóbbin vihetik be például a digitális táblán bemutatható szorgalmi feladatot.
A módszert alkalmazó tanárok a napokban bemutatóórákat tartottak az érdeklődőknek, megmutatva, hogy tanítani bizony máshogy is lehet.

– A túlzott versenyszellem, a teljesítmény-központúság nem kedvez az „együtt többre mehetünk" gondolatnak, az új módszerek pedig pont efelé mennek: a közös munka, a kreativitás kerül előtérbe. A gyerekek megtanulnak csapatban dolgozni, együttműködni, a részfeladatokat okosan megosztani, elosztani egymás között, erre pedig a való életben is szükségük lesz. Sok pedagógus, akikkel találkoztam, úgy véli, hogy a kompetenciaalapon átadott tudás kevés a megszokotthoz képest, de az is igaz, hogy bár talán kevesebbet markolunk, azt meg is fogjuk, és a száraz tények, lexikális adatok helyett a gyerekek valóban praktikus ismereteket kapnak – vázolta az új oktatási módszer lényegét Szalai Ferenc iskolaigazgató, aki rögtön be is mutatta, miről van szó.

Informatikaórán például párokban kellett dolgozniuk a gyerekeknek, s egy színes bemutatkozó plakátot készíteni magukról, miközben használták a digitális fényképezőgépet, a szkennert, a szövegszerkesztőt, természetismeret-órán pedig az erdő szintjeit ismertető rajzos tablót készíteni és bemutatni. A program iránt akkora az érdeklődés, hogy sok pedagógus be sem fért a 120 órás képzésbe, de az iskola célja, hogy minél több kolléga sajátítsa el és folytassa – a támogatás lejárta után is – az újszerű tanítást.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Rock’N’Roll és Boogie-woogie ünnep Karlsruhe-ben

Az elmúlt hétvégén szombaton rendezték a karlsruhe-i Europahalle csarnokban a… Tovább olvasom