Kisalföld logö

2017. 04. 23. vasárnap - Béla 4°C | 13°C Még több cikk.

A 83-as felújítása: elkerülővel vagy anélkül

Sokoróalja - Ha a 83-as főút Győr és Pápa közötti 36 kilométeres szakaszát úgy újítják fel, hogy minden közbeeső településnél elkerülőút készül, akkor a teljes hossz 60 százalékában új nyomvonalat kell kiépíteni. A lakosok ezt szeretnék.
Már most alig elviselhetőnek és nagyon veszélyesnek tartják a 83-as Győrt és Pápát összekötő szakaszának forgalmát azoknak a településeknek a vezetői, amelyeken megyénkben átvezet az út. A tavalyi számlálás szerint az arra közlekedők 9–15 százalékát kitevő tehergépjárművek jelentette terhelés ráadásul hamarosan tovább nő a pápai reptér NATO-bázissá válása nyomán. Viszont épp ez a fejlesztés hozza magával az út felújításának kényszerét. A kérdés az, hogy a jelenlegi nyomvonalat szélesítik, erősítik-e meg azért, hogy a 11,5 tonna teherbírásra alkalmassá tegyék, vagy a településeket elkerülő szakaszok is elkészülnek-e.

Győrszemere, Tét, Tétszentkút, Gyarmat önkormányzatai a lakosság elvárását képviselve utóbbi változathoz ragaszkodnak, ahogy július 22-i számunkban már írtuk. Egyébként a szintén a 83-as mellett, csak már Veszprém megyében fekvő Takácsi is ezt szeretné, ahogy Pápa a lakott területet elkerülő összeköttetést a reptér és a 83-as között. Utóbbi települések vezetői is tájékoztatást kaptak a minap Téten tartott egyeztetésen a tervezés előkészületeiről.

Gyűjtik az adatokat

A döntés-előkészítő tanulmányt készítő konzorcium, azaz a Pannonway Kft. és Jel-Köz Mérnöki Iroda képviselői elmondták: októberre kell a megbízásnak eleget tenniük. Az önkormányzatok számára reményt keltő, hogy az említett két változat mindegyikét vizsgálják, sőt, köztes alternatívákat is. Jelenleg az adatgyűjtésnél tartanak. Azokat elemezve összehasonlító értékelést végeznek, javaslatot is megfogalmaznak. A tanulmánynak ki kell térnie többek közt a műszaki, a környezetvédelmi szempontokra, tartalmazni kell a költségvonzatokat, az ütemezés határidőit. Azt már el tudták mondani a vizsgálat készítői, hogy a szemerei elkerülő 5,6, a téti 4,9, a tétszentkúti 1,8, a gyarmati 3,8 kilométeres lenne, az egyéb szükséges nyomvonal-korrekciókkal együtt 21,8 kilométeren új utat kellene építeni. Azaz az elkerülőket tartalmazó változatban a mintegy 36 kilométeres Győr–Pápa közti szakasz teljes hosszának 60 százalékában új nyomvonalat kellene kialakítani.
Ha mégis marad a régi nyomvonal...

A településvezetők az egyeztetésen kérték a tanulmányt készítőket, hogy vegyék figyelembe, akad ahol megoldhatatlan a jelenlegi út szélesítése, több helyen csak több közmű költséges arrébb költöztetésével oldható meg. Elmondták, hogy a jelenlegi „felgyűrődött" aszfaltot több helyen csak úgy lehet felújítani, ha több réteg mélyen teszik azt, ami szintén költségnövelő, s ha mégis marad a jelenlegi nyomvonal, akkor a településeken belül lassítószigetekre, gyalogátkelőkre, kerékpárutakra lesz szükség. Koroncó polgármestere a mellékutak csatlakozásainak tervekbe illesztését kérte, Gyirmót képviselője az M1-es leágazása és koroncói elágazás közti rész négysávossá tételét tartja szükségesnek.

Jó úton az egyeztetés

Elhangzott, hogy nem csak települések érdeke az elkerülőutak megvalósítása, mert csak azok révén lehetne gyors és biztonságos a Győr és Pápa közti közúti közlekedés. Emellett a településeknek az sem mindegy, mikorra készül el a felújítás, mert a reptér forgalmából adódó teherforgalom-növekedés jövő nyártól várható. A településvezetők szerint ha rövid távon olcsóbbnak is tűnik a jelenlegi nyomvonal megerősítése, hosszú távon rosszabb és drágább megoldás. Kara Ákos, a megyei közgyűlés alelnöke pedig úgy összegezte a helyzetet, hogy legalább az egyeztetés biztos jó úton halad, s remélhetőleg majd a nyomvonal is. Eddig is arra törekedett, hogy az érintett önkormányzatok részletes tájékoztatást kapjanak az előkészületekről; javasolta, hogy legközelebb szeptemberben Gyirmóton teremtsenek erre lehetőséget.

Olvasóink írták

  • 1. hívő 2008. augusztus 08. 22:19
    „Könyörgöm !!!!!! kerüljük el községeket s csináljanak (lehet, hogy ez a buktató?), megfelelő lejárókat a "falukhoz". Mert a jelenlegi borzasztó útvonalú s állapotú 83-ashoz kérném: újragyártani a Werolexeket és Trabantokat_ csökkentett teljesítménnyel !”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

kisalfold TV - teszt 3.

Győr - Tovább olvasom