Kisalföld logö

2017. 08. 23. szerda - Bence 14°C | 23°C Még több cikk.

Autómárkák az unióban

Május elsején csatlakozunk az Európai Unióhoz, a világ egyik legfejlettebb gazdasági-társadalmi közösségéhez. Érdemes körülnéznünk az ipar egyik csúcsát jelentő autógyártás területén, mit találunk az EU-ban, hol tartanak ma a klasszikus európai márkák.

Masszív, precíz technika

Az autógyártás bölcsője vitathatatlanul Németországban ringott, két úriember, Gottlieb Daimler és Karl Benz jóvoltából. Az első autót ugyan még nem „Mercedes–Benz" vagy „Daimler"-embléma ékesítette – arra még évtizedeket kellett várni –, de a német autógyártás azóta is őrzi fölényét és presztízsét szerte a világon. Ki tudja, talán azért, mert az igazán elismert gyártók vezetői sosem pénzemberek, hanem mindig is megalkuvást nem ismerő konstruktőrök voltak?

A Volkswagen és a Porsche alapvetően egy zseniális mérnök, Ferdinand Porsche nevéhez köthető. Ma az exkluzív  zuffenhauseni sportkocsigyártó a Volkswagen-csoport tagja, akárcsak a másik német presztízsmárka, a Győrött is jelen lévő, nálunk erőforrásokat és TT-sportautókat gyártó Audi. Az ingolstadti négykarikások legkomolyabb ellenfele a közeli Münchenben székelő BMW, amely szintén a drága, sportos limuzinok, kombik és terepjárók gyártásában érdekelt. A sindelfingeni központú Mercedes–Benz értékeit a mai napig nem kell reklámozni, a háromágú
csillag stabilan tartja magát a luxuskategória csúcsán. Szintén Németországban működnek, de félig-meddig amerikai érdekeltségként tartják számon a rüsselsheimi központú Opelt (a General Motors leányvállalata) és a kölni Fordot, amely a detroiti Fordhoz tartozik. Ugyanakkor önálló, európai igényekhez szabott modelljeikkel Magyarországon ez a két márka is „a német autók" elismert kategóriájához tartozik.

Gall könnyedség és komfort

A franciáknál sem volt hiány tehetséges konstruktőrökből és cégvezetőkből, akik nevét ma három márka viseli, a Citroën, a Peugeot és a Renault. A gall autók mindig is kényelmükről és könnyed eleganciájukról voltak híresek, és nincs ez másként napjainkban sem. Az alsó- és a középkategóriában sok sikert elérő márkák a felső osztályban – talán a Peugeot 607-es kivételével – sokáig nem tudtak átütő sikert elérni a német konkurencia árnyékában, de helyzetük folyamatosan javul. A három gyártó közül a Citroën sokáig az újító avantgárd márka szerepét vitte (elsőkerékhajtás, hidropneumatikus rugózás és -fékezés bevezetése), és bár újításaik száma csökken, az egyediség még mindig érződik modelljeiken. A Peugeot mindig is a polgári osztályok ízlésének megfelelő autókat készített, kerülve a járatlan utakat, bár az új 407-es határozottan érdekes, kissé amerikai jellegű arculattal kíván hódítani. A Renault a közelmúltban mindenkit meglepett a Mégane II. új formatervével, az autó azonban elnyerte a nemzetközi autószsűri kegyeit „Az év autója" szavazáson, és jó ár/felszereltség arányával a szalonokban is népszerű.

Spanyol temperamentum

Az egyetlen spanyol márka a Seat, amely sokáig az olasz Fiathoz tartozott, ma pedig a Volkswagen-csoport tagja. Ez meghatározza szerepét és modellkínálatát egyaránt: az ibériai márka a Volkswagen különböző típusainak „átiratát" készíti, de egészen más stílusban és több sportossággal, amire legjobb példa a VW Bora műszaki ikertestvére, a Toledo, vagy a Golf-alapokra épülő Leon. A VW a márkát az Alfa ellenében kívánja pozicionálni, ennek érdekében az olaszok sikeres formatervezőjét, a 156-os Alfát megalkotó Walter da Silvát is átcsábították a spanyolokhoz.

Olasz stílus

Legyen szó egy öltönyről, cipőről vagy épületekről, az olaszok kifinomult formai hozzáértését a világon senki sem vitatja. Érvényes ez az autóikra is, de évtizedekig sajnos csak a formára, a műszaki megoldásokra kevésbé: a jelentősen fejlődő olasz autógyártás mind a mai napig a saját árnyékában él. Pedig a Fiat legújabb Stilo modelljei semmivel sem maradnak el az élvonaltól, nem beszélve az Alfa Romeo lélegzetelállító szépségű, igazi latin eleganciát megtestesítő autóiról. Ami pedig a luxust illeti, abban manapság kiskocsitól a limuzinig a Lancia alkot nagyot. A legendás itáliai sportmárkák közül kettő, a Ferrari és a Maserati a Fiaté, míg a Lamborghini az Audi-csoporthoz tartozik.

Angol egyéniség

A britekről alighanem mindenkinek a „különc" kifejezés jut először eszébe, mivel a szigetország lakói hosszú elzártságukban egészen sajátos stílust alakítottak ki mindennapjaikban és életfelfogásukban. Így semmi csodálkoznivaló nincs azon, ha négykerekű közlekedési eszközeik sem szokványosak. Az arisztokratikus kifinomultság szinte mindegyikben megtalálható: a Vauxhallokban csak azért nem, mert azok gyakorlatilag jobbkormányos Opelek, de a közelmúltban új életre hívott MG és Rover, a klasszikus sportlimuzinokat gyártó Jaguar és a luxus csúcsait jelentő Rolls-Royce és Bentley autói – legyenek bár a gyárak német, amerikai vagy hazai kézben – a hagyományos bőrkárpitokkal, fabetétekkel és krómozással továbbra is mind „very british" járművek.

Svéd biztonság

„Svéd acél". Ez a valamikor az egyértelmű minőséget jelző összetétel minden további nélkül illeszthető a két svéd márka, a Saab és a Volvo autóira. Nemcsak tartósságuk miatt, de nagyon fejlett biztonsági és technikai színvonaluk miatt is. A skandinávok valamikor a benzines turbótechnika legjobb mesterei voltak, és ma is „elég jól" értenek hozzá. Ugyanakkor a Saabok és Volvók ergonómiája példás, a belső térben a legkönnyebben kezelhető, legbarátságosabb elemeket, a legkényelmesebb tartású üléseket valószínűleg ezekben az autókban találjuk. A biztonságot annyira komolyan veszik, hogy valós közúti balesetek elemzései alapján végzik a gyártmányfejlesztést.

Cseh újjászületés

Az egykori nagy hírű cseh Laurin & Klement, vagyis a Skoda helyzete nagyban hasonló a Seatéhoz. A Volkswagen-csoport tulajdonába kerülve az újjászületett márka sikert sikerre halmoz az elmúlt majd másfél évtizedben. A régi farmotoros „szocialista" korszak emlékei ugyan még láthatók az utakon, de a Fabia, Octavia és Superb modellcsaládok alkotta sorozat világszerte népszerű. Ez utóbbi esetében még az is hihető, hogy előbb-utóbb a Volvo ellenfeléül növesztik a cseh autókat a wolfsburgi központ tervei szerint. Egyelőre azonban, némiképp hasonlóan az olasz kocsikhoz, a Skodák is inkább kedvező árfekvésükkel juthatnak sikerhez, a valódi presztízsre még várni kell.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kelendő az új Opel Astra

Már a forgalmazás megkezdése előtt több mint 50 ezer új Astrát rendeltek a vásárlók Európa szerte. A… Tovább olvasom