Kisalföld logö

2017. 08. 19. szombat - Huba 19°C | 31°C Még több cikk.

A válság előtti időket idézte a karácsonyi kiskereskedelmi forgalom

Az idén a slágertermékek az LCD tévék, a notebookok, fényképezőgépek, digitális képkeretek, okostelefonok, mosogatógépek, háztartási és konyhai kisgépek, valamint a CD-DVD-szoftverek és a játékkonzolok voltak.

Karácsony hetében, vagyis aranyvasárnap és december 24-e között jelentősen nőtt a kiskereskedelmi forgalom, sok cég számolt be erős forgalomról, a válság előtti hangulatot idézték a vásárlások - mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára az MTI-nek szerdán. A főtitkár hangsúlyozta: a jelentős karácsony előtti forgalom is alátámasztja azon várakozásukat, hogy decemberben 5 százalékkal nőhet a teljes kiskereskedelmi forgalom 2009 utolsó hónapjához képest, pontos statisztikai adatok ugyanakkor majd csak jövő év elején állnak rendelkezésre. Az OKSZ korábbi közlése szerint a kiskereskedelem forgalma akár 840-850 milliárd forint is lehet decemberben. Az elmúlt három évet együtt tekintve több mint 10 százalékkal esett vissza a decemberi vásárlások értéke, amely 2007-ben még 888 milliárd forint, 2008-ban 855 milliárd forint, 2009-ben viszont már csak 805 milliárd forint volt. A karácsonyi forgalom idei növekedését az OKSZ szerint alátámasztja a kiskereskedelem harmadik negyedévi bővülése, ami "megtörte" a 2007 óta tartó folyamatos visszaesést.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján nőtt a háztartások teljes fogyasztása, ami kedvezőbb év végi fogyasztási piaci lehetőségeket vetít előre. Iglódi-Csató Judit, a Tesco Globál Áruházak Zrt. kommunikációs igazgatója az MTI-nek ugyancsak arról számolt be, hogy szeptembertől folyamatosan nőtt a forgalmuk, úgy tűnik, magára talál a kiskereskedelem. Hozzáfűzte: bár az idén többet költöttek az emberek, mint tavaly, karácsonyi forgalmuk még nem érte el a válság előtti szintet. Kifejtette: az ezüst- és aranyvasárnapi forgalom - valószínűleg az időjárásnak köszönhetően - elmaradt a várttól, a karácsony előtti napok forgalma ugyanakkor jelentősen meghaladta a várakozásokat. Egy átlagos heti forgalomhoz képest a karácsonyi forgalom 50 százalékkal volt magasabb - mondta Iglódi-Csató Judit.

Az idén az ajándékok közül az elektronikai cikkek, LED- és full HD tévék, fényképezőgépek, telefonok, valamint a háztartási gépek voltak a legkeresettebbek, már csak azért is, mert csaknem minden termékre nulla százalékos THM állt rendelkezésre áruhitel esetén, de keresettek voltak a játékok is. Hozzáfűzte: áruhitelből az idén többet vettek fel az emberek, mint a tavalyi azonos időszakban. A kommunikációs igazgató elmondta: éves halforgalmuk több mint 40, ezen belül ponty-forgalmuk több mint 60 százalékát realizálták karácsony előtt. Az élelmiszer termékek közül a vaj, a margarin, a sütőpor, a liszt, a cukor, valamint a citrusfélék és a bejgli fogyott leginkább, utóbbiból több mint félmillió csomagot adtak el, a citrusfélékből pedig 2.000 tonna fogyott. Hozzáfűzte: pezsgőből is jóval többet adtak el december második-harmadik hetében, mint az év egyéb időszakában.

Tájékoztatása szerint az árucserék, reklamációk száma évek óta csökken, tudatosabban vásárolnak az emberek, és ők is igyekeznek széleskörűen tájékoztatni a vásárlókat. Azonban még így is több ezer visszavásárolt termék van évente. Január 3-ig minden úgynevezett "túlvásárolt terméket" (vagyis ami nem műszaki vagy egyéb hibás, hanem nem tetszik, vagy a mérete nem jó) vissza lehet cserélni vagy levásárolni a vásárlás helyén. A műszaki cikkek esetében a jogszabálynak megfelelően 72 óra áll rendelkezésre a cseréhez, ezután a garanciális javíttatás jöhet szóba. Koricsánszky Dóra, a Media Markt kommunikációs menedzsere az MTI-nek elmondta: a második félévtől javuló fogyasztói bizalmi indexre alapozva ők is jó eredményeket vártak a karácsonyi szezontól, és várakozásuk be is igazolódott. A karácsonyi forgalom meghaladta a 2009-es hasonló időszakit, és néhány árucsoportban - LCD és plazma televíziók, notebookok, netbookok, játékkonzolok - kétszámjegyű növekedést realizáltak az áruházak. Az emberek jellemzően ezüstvasárnapig bonyolították a nagyobb értékű vásárlásokat, utána pedig a kisebb termékeké lett a főszerep. A két ünnep között és januárban is jelentős a Media Markt üzleteinek forgalma a karácsonyra kapott ajándékkártyák és pénz miatt, februártól pedig az személyi jövedelemadó-módosítás hatása élénkítheti majd a forgalmat - mondta Koricsánszky Dóra.

Az idén a slágertermékek az LCD tévék, a notebookok, fényképezőgépek, digitális képkeretek, okostelefonok, mosogatógépek, háztartási és konyhai kisgépek, valamint a CD-DVD-szoftverek és a játékkonzolok voltak - fűzte hozzá. A Tescóhoz hasonlóan a Media Marktnál szintén becserélik a hibátlan árut is. Az üzletekbe karácsony után bármeddig vissza lehet hozni az eredeti csomagolású, nem használt termékeket, a visszahozott áru értéke levásárolható, vagy ajándékkártyára váltható.

Olvasóink írták

  • 2. annobon 2010. december 30. 12:30
    „Nehéz gazdasági helyzet ide vagy oda, régi magyar szokás a panaszkodás! ("Sírva vigad a magyar!")
    Aztán a karácsony előtti nyomulás mindig azt mutatja, hogy azért van a Zembereknek pénze. (Már akinek persze...I)”
  • 1. pozdorja 2010. december 30. 09:02
    „És mivel ezeknek a termékeknek a jó nagy része (legalábbis összegszerűen) áruhitel segítségével lett finanszírozva, jó hír hogy a bankok simán ki tudják majd fizetni a válságadót.
    Azért látszik mennyire előrelátóak az emberek. Tévét venni most? Nem lesz semmi a tévében amit érdemes lenne megnézni.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Lukoil visszaadja üzemanyag-nagykereskedelmi engedélyét

A válságadó miatt visszaadja üzemanyag-nagykereskedelmi engedélyét a Lukoil. Nincs szó kivonulásról,… Tovább olvasom