Kisalföld logö

2017. 02. 22. szerda - Gerzson 3°C | 12°C Még több cikk.

Minden ötödik utas eltűnt

Győr-Moson-Sopron - A mind nagyobb munkanélküliség és a nehezedő életkörülmények miatt 15–20 százalékkal kevesebben ülnek buszra a megyében, mint egy éve. A Kisalföld Volán árbevétele akár másfél milliárd forinttal is apadhat idén.
A tömegközlekedés a gazdasági válság lakmuszpapírja: a pénzügyi szektor a tőzsdékkel együtt 2008. szeptember-októberben roppant meg, ami azonnal lecsapódott az utazásokban. A munkanélküliek nem vesznek bérletet a bejáráshoz, s az is jobban megrágja, útra keljen-e, akinek kevesebb a pénze, vagy aki tart a bizonytalan jövőtől.

Pócza Mihály, a Kisalföld Volán Zrt. vezérigazgatója a Kisalföld kérdésére elmondta, hogy mindegyik üzletágban jelentős visszaesést voltak kénytelenek elkönyvelni az elmúlt hónapokban.

A cég a helyközi közlekedésben jelenleg 20 ezer körüli havi dolgozói bérletet ad el, miközben egy évvel ezelőtt még 23 ezret értékesített.
Hasonló folyamat zajlott a menetjegyeknél is: 2008 első negyedévében átlagosan havi 420 ezer darab fogyott belőlük, most 370 ezer.

Bak Ferenc menetjegyet ad a pér–mindszentpusztai Sebestyén Eleknének a tegnapi 11.30-as járaton. A sofőr a saját munkáján is érzi a válságot. Fotó: Bertleff András
Bak Ferenc menetjegyet ad a pér–mindszentpusztai Sebestyén Eleknének a tegnapi 11.30-as járaton. A sofőr a saját munkáján is érzi a válságot. Fotó: Bertleff András

A helyi járatok szintén szellősebbek. Mosonmagyaróváron valóságos zuhanás következett be. A Lajta-parti városban az egy évvel korábbi bérlet- és menetjegyszám háromnegyedét tudják csak eladni. Győrben 1500-zal, Sopronban 600–700-zal kevesebb összvonalas bérlet fogy. Ez 12–15 százalék körüli csökkenésnek felel meg. Az egyvonalas és a tanuló-, nyugdíjasbérletek értékesítése ennél kisebb mértékben, a menetjegyeké viszont egyötödével esett vissza a két településen.

Jelentős a visszaesés a szerződéses járatokat igénybe vevőknél is. Azok a cégek, amelyek eddig a munkarendjükhöz igazodó szerződéses autóbuszokat igényeltek, csaknem 20 százalékkal csökkentették megrendeléseiket.

A vezérigazgató azzal kalkulál, hogy a társaság árbevétele idén akár több mint 1,5 milliárd forinttal elmarad a 2008-astól, amikor meghaladta a 10 milliárdot. Hozzátette, hogy a válságnak eddig egyetlen pozitívumát tapasztalták. A cég évekig nem tudott annyi munkaerőt felvenni, amennyire szüksége lett volna. A jelentős létszámhiány azonban tavaly decemberben egy csapásra eltűnt, ugyanis a biztos kereset reményében sokan helyezkedtek el a Kisalföld Volánnál.

Olvasóink írták

24 hozzászólás
12
  • 24. atama2 2009. május 01. 08:29
    „Nagyon szépen leírta mindenki mit gondol a tömegközlekedésről és annak szinvonaláról, de azt is meg kell jegyezni hogy Győrben az ország egyik legjobb gépparkja van. Más városokban örülnek az autóbuszvezetők ha reggel ki tudnak jönni a garázsból. A jegy árakról pedig csak annyit hogy még mindig kevessebet kérnek érte mint ami fedezi a költségeket. Azoknak az utasoknak az utazási költségét is meg kell fizetni akiknek az állam olyan nagylelküen osztogatja a kedvezményeket. Mert bizony az utasok egy jó része ingyen utazik, miért is ? Ha rajtam mulna anyugdíjasnak is megkellene venni a bérletet. Nekik sincs kevesebb pénzük mint a sok nyomorgó családnak akiknek muszály megvenni hogy dolgozni és suliba tudjanak menni.”
  • 23. Capr 2009. április 08. 00:19
    „Goldmund!

    Igazad van, hogy nem számoltam bele az amortizációt, és abban is igazad van, hogy ha naponta ingázom a munkahely és a lakás között akkor a bérlet jobb. A számításom kissé kisarkított, de jól mutatja, hogy a tömegközlekedés drága, egyáltalán nem ösztönző arra nézve hogy busszal/vonattal közlekedjenek az emberek az autó helyett.

    A magánbuszosok tényleg a volán árai alá mentek. Konkrét esetet is tudok mondani.”
  • 22. Cancer 2009. április 07. 18:07
    „Ilyen szinvonalu tomegkozlekedes mellett meg jo, hogy nem tudnak eladni sok berletet...
    A Volan csak arra jo, hogy ott is lenyuljak a nagy penzeket, mikozben gyatra szinvonalu szolgaltatast nyujtanak”
  • 21. Goldmund 2009. április 07. 18:00
    „19. hsz-ra: "tehát 2 személynél már olcsóbb az út"

    Megtévesztő ez a számolás. Nincs benne az autó amortizációja. Érdemes inkább úgy számolnod, hogy havonta mondjuk 22-szer megteszed azt a távot (22 munkanap), kiszámolod, hány km-t fut az autód, mennyivel többet, mint egyébként, és ezért várhatóan mennyivel több fog elmenni olajcserére, javításra, elkopott alkatrészek/fődarabok pótlására. Ez leginkább akkor számottevő, ha ezt éveken át csinálod, és pl. sebességváltót kell cserélni, vagy valami nagyobb darabot, amit esetleg teljesen megúszhattál volna. Arról nem is beszélve, hogy így is előbb lesz szükséged új(abb) autóra, mint ha nem használnád ennyit, tehát ezt a költség-különbözetet is bele kell számolni az utazás költségébe.

    "csaknem 20 százalékkal csökkentették megrendeléseiket"..."Verseny van és a magánbuszosok a volán árai alá mentek."
    Ha így van, akkor vidámság és boldogság az arcomon, de én attól tartok, inkább kevesebb embert foglalkoztatnak a gyárak, így kevesebb dolgozót kell munkahelyre szállítatniuk.”
  • 20. civac 2009. április 07. 17:55
    „amilyen ritkán közlekednek mosonmagyaróváron a buszok, olyan drága a jegy ára! persze, látom én is hogy szinte üresen mennek nap közben, és így nem éri meg sűríteni a járatokat, de valahogy nem vonzó a "kávé"”
  • 19. Capr 2009. április 07. 17:08
    „Ha Győrből elmegyek vonattal, vagy busszal Mosonmagyaróvárra 600 Ft-ot fizetek, vissza szintén, tehát 1200 pénzembe fájt az út. Ha elmegyek autóval 270 Ft-os benyával és 7 l átlagfogyasztással számolva cca. 1700-1800 Ft-ba került az út, tehát 2 személynél már olcsóbb az út.

    Talán azon kellene elgondolkodni, hogy nem a jegyárak emelgetésével kellene betömködni a máv és a volánok feneketlen pénznyelőit, hanem költséghatékonyságra törekedve kib...kodni a vízfejet ill. a léhűtőket, értelmes menetrendet összeállítani, a csatlakozásokat összehangolni (mert az eddig nem ment) Amíg az állam nem érdekelt a tömegközlekedés javításában illetve pártunk letűnt harcosaival van tele a vezető pozíciók addig ne csodálkozzon kerek szemekkel senki hogy miért csökken az utaslétszám.

    "Azok a cégek, amelyek eddig a munkarendjükhöz igazodó szerződéses autóbuszokat igényeltek, csaknem 20 százalékkal csökkentették megrendeléseiket." Ez a piacgazdaság, jóreggelt. Verseny van és a magánbuszosok a volán árai alá mentek. Recesszió van, ébresztő. Aki olcsóbb, azé a biznisz.”
  • 18. AHA. 2009. április 07. 16:19
    „Arról nem is beszélve,hogy hova utazgatnának?
    Hiszen lassan kiürül az ipari park is! Megszűnnek a munkahelyek!
    Ez a legnagyobb probléma nem az, hogy busszal vagy autóval járjunk dolgozni!”
  • 17. ASHER 2009. április 07. 16:06
    „az embereknek megelhetesre sincsen eleg penzuk!!akkor meg mi a szarbol kene hogy meg utazgassanak is!!?”
  • 16. megmondó 2009. április 07. 15:40
    „#11, #14!

    Nem is tudom, ki nagyképűsködik ennyire itt, hogy azokra az emberekre akik a tömegközlekedés eszközeit használják azt mondja hogy tömegszex, tapizás, buzulás...
    Ha nem lenne autód, Te biztos, hogy nem gyalog járnál, vagy biciklivel!
    Te is a buszon tömegszexelnél, fogdosnád, tapiznád a többi embereket. Jó lenne mi?”
  • 15. hogger 2009. április 07. 15:35
    „´#13´

    Szerintem az emberek többsége a Volánt hibáztatja a járatritkítások miatt is!
    Az emberek 95%-a úgy tudja, hogy a volán hibája az egész!
    Ezért tartozom én is ebbe a 95%-ba mert nem világosítottak fel mélyrehatóbban.”
  • 14. nanemá 2009. április 07. 15:26
    „A tömegközlekedés egyben tömeg szex is. Úgy undorító ahogy van!Egymáshoz simulás-nyomkodás tapizás!”
  • 13. Freehill 2009. április 07. 15:26
    „Hogger #10: "most megkapja a Volán. Ők spórolnak, de majd az utasokokból minden ötödik eltűnik..."
    Hányszor kell még leírni, hogy a város önkormányzata, mint a szolgáltatás megrendelője rendelte el a járatritkítást? A Volának is fájt meglépni, de ha a megrendelő így döntött, nem tehetett mást! Miért kell tájékozatlanul vagdalkozni?”
  • 12. Freehill 2009. április 07. 15:21
    „Sajnos a politika a válság ellenére továbbra is az egyéni közlekedést erőlteti (hiszen abból van jelentős adóbevétele), meg persze a hazai életfelfogás is olyan, hogy az ember inkább eszik zsíroskenyeret hús helyett, de akkor is autóval jár. Azzal, hogy ez a nagy autózás hosszú távon nem működik - erre világítanak rá a már ma is gyakori torlódások - nem foglalkoznak - "Ej, ráérünk arra még!" -, inkább építik le a fenntartható közösségi közlekedést. Körbe kellene nézni kicsit Nyugat-Európában, de akár csak Csehországban!”
  • 11. nanemá 2009. április 07. 15:11
    „Elképesztő, hogy micsoda irigy emberek élnek közöttünk!
    Én azt szeretném, hogy mindenkinek legyen lehetősége még a budira is autóval járni.”
  • 10. hogger 2009. április 07. 14:27
    „Majd az autósok is rájönnek, hogy amikor elfogy a pénzük, akkor mehetnek gyalog, vagy biciklivel.
    Csak az emberek olyan lusták, hogy Wc-re is autóval mennek.
    De azért a Volán megérdemli. Jól elrontották a tömegközlekedést...
    Ja, ne is beszéljük a járatritkításokról,---> most megkapja a Volán. Ők spórolnak, de majd az utasokokból minden ötödik eltűnik...”
  • 9. Robusto 2009. április 07. 13:59
    „Azért tűnik el minden ötödik utas, mert a nyolcadik utas...”
  • 8. lolita 2009. április 07. 13:26
    „Hat ha nem mondod nem is tudjuk hogy vannak utfelbontasok,de szerintem is a nagy forgalom okozza a dugulast!”
  • 7. nanemá 2009. április 07. 12:12
    „Lobbo71 2009.04.07. 10:17
    A dugók nem az sok autó miatt van, hanem a végeláthatatlan útfelbontások miatt!”
  • 6. PaPa 2009. április 07. 11:23
    „Azért teszik tönkre mert már meg van rá a vevő csak ahoz le kell züleszteni. Ezt teték a gyárakkal is a szocialista ..emetek. Az új soförök meg azt hiszik hogy még most is sodert szállítanak mert nincsenek tekintettel se idősre se fiattalra se gyermekkel utazó anyákra.”
  • 5. jockey 2009. április 07. 11:21
    „Be kellene őket jelenteni a rendőrségen, eltűnt személyként! :)”
24 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gyengült a forint

A forint mérsékelten gyengült az euróhoz és a dollárhoz képest kedden kora reggel. Tovább olvasom