Kisalföld logö

2016. 09. 29. csütörtök - Mihály 13°C | 24°C

Színes programok az ország legrégibb kisvasútjának napján

Színes programokra várják az érdeklődőket május 14-én, jövő szombaton a Baranya és Somogy megye határán található Sasrétre, az ország legrégibb kisvasútja, az Almamelléki Erdei Vasút napjára.

A "Zselici Csühögő" idén ünnepli fennállásának 110. évfordulóját. A fenntartó Mecseki Erdészeti Zrt. arról tájékoztatta az MTI-t, hogy a látogatóknak ingyenes tanösvénytúrát, kézműves foglalkozást, kirakodóvásárt, íjászatot, lovaglást, bábszínházi előadást szerveznek, s természetesen vonatozni is lehet a május elejétől menetrend szerint közlekedő kisvasúton.

    A 600 milliméteres nyomtávú vasútvonal első, 7,2 kilométeres szakaszát 1901-ben építette ki az Almamelléktől északra fekvő erdők tulajdonosa, Biedermann Rezső.

    A bárót a MÁV 1899-ben épült Szigetvár-Kaposvár vasútvonala által nyújtott szállítási lehetőségek ösztönözték. Az eleinte lóvontatású kisvasút biztosította, hogy a környéken kitermelt fát, majd a németlukafai hamuzsírégető boksa és üveghuta termékeit, valamint mezőgazdasági terményeket egyszerűbben eljuttassák a nagyvasúthoz. Már ekkor beindult a személyszállítás is: a báró Sasréten alapított iskolájába vonattal utaztak a környék gyerekei.

    A kisvasutat 1945 után államosították, vonalait egy kivételével erdőgazdasági kezelésbe adták. A lovakat 1955-ben motormozdonyok váltották fel, s a személyszállításra használt kocsikat is egyre komfortosabbakra cserélték. Még ma is közlekednek azok a "Dunakeszi-kocsik", melyek az 1960-as években kerültek Almamellékre. A 22 ülő- és 26 állóhellyel rendelkező négytengelyes, eredetileg kályhafűtéses, villanyvilágítással ellátott kocsik miatt a kisvasút alkalmazottai gyakran piszkálták a nagyvasút dolgozóit, hogy ott fapados kocsik közlekednek, míg a kisvasúton bőrüléses kocsikban lehet élvezni az utazást.
    Az almamelléki kisvasutat folyamatosan fejlesztették. Az 1960-as években a talpfákat vasbetonaljakra, a fahidakat vasbetonhidakra, a könnyebb síneket nehezebbekre cserélték, s egyebek mellett átalakították a vágányhálózatot is.

    A kisvasút működésére és a Zselic vidékének életére károsan hatott, hogy 1977. január 1-én megszüntették a MÁV Kaposvár-Szigetvár szárnyvonalát. A döntéssel a kisvasútnak megszakadt a közvetlen nagyvasúti összeköttetése, s azóta elszigetelten működik.
    A teherszállítás a korszerű tehergépjárművek megjelenésével már az 1960-as közepétől kezdett visszaesni, és 1991-ben szűnt meg. A vasútüzem fenntartása az 1980-as évek közepére gazdaságtalanná vált, a kisvasutat azonban megmentette a személyszállítás.

    Bár a Zselic nem tartozott a frekventált turisztikai területek közé, mégis vonzott annyi turistát a területre, hogy a vasút bezárása az 1990-es években lekerült a napirendről.

    A ma Almamellék és Sasrét között közlekedő erdei vasúton évente átlagosan 5-7 ezren utaznak. Nagy részük a sasréti Kikerics Erdészeti Erdei Iskola programjain résztvevő diák, de az éves forgalom nagy részét az Almamelléki Kisvasút Napján bonyolítják le.

    A hagyományosan május második szombatján megrendezendő esemény igen kedvelt a kirándulók és a vasút szerelmesei körében, ilyenkor ezernél is több látogató lepi el Sasrétet és környékét.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Milliókért aukcionál a Pintér Galéria

Számos milliós kikiáltási árú alkotás is szerepel a Pintér Galéria szerdai és csütörtöki árverésén,… Tovább olvasom