Zöld

2015.01.26. 11:51

A lebetonozott jogbiztonság

2015 januárban tette közzé jelentését a péri repülőtér bővítésének körülményeit vizsgáló Alapvető Jogok Biztosa. A felülvizsgálatot a 2012-as környezetvédelmi engedélyezési eljárás jogszerűségét vitató Reflex Környezetvédő Egyesület kezdeményezte. A Győr-Pér repülőtér fejlesztésének elsődleges célja, hogy Ingolstadt és a győri gyár között biztosítsa az Audi beruházással jelentősen megugró teherforgalom és a munkaerő ingáztatás biztonságos körülményeit. Gyors és olcsó megoldást kellett találni, hiszen miként arra Szíjjártó Péter globálisan rávilágított: „ami jó az Audinak, az jó Magyarországnak is”…

A beruházás engedélyezésére a győri környezetvédelmi felügyelőség volt hivatott. Egyrészt mert a választott megoldás a Natura 2000 védelem alatt álló területek lebetonozásával járt. Másrészt pedig mert a nagyobb repülőgépek és a volumenében jelentősen megugró forgalma fokozott környezeti terhelést jelent. Az első természetvédelmi aggályokat vetett fel, a második a polgárok egészséges környezethez való alkotmányos jogát veszélyezteti. Szerintünk külön problémát jelent, hogy a futópálya meghosszabbításával a létesítmény még közelebb kerül a Győr-sashegyi hulladéklerakóhoz. Holott azt annak idején - szintén jogsértő módon - már eleve az előírt védőtávolságon belülre erőszakoltak be (lásd: AB 901/B/2004 határozat).

A győri környezetvédelmi felügyelőség azonban nem osztotta a Reflex aggályait. A Natura 2000 gyepterület négyhektáros csökkentése (lebetonozása) szerinte nem veszélyeztet védett élőhelyet, a várható környezeti hatások pedig jelentéktelenek. Nincs szükség semmiféle hatásvizsgálatra, felesleges időhúzás lenne. Rábólintott erre a Reflex fellebbezését secperc alatt elbíráló budapesti főfelügyelőség is.

Ezért kérte a Reflex az ügy felülvizsgálatát az ombudsmantól. Na meg a rapid eljárást jellemző a jogbiztonságot sértő mlasztások végett (a szakhatóság bevonásának mellőzése, nem létező határozatra való hivatkozás, határozat kézbesítésének elmulasztása – nem semmi).

Az általunk jelzett nyolc problémából az ombudsman hat esetben rögzítette, hogy a Felügyelőség ügybeni eljárása „a jogbiztonsággal és az egészséges környezethez való joggal összefüggő visszásságot okozott”.

Az Alapvető Biztos felhívta a felügyelőség, a főfelügyelőség és a momentán illetékes (földművelésügyi!) miniszter figyelmét, hogy „a feltárt visszásságok megelőzése érdekében feladataikat a jövőben a jogszabályoknak maradéktalanul eleget téve lássák el…” Ami aligha lesz könnyű, hiszen a hatósági jogalkalmazás színvonala immár érezhetően idomult a jogalkotás nívójához.

Ami pedig a környezetvédelmet illeti: az önálló minisztérium már régen megszűnt, a háttérintézményeket, a jövő nemzedék biztos hivatalát felszámolták, a szakemberek szétszéledtek, néhány hónapon belül a maradék környezetvédelmi felügyelőségek is betagozódnak a kormányhivatalok alá.  

Szép új jövő – mi kell még?

dr.Kalas György / jogsegélyszolgálat

 

A péri vizsgálati dokumentum megtekinthető az AJBH honlapján:

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!