Kisalföld logö

2017. 05. 30. kedd - Janka, Zsanett 17°C | 30°C Még több cikk.

A Photoshop rajongói

Kilenc kép, hat festő, egy ecset. A Várfok Galériában február elejéig megtekinthető művek közös jellemzője, hogy a festőszerszám egy számítógépes program volt.
Mind művészek vagyunk. Egyedi, személyre szabott és hihetetlenül kifinomult "termékek" segítségével műalkotássá formáljuk életünk. A folyamat kölcsönös: mérhetetlen sebességgel fejlődő társodalmunk lassacskán műalkotássá forrmálja környezetét. A változásoknak köszönhetően újraértékeljük hagyományainkat, bővítjük fogalomtárunkat. Például a Várfok tárlata kapcsán említett "mediatizált festészet alaptételével". A Photoshop rajongói című kiállítás festményei ugyanis megfelelnek a művészetelmélet ezen újkeletű alapigazságának, miszerint "minden kép alapja egy másik kép".

Győrffy László
A hat kiállító mindegyike az Adobe cég Photoshop nevű számítógépes programját használta festménye megtervezéséhez. Csáki László kollázsszerű képeinek felvázolásához alkalmazza komputerét. Nyári István képeinek perfekcionista aprólékossága szinte elképzelhetetlen egy gép segítsége nélkül. Az Adobe Photoshop megszámlálhatatlan szűrőeffektusával (így például az „örvényesítés" és a „bemozdítás" parancs segítségével) módosítja megfestendő fotóit Király András és az idei Strabag-pályázat díjnyertese, Győrffy László. Digitális színkeveréssel él Nagy Gabriella, és kombinált technikát alkalmaz (számítógépes nyomatra fest) Csurka Eszter.

Az 1990-ben piacra dobott Photoshop egyik legfontosabb célrétege a művésztársodalom volt (alkalmazott grafikusok, képzőművészek egyaránt). A program bevezetése során ezért kulcsszerepet szántak a
Király András
fotó-kollázs feltalálójának, David Hockney-nak. A 20. századi festészet angol "fenegyerekét" (idén 66 éves), a szerep elvállalásakor valószínűleg nem az alkotóművészet megújításának nemes célja ösztönözte. Tizenegy évvel később camera obscurákkal és más hagyományos optikai műszerekkel való kísérletezése során megjegyezte: "A Photoshop ifjú felhasználói csak hasonló tapasztalatok birtokában készíthetnének igazán újszerű képeket, (...mert) festeni még mindig jobb dolog, mint festéket nyomtatni". A 21. század művészettörténetében David Hockney életműve a mediatizált festészethez hasonló alaptétel. Utóbbi megfogalmazója, Peter Weibel azonban nemcsak megalapozta a jelenkori művészetelmélet, hanem megjósolta jövőjét is. Weibel szerint: "A kép helye ma már nemcsak a festmény, hanem a filmvászon és a képernyő is (...) ezek alkotják a vizuális kultúra új univerzumát".

A Várfok vezetői szerint a galériájukban látható kiállítás nemcsak a festészet újjászületéséről szól, hanem a művészet fogalmának újjáértékeléséről is. Szerintük a tárlat a „mindenki lehet művész utópia felé vezető út egyik állomása". A kérdés csupán, hogy most melyik megállóban időzünk.

A Várfok Galéria honlapja

artitura.hu
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Háy János darabja a Pécsi Harmadik Színházban

A Pécsi Harmadik Színházban szerdán este tartják Háy János: A Herner Ferike faterja című… Tovább olvasom