2020.01.30. 06:35
Megnéztük a halálkanyart Győr közelében a 83-as főúton
Annyi súlyos baleset történt a 83-as főút Győrszemere és Győr-Ménfőcsanak közötti szakaszán, a 63-as km-szelvényénél található halálkanyarban, hogy a szakemberek tavaly nyáron léptek és komoly forgalomtechnikai beavatkozásokat hajtottak végre. Megnéztük a helyszínt és megkérdeztük a tapasztalatokat.
Bevetettek mindent
Augusztus végén az ominózus helyszínen állandó jellegű sebességmérésre alkalmas berendezést telepítettek. A kanyar előtt, ahol három fiatal életét vesztette 2018 karácsonyán, villogó LED-es felirat és külön, veszélyt jelző tábla is óvatosságra inti a sofőröket.
A Magyar Közút munkatársai valamennyi táblánál sárga kiemelt hátteret alkalmaztak, keresztirányú, akusztikus lassító burkolati jeleket festettek fel, valamint a szalagkorlátot a főút mindkét oldalán azonos hosszúságúra bővítették.
„Közúti ellenőrzés, Traffic Control”
Közlekedésbiztonsági szempontból ezzel a lehetőségek tárháza kimerült. Ennél hangsúlyosabban felhívni az autósok figyelmét a 60-as korlátozásra nem lehet. A leghatékonyabb „fegyver” nyilván a fix traffipax, amiről a sofőrök nem tudjuk, hogy mikor rögzíti a sebességüket, mikor nem. Erre mindkét forgalmi irányban a „Közúti ellenőrzés, Traffic Control” tábla is ráerősít – tapasztaltuk, amikor teszteltük a fél éve bevetett forgalomtechnikai eszközöket a 83-as főúton a napokban.
A rendőrség 2018 októbere óta egyébként nem közli előre honlapján, a Police-hu-n, hogy hol és mikor terveznek sebesség-ellenőrzéseket. Lapunk úgy tudja: a 83-as főút rettegett szakaszán rendszeresen feltűnnek a rendőrség traffijai. Sőt, akár civil autókban is készülhetnek a „drága fotók”.
Veszélyes ív
Úgy láttuk a megye legkeskenyebb főútján, hogy az utóbbi évek nagy nyilvánosságot kapott tragédiái, a fokozott ellenőrzések és forgalomtechnikai eszközök megtették a hatásukat. Igaz, még mindig akad néhány „versenyző” autós.
Nagyon úgy tűnik, hogy ők képtelenek tanulni az értelmetlen halálesetekből. Pedig télen hatványozottabb az esély a bajra. Ne feledjék: olyan a kanyar íve, hogy könnyedén csúszhat az autó. Ráadásul nagy sebességnél a hajtűkanyar szó szerint „megdobhatja” a kocsit.
Bizakodás
Mind a Magyar Közút, mind a rendőrség kérdésünkre megerősítette: tavaly augusztus vége óta két baleset történt a Győr közeli halálkanyarban. Az egyik anyagi káros volt, a másik kisebb sérülésekkel járt. „Messzemenő következtetéseket nem szabad és nem is merünk ilyen rövid időszak tapasztalatai alapján levonni. A balesetek számának csökkenése azonban bizakodásra ad okot” – közölte Perjámosy István rendőr alezredes.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának vezetője hozzátette: „az ellenőrzések mellett nagy hangsúlyt fektetünk figyelemfelhívó, balesetmegelőző kampányokra”.
Újabb fix sebességmérők
„A korábbi időszak fatális kimenetelű baleseteihez képest valóban sikerült előrelépni. Bízunk benne, hogy a jövőben sem történnek itt súlyos balesetek” – mondta Pécsi Norbert Sándor. A Magyar Közút kommunikációs osztályvezetője hangsúlyozta: idén is kiemelten foglalkoznak Győr-Moson-Sopron megyében a baleseti gócok megszüntetésével.
Ennek első lépéseként a 85-ös főúton Veszkény térségében hasonló rendszert építettek pár hete, mint a 83-as főút 63-as km-szelvénynél. Utóbbi fejlesztésekkel folytatjuk a témát.