Kisalföld logö

2017. 02. 21. kedd - Eleonóra 2°C | 9°C Még több cikk.

Kevesebb halál az utakon - Legtöbbször az autósok hibáztak

A közúti balesetek legfőbb okai gyakorlatilag nem változtak: a személyi sérüléssel járó balesetek 27%-ának hátterében a gyorshajtás áll. Az elsőbbségi jog megsértése miatt 2513, a kanyarodási szabályok megszegése miatt 1658 baleset történt.

Az év eddig eltelt nyolc hónapjában tovább javult a hazai utak biztonsága: a személysérüléses közúti balesetek és a balesetekben meghalt személyek száma egyaránt csökkent. Az előzetes adatok alapján 108 fővel kevesebben vesztették életüket közútjainkon, mint tavaly ilyenkor.

A rendőrségi előzetes adatok alapján 2010. január 1. és augusztus 31. között összesen 10.600 személyi sérüléses közúti baleset történt, 9,59 %-kal kevesebb, mint 2009. azonos időszakában (akkor 11.725 balesetet regisztráltak).

A csökkenő tendencia valamennyi súlyossági fokú balesetben kimutatható. Legnagyobb mértékben a halálos balesetek száma csökkent (22,11 %), a súlyos sérüléses közúti baleseteknél 11,63 %-os, a könnyű sérüléses baleseteknél pedig 7,77 %-os csökkenés mutatható ki.

Az év eddig eltelt nyolc hónapjában a közúti balesetben meghalt személyek száma a tavalyi 564 főről 456 főre csökkent. A jelentős, 19,15 %-os csökkenés azt jelenti, hogy 2010-ben eddig 108 emberi életet sikerült megmenteni a hazai közúti közlekedésbiztonság eddigi legsikeresebb esztendejének tartott 2009. év azonos időszakához képest.

Az ittasan okozott, személyi sérüléssel járó közúti balesetek száma is kedvezően alakult, hiszen idén – a tavalyi bázisévhez képest - csaknem egynegyedével, azaz 23.25 %-kal kevesebb ittas balesetet regisztráltak. Míg az előző év első nyolc havában 1.557 közúti balesetben, addig idén augusztus végéig 1.195 balesetben játszott szerepet az előzetes szeszesital fogyasztás.

A közúti balesetek legfőbb okai gyakorlatilag nem változtak. A személyi sérüléssel járó balesetek 27 %-ának a hátterében a gyorshajtás áll (2.820 baleset), az elsőbbségi jog megsértése miatt 2.513 baleset (részaránya 24 %), a kanyarodási szabályok megszegése miatt pedig 1.658 baleset (részaránya 16 %) történt.

A közúti balesetek túlnyomó részét, 61%-át a személygépkocsi vezetők okozták, bár a közúti forgalmon belüli aránya ennek a közlekedői csoportnak a legmagasabb. A tehergépkocsi vezetők a balesetek 9 %-ának, az autóbusz vezetők pedig az összes baleset 1 %-ának az okozásáért felelősek.

A kerékpárosoknak a balesetet okozók körében betöltött aránya továbbra is kedvezőtlen, az év első nyolc havában elérte a 12 %-ot. Általában igaz, hogy a kerékpáros balesetek száma a tavaszi és a nyári időszakban növekszik, ugyanakkor a közúti forgalmon belüli részarányuk szempontjából is elfogadhatatlan, hogy a kerékpárosok több balesetet okoznak, mint a tehergépjármű és az autóbusz vezetők összesen.

Magyarország hatályos közlekedéspolitikai koncepciója (címe: „Magyar Közlekedéspolitika 2003-2015") időarányos célként fogalmazza meg, hogy a személysérüléses közúti balesetek, valamint a balesetben meghalt személyek számát 2010. végére 30 %-kal kell csökkenteni.

A 2001. és 2010. I-VIII. havi adatok összevetésével megállapítható, hogy a személysérüléses közúti balesetek száma 10,28 %-kal csökkent, (11.814-ről 10.600-ra) csakúgy, mint a balesetben meghalt személyek száma, amely 38,38 %-kal kevesebb (740-ről 456-ra).

Az objektív felelősség eredményeként 2009-ben a halálos áldozatok száma csaknem 33,7%-kal csökkent a 2007. évi adatokhoz képest, amely azt jelenti, hogy a szigorítások bevezetése óta az első évben 236, majd 2009-ben már 415 emberi élet menekült meg a közutakon.

A fentiek alapján a halálos áldozatok száma vonatkozásában az időarányos helyzet kedvezőbb, mint az a közlekedéspolitikai célkitűzés teljesítéséhez szükséges, sőt az sem zárható ki, hogy a trend változatlansága esetén az év végére tervezett 30 %-os eredmény tovább javítható.

Olvasóink írták

  • 6. czindi 2010. szeptember 11. 12:31
    „Én tovább tudnám csökkenteni a balesetek számát: benzinár. 1000-1200, gázolaj 900-1000 ft, és ugynígy emelni a bioetanol és a gáz árát is. A közlekedésben megmaradó néhányszáz autó szinte már semmi gondot nem fog okozni, balesetet meg alig. <moderálva> idióta statisztika...”
  • 5. Mankapunka 2010. szeptember 10. 14:08
    „De béna!!!!!”
  • 4. Lobbo71 2010. szeptember 10. 09:59
    „Loich, amikor bevezették az objektív felelősséget, 30%-kal csökkent a halálos áldozatok száma. Ezt is számold bele.”
  • 3. mc 2010. szeptember 10. 09:55
    „Hát persze!

    Mi vagyunk a hibásak, kik az üzemanyagok árába épített különböző adókat, a jármű közlekedésével kapcsolatos további terheket magasnak tartjuk, mi, akik nem tüntetünk azért, hogy többet szeretnénk fizetni, mi, akik elvárnánk, hogy járható útjaink, sétálható járdáink legyenek.

    Sőt! Felháborító, hogy az átlag magyar, az átlag fizetésével soknak tartja az autópálya használati díját.
    Csak úgy elgondolkoztatónak, megdöbbentőnek:

    http://www.sielok.hu/rovat/auto/cikk/autopalyadijak-europa/

    Az is érdekes, hogy politikusaink, újságíróink, a hatalmat kiszolgáló szervek két féltéglával verik verik a mellüket a demokráciáról.
    2010-ben a jogszabályaink jelentős részének alapját a szociáldemokráciában született törvények adják.

    A demokrácia és a szociáldemokrácia között pedig apró különbség annyi, mint a zubbony és a kényszerzubbony között.

    Egyébként miről is van szó? Statisztikai adatokról...”
  • 2. Loich 2010. szeptember 10. 09:01
    „Mennyivel másképp hangzik a mondat így : a személyi sérüléssel járó balesetek 73%-ának hátterében nem a gyorshajtás, hanem egyéb szabálysértések állnak.
    Nem a gyorshajtás a fő mumus az utakon, hanem az agresszió, az index mellőzése, a nem világító autók, a biztonsági öv, a mobiltelefon, és a figyelmetlenség.”
  • 1. Lobbo71 2010. szeptember 10. 07:11
    „Ki volt ez a matematikus cikkíró, aki a forgalomban képviselt arányt figyelmen kívül hagyva kijelentette, hogy az autósok okozzák a legtöbb balesetet?
    Tisztelt cikkíró, ha megnézi a KSH adatait, abból kiderül, hogy a motorosok 3-szor (háromszor!) annyi balesetet okoznak, mint az autósok. Nyilván figyelembe véve, hogy hány motor és hány autó van forgalomban. De így benyögni, hogy a balesetek többségét autósok okozzák, elég nagy hülyeség. Ez kb olyan, mint hogy Kínában van a legtöbb bűnöző. Persze, mert ott van a legtöbb ember is. Az arányokat kell nézni, nem kiragadni egy adatot.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megbízható vagy? - Tesztelnék a rendőrt, a pénzügyőrt

Egy készülő törvénytervezet szerint a megbízhatósági vizsgálatkor akár kisebb bűncselekményt is… Tovább olvasom