Kisalföld logö

2018. 06. 20. szerda - Rafael 18°C | 29°C Még több cikk.

Állja a versenyt a Lombard

A szegedi központú, országos hálózattal rendelkező Lombard Lízing Csoport megőrizte előkelő helyét, sőt növelni tudta részesedését – és nyereségét – a lízingpiacon. Tette ezt olyan változó környezetben, ahol több tízezer visszavett autóról szólnak a hírek, s ahol valóban emelkedő kockázattal és erősödő versennyel kell számolni – és százból 99 lízingelő nem forintban, hanem a kiszámíthatatlanabb devizában adósodik el.
Anderle Ádám: Nyaraláskor, karácsony körül az emberek megfeledkeznek a lízingrészletről. Fotó: Karnok Csaba
A Lombard Lízing Csoport forgalma 2005-ben 137 milliárd forint volt, ami több mint tízszázalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Ennél valamivel mérsékeltebben javult az adózás előtti eredmény – 4,2-ről 4,6 milliárd forintra –, de a piaci részesedését közel tíz százalékra növelő Lombard nem panaszkodhat – mondja Anderle Ádám vezérigazgató-helyettes, a bevétel háromnegyedét hozó gépjármű-finanszírozási üzletág vezetője. Az elmúlt évben 39 ezer új lízingszerződést kötöttek gépjárműre – 3500-at egyéb területen –, 110 ezer élő szerződést kezelnek a Lombardnál.

Elterjedt vélekedés, hogy a márkakereskedők ma elsősorban inkább a hitelt, a lízinget adják el, s csak másodsorban az autót. Anderle Ádám védelmébe veszi a márkakereskedőket, akik az európai átlaghoz hasonlítva nagyon alacsony, nyomott árréssel dolgoznak, belekényszerülnek abba, hogy az egyéb bevételekből éljenek meg. És ebben az egyébben valóban legnagyobb tétel az az egyre emelkedő üzletszerzői jutalék, amit a lízingcég fizet az autókereskedőnek.

Ez persze nyílt titok, nemrégiben a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete is megállapította, hogy „jelentősen nőtt az ügyfélszerzés fajlagos költsége". (A piac dobogós szereplője, a Merkantil a minap közzé is tette: egy év alatt 98-ról átlagosan 107 ezer forintra nőtt az egy autó után fizetett dílerjutalék.)

A szaksajtó mostanában következetesen évi negyvenezer visszavett lízingelt autóról ír, s piaci részesedésből kiindulva azt feltételezhetnénk, hogy ebből minden tizedik a Lombardnál „dől be". Anderle Ádám túlzónak véli ezt a számot, ő inkább harmincezer alatti becslést tart elfogadhatónak. A Lombardnál kétezer körüli a visszavett autók száma, ami a piaci átlagnál jobb eredmény. Mindez nem titok, aki felmegy a Lombard internetes honlapjára, mozgó feliratként először a lízingből visszavett autók kínálatával találkozik.

– Nyaraláskor, karácsony körül az emberek megfeledkeznek a lízingrészletről, s ez leginkább a futamidő 6. és 18. hónapja közé esik. A haranggörbe a szakmában szinte mindenütt egyforma – mondja a vezérigazgató-helyettes. A Lombardnál a késedelembe eső ügyfeleket – ez szerződésszámra vetítve 15-20 százalék – egy külön profi csapat kezeli, segíti. Először telefonon figyelmeztetik az adóst a feledékenységére, majd 30 nap múlva megy a felszólító levél, de ekkorra már 10 százalékra csökkent a késők aránya. Hatvan-kilencven nap múlva jutnak el a szerződésfelbontásig, de a figyelmeztetett ügyfelek 80 százalékával sikerül békésen rendezni a hátralékot, így az összes szerződésszámra vetítve csak 1-2 százalékban jut a lízing a kenyértörésig, az autó visszavételéig.

Anderle Ádám három csoportba sorolja a különös figyelmet érdemlő ügyfeleket. – A csalók vannak legkevesebben, ez egy jól behatárolható szűk kör, de az általuk okozott kár a legérzékenyebb. A munkahelyüket elvesztők, családi tragédiát átélők is kerülhetnek bajba, de velük a legkönnyebb az együttműködés, és általában sikerül is megtalálni a legjobb megoldást. A harmadik csoport az, amelyik rosszul méri fel anyagi erejét, nincs tartaléka, s így óhatatlanul veszít a lízingen, ha nem tudja fizetni a törlesztőrészletet – hangsúlyozza a vezérigazgató-helyettes.

Tény, a mai egyre csökkenő önrész mellett – a fokozódó piaci versenyben – már gyakran előfordul, hogy az ügyfél a futamidő első szakaszában többel tartozik a lízingcégnek, mint amennyit a kényszerértékesített autóért a piacon adnak.
Kovács András

Suzuki és Skoda a kedvenc

Egy átlagos lízingszeződés a Lombardnál 1,8 millió forint, ezt ugyancsak átlagosan 2,7 millió forint értékű autóra – szaknyelven gépértékre – veszi igénybe a mostanában jellemzően Suzuki Swiftet és Skoda Fabiát vásárló ügyfél. Az átlagos önrész tehát 30 százalék körül van, és jó jel, hogy az utóbbi évben ez már csak egy százalékkal csökkent. Új autóknál az átlagos futamidő már 72 hónap, használtnál hatvan. A devizanemet tekintve a svájci frank az egyeduralkodó a maga 97,3 százalékos részarányával. Ma már minden második ügyfél a Lombard havi Fixet választja – éppen az árfolyamkockázatot kivédendő. A társaság saját fejlesztésű konstrukciójánál a törlesztőrészlet állandó, csak a futamidő változhat.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Holttestek az utcán

Az iraki rendőrség 43, fejlövéssel megölt ember holttestét találta Bagdad utcáin az utóbbi 24 óra… Tovább olvasom