Kisalföld logö

2016. 09. 27. kedd - Adalbert 10°C | 21°C

Szmogriadó Budapesten: csak páros rendszámúak közlekedhetnek

Csak a páros rendszámú járművek közlekedhetnek Budapesten hétfőn, miután a főpolgármester vasárnap 11 órától elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát. A korlátozásra a magas szálló por koncentráció miatt volt szükség. A BKV járatsűrítéssel segíti ez esetleges megnövekedett utasforgalmat.
Budapest története során először van szükség a gépjárműforgalom korlátozására a magas szálló por-koncentráció miatt. A fővárosi szabályozás szerint a naptár szerinti páratlan napokon csak a páratlan rendszámú járművek, míg a naptár szerinti páros napokon csak a páros és a 0-ára végződő rendszámú járművek közlekedhetnek a fővárosban. Ezért hétfőn kizárólag a páros számra végződő rendszámú autók járhatnak Budapest közigazgatási határain belül. Ez alól csak az M0-ás autóút budapesti szakaszai jelentenek kivételt. A forgalomkorlátozás nem vonatkozik a BKV, a Volán és a MÁV járműveire, a tiszta gázüzemű és hibrid autókra, az EURO V-ös, illetve EEV motoros járművekre. Nem korlátozzák a megkülönböztető jelzést használók, a diplomaták, a betegszállítók, az orvosi ügyeletet ellátók, a mozgáskorlátozottakat szállítók, a közüzemi, köztisztasági és közegészségügyi vállalatok, a közszükségleti áruszállítók, a polgári védelem, a honvédség, a rendőrség, a katasztrófa-elhárítás, az önkormányzatok és az ÁNTSZ járműveinek közlekedését a fővárosban. A szmogriadó miatt az elkövetkező napokban 50 százalékkal sűrűbben közlekedik a HÉV, illetve 20 százalékkal gyakrabban jár a metró és a villamos. A buszokból 10 százalékkal több közlekedik majd a tervek szerint.

Nem büntethetők a szmogriadóban autózók?

A kormány elsiette a szmogrendeletet, mert a KRESZ-t elfelejtették módosítani. A rendőrök csak figyelmeztethetnek, a büntetés a szennyezett levegő - írja az index.hu. A Levegő Munkacsoport eközben arra hívja a fel a figyelmet, hogy a rendőrnek jelentenie kellene a korlátozás megszegését a területileg illetékes jegyzőnek, aki 25 ezertől 100 ezer forintig terjedő bírságot szabhat ki.

Vasárnap több településen csökkent a szmog, erősen szennyezett helyett csak szennyezettnek minősültek

Az Országos Légszennyezettségi Hálózat adatai alapján vasárnap a szombatihoz képest több magyarországi településen is csökkent a szálló por koncentrációja. A légszennyezettségi adatok egynapos késéssel kerülnek fel a hálózat internetes oldalára. Ezek szerint vasárnap Székesfehérváron, Várpalotán, Tökölön és Százhalombattán is kisebb volt a szálló por koncentrációja a köbméterenkénti 100 mikrogrammos határértéknél. Ez az a határérték, ami ha két egymást követő napon az 100-as átlagon van, szmogriadót kell elrendelni.

A vasárnapi adatok alapján úgy tűnik, Székesfehérváron, Várpalotán, Tökölön és Százhalombattán nem lesz szükség a szmogriadó elrendelésére, legalábbis, ha a helyi önkormányzatok a határértékeket veszik alapul. Debrecenben ugyanis arra volt példa, hogy a határérték kétnapos túllépése után sem rendeltek el riadót vasárnap.

Budapesten a vasárnapi mérések - vélhetően a kisebb forgalom miatt - a szombatihoz képest csökkenő értékeket mutattak. A legkevésbé Pesthidegkúton - Észak-Budán, a II. kerületben - volt szennyezett a levegő. A legtöbb szálló port Dél-Budán, Nagytétény környékén, az M1-M7-es autópályák közös szakasza közelében mértek. Budapesten egyébként a szmogriadó miatt hétfőn nem közlekedhetnek a páratlan számra végződő rendszámú autók.

Miskolcon vasárnap tovább nőtt a légszennyezettség, a szintén veszélyeztetett Kazincbarcikán szintén. Csökkent, de még mindig a köbméterenkénti 100 mikrogramm felett volt Sajószentpéteren és Putnokon. Debrecenben a szombatihoz hasonló képet mutattak a légszennyezettség mérő állomások. Némi csökkenés volt tapasztalható a szálló por koncentrációjában Salgótarjánban és Komlón is.

Egy 2001-es kormányrendelet értelmében azoknak a településeknek, ahol 200 ezernél többen élnek, illetve ahol tartósan fennáll a riasztási küszöbértéket meghaladó légszennyezettség veszélye, szmogriadó tervet kell készíteniük. Ennek kötelező tartalmi elemei vannak, így például az is, hogy a riasztási küszöbérték elérése esetén kötelező korlátozó intézkedéseket kell bevezetni, ilyen például a magángépjárművek forgalmának részleges korlátozása, vagy megtiltása.

Budapesten a hétvégén ki is derült, hogy a szabályozás nem megfelelő: a korlátozások megszegőit egyelőre nem lehet büntetni. A küszöbérték átlépéséről először a környezetvédelmi hatóság értesíti az önkormányzatokat. Ezt követően az a város, amelynek van szmogriadó terve, a helyi sajátosságoknak megfelelően életbe lépteti azt - vagyis a korábban kidolgozott terveknek megfelelően korlátozza a közlekedést, illetve az ipari tevékenységet. Azon a településen, ahol nincs szmogriadó terv, az önkormányzat mellett a környezetvédelmi hatóság tájékoztatja a lakosságot is a kialakult helyzetről, a helyi sajtón keresztül.

Olvasóink írták

34 hozzászólás
12
  • 34. O.Cs. 2009. január 16. 09:55
    „xyz01. tiéd a pont!”
  • 33. xyz01 2009. január 14. 08:51
    „32 Imcsi!!!

    Persze hogy célszerűbb hisz ha valaki egyszer már járt arra akkor tudja ,hogy a városon át táblától tábláig 20km szgk-val,M0-n pedig 68!De lezárt városnál és alternatívákról volt szó ha elkerülte volna a figyelmed!”
  • 32. Imcsi 2009. január 13. 21:40
    „23. O.CS. Lehet, hogy badarság az M1 és M3 között nem az MO irányában közlekedni, hanem a városon keresztül, de sztem ez a célszerűbb!”
  • 31. Ferike01 2009. január 13. 19:16
    „O.CS.!
    Kösz a tájékoztatást!Ennek örülök!
    xyz01!
    Miért járatom le magam??????
    Ha valakinek igaza van én elfogadom!!!”
  • 30. xyz01 2009. január 13. 17:41
    „18. Ferike01!

    Ennél jobban már ne járasd le magad jó!”
  • 29. 1olvasó 2009. január 13. 17:29
    „Load!
    Köszi a részletes tájékoztatást! És ezt a rendőrök is tudják vajon?”
  • 28. load 2009. január 13. 16:07
    „27. 1olvasó
    A szmogriadó alatti forgalomkorlátozások alól mentesülnek:
    1. a helyi, helyközi és távolsági közúti közösségi közlekedés (BKV, MÁV, Volán) járművei; és egy új megegyezés alapján a taxik is
    2. a következő környezetvédelmi osztályú járművek:
    - tiszta gázüzemű, vagy elektromos meghajtású, vagy hibrid hajtású járművek, környezetvédelmi besorolási osztály: 5;
    - Az ENSZ-EGB 49.03 előírás III jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott dízelmotoros (EURO-V.); környezetvédelmi besorolási osztály:12;
    - Az ENSZ-EGB 49.03 előírás III jóváhagyás és 51.02 előírás szerinti jóváhagyási jellel, OBD-rendszerrel ellátott dízelmotoros (EEV.); környezetvédelmi besorolási osztály:13
    3. a megkülönböztető fény-és hangjelzéssel felszerelt járművek;
    4. a DT betűjelű rendszámmal ellátott járművek;
    5. betegszállító, valamint beutalt betegeket szállító járművek;
    6. orvosi ügyeletet ellátó járművek;
    7. mozgáskorlátozott személyt szállító járművek (amennyiben eredeti és érvényes parkolási igazolvánnyal rendelkeznek és ez a szélvédőn keresztül jól látható);
    8. szemétszállító, utak tisztítására szolgáló, víz-, gáz-, villamosenergia-, távhő- és távközlési szolgáltatást ellátó, valamint karbantartást és ellátást biztosító járművek;
    9. köztisztasági és közegészségügyi feladatot ellátó járművek;
    10. elromlott jármű vontatását vagy a közúton elromlott jármű hibalehárítását végző járművek
    11. közszükségleti áruszállítás, polgári védelem, honvédség, rendőrség, katasztrófa elhárítás, az önkormányzatok és az ÁNTSZ járművei.

    Ha a járgányod ezen kategóriák valamelyikébe tartozik, nyugodtan használhatod.
    Ha nem, nem.”
  • 27. 1olvasó 2009. január 13. 12:45
    „Miracle? Kiváncsi lennék, hogy munkaeszközöd-e az autó. Ha az lenne, nem így vélekednél és írogatnál. És gondolom - szerencsére - rokkant sem vagy.”
  • 26. miracle 2009. január 13. 10:26
    „1olvasó
    Nem vagyok se jogász, se sötétzöld aktivista. Miért érdekel?”
  • 25. mindigatutit 2009. január 13. 10:18
    „ebben az országban mindig megelőzik a szigorítások a feltételeket.ebben az országban soha senki semmiért nem felelős.de mit is várhatunk egy olyan országban,ahol a vezetők a legnagyobb tolvajok?”
  • 24. Judytka 2009. január 13. 10:05
    „Köszi O CS!!Már azóta tudom,de reggel még azt hangoztatták,hogy nem...”
  • 23. O.Cs. 2009. január 13. 09:20
    „http://www.autopalya.hu/engine.aspx?page=autopalyak

    Imcsi,Ferike01!

    Ha nem sokat autóztok akkor legalább nézzetek körül a neten ha már a gép előtt ültök,és akkor nem
    írtok badarságokat.”
  • 22. O.Cs. 2009. január 13. 09:12
    „FERIKE01!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    MEGSÚGOM,HOGY M1 FELŐL M3 IRÁNYÁBA HÓNAPOK ÓTA KÉSZ ÉS HASZNÁLHATÓ AZ MO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SZÍVESEN!!!”
  • 21. Imcsi 2009. január 12. 21:18
    „Milyen rendelet az, amelynek megszegőit semmi szankció nem sújtja? Ez csak egy kérés az autósokhoz!”
  • 20. 1olvasó 2009. január 12. 20:54
    „MIRACLE! Szeretném megkérdezni, mivel foglalkozol, mi a munkád??”
  • 19. Imcsi 2009. január 12. 20:36
    „M0 csak akkor megoldás, ha nincs baleset az autóút részén! Mert akkor aztán egy darabig senki semerre! M1-M5 viszonylatban én is ezt használtam, de M3 felé a városon keresztül!”
  • 18. Ferike01 2009. január 12. 19:55
    „O.CS.!!!
    M1-ről mennék az M3-ra.Átrepüljek?
    Az M0 csak félkörgyürü.
    Majd ha egész lesz,akkor talán igazad is!”
  • 17. miracle 2009. január 12. 19:00
    „Hát ez azt hiszem mindent elmond.
    Nálunk meg még egy jogszabályt sem sikerült összekalapálni, mindenki tojik mindenre, a jogalkotó a megalkotására, a sok autós a szmogra, csak a hőbörgés állandó mindig.”
  • 16. libellula1980 2009. január 12. 18:32
    „Na, kellett nekem büntetésekről beszélnem... a büntetésem pont ehhez a témához illik. Elsőre azt kell tudni jelenleg Svájcban élek. Ma délután bevásárolni készültünk, férjem bent felejtett vmit a lakásban. Mivel hideg van -8fok, ezért simán beindítottam az autót had melegedjen be... pár perc sem telt bele, hát nem arra tévedt egy rendőr a fene egye meg... megbüntetett 60frankra (kb10000ft), mert nem lehet állóhelyben menetni a motort...”
  • 15. load 2009. január 12. 17:22
    „14. miracle
    Magyarországon nem működik az állampolgári felelősség (igaz a politikusi sem).
    Akinek autója van az menni akar vele. Oda ahova akar, olyan gyorsan amilyen gyorsan tud, ott parkol, ott dudál, ott szabálytalankodik, ahol kedve tartja.
    Nem működik a szolidaritás sem.
    Egy város szennyezett levegőjétől nem csak a 800 ezer autós szenved, hanem közel 2 millió budapesti lakos. Olyanok is akik egyébként - autó híján - nem szennyeznek, de asztmájuk, hörghurutjuk miatt a sarki élelmiszer boltba sem tudnak elmenni. Vagy a gyermekekkel, akik a szennyezett levegőtől kapnak soha el nem múló allergiás betegségeket.
    Az ő jogaikkal ki törődik?
    Ha korlátozni kell valamit, akkor korlátozzanak ebben mást, ha adót kell fizetni, fizessen más, ha segíteni kell valakin, segítsen más. Mindig más és nem én.
    Az előnyöknél viszont én és én, és majd sokadiknak valaki más.
    Katasztrofális állapotban van az ország.
    Gazdaságilag - talán még - kevésbé, mint mentálisan.”
34 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Lehet büntetni a szmogriadós tiltást megsértő autósokat?

Tévedés, hogy nem lehet megbüntetni azokat az autósokat, akik nem tartják be a szmogriadó idején… Tovább olvasom